خبر فوری

 
 
چین کشوری که بیشترین مقدار اسلحه پاکستان را تأمین میکند
کد خبر :1852487665

10:55 1397/05/14


برچسب ها : آمریکا, ارتش, پاکستان, جنگ, چین, موشک بالستیک,

به جای این که پاکستان برای تامین اسلحه خود به سمت آمریکا بازگردد درحال حاضر تأمین اسلحه خود را منحصر به چین کرده است.


 

درگذشته ای نه چندان دور شاهد آن بودیم که آمریکا در تامین اسلحه پاکستان در رتبه اول بود ، اما مدتی نگذشت که در اثر حمله ناتو به خاک پاکستان در سال 2011 و کشته شدن 26 سرباز ارتش پاکستان، پاکستان انحصار خرید اسلحه کشورش را از آمریکا به چین تغییر داد. و پس از این اتفاق روابط بین دو کشور پاکستان و آمریکا نیز تار شد.

طبق گزارشات به دست آمده : خریداری اسلحه از سوی پاکستان طی 10 سال گذشته، 36% درصد کاهش یافته است.

فروش اسلحه ازجانب چین به پاکستان طی سال های 2008 تا 2012، 40% درصد و طی 5سال گذشته نیز 70% درصد افزایش یافته است.
درحالی که خرید اسلحه پاکستان از آمریکا طی سال های مذکورہ 76%درصد کاهش یافته است.

چین با تأمین 35% از اسلحه پاکستان، آمریکا 12%، روس 5.7% درصد به ترتیب ازجمله کشورهای  اول، دوم و سوم تامین کننده ی اسلحه ی پاکستان هستند.

به گفته تحلیل گران : برای پاکستان تجربه شد که برای تامین اسلحه خود تنها اتکا به یک کشور نکند اما این درحالی است که مجددا درحال انجام این اشتباه است و انحصار تامین اسلحه خود را به چین سپرده است.
وی افزود : با مشاهده ی اوضاع امنیتی و سیاسی آسیای جنوبی، تبادل تکنولوژی اسلحه بین پاکستان و چین از خرید و فروش آن بسیار مهم تر است. این درحالی است پاکستان خواهان آن است تا در ساخت اسلحه های سبک و موشک ها دوربرد خودکفا شود.

به گفته ی رابین رافِل یکی از دیپلمات های آمریکایی : به جای این که پاکستان برای تامین اسلحه خود به سمت آمریکا بازگردد درحال حاضر تأمین اسلحه خود را منحصر به چین کرده است.
چین نیز از پاکستان توقع دارد تا علاوه بر انحصار اسلحه، انحصار سیاسی نیز در برخی موارد داشته باشد.

به گفته مقامات دفاعی آمریکا : پاکستان درحال حاضر متمرکز بر ساخت موشک های دوربرد است که سامانه این موشک ها شبیه به سامانه موشکی روسیه و کره شمالی است.

ارسال نظر

 
1