خبر فوری

 
 
چگونگی تشکیل جنبش حفاظت از پشتون PTM
کد خبر :1532606658

17:40 1397/10/25


برچسب ها : PTM, پاکستان, جنبش تحفظ پشتون,

پس از آنکه 20 تن از نوجوانان ایالت خیبر پختون خوا از مناطق مختلف این ایالت برای عدالت و تظاهرات علیه قتل نقیب الله محسود به اسلام آباد پایتخت پاکستان رسیدند، طی مدت 10 روز ' جنبش محسود' به 'جنبش حفاظت از پشتون' تغییر یافت.


 

به گزارش را زنیوز، پس از گذشت یک سال همچنان پرونده به قتل رسیدن پسر جوان پاکستانی به نام نقیب الله به پایان نرسیده است. گزارش ها از این قرار است که نقیب الله در 23 دی ماه 1396 در درگیری با پلیس به قتل رسید. پس از کشته شدن وی، رئیس عملیات راؤ انور طی گزارشی ابراز داشت که نقیب الله با گروه های افراطی مرتبط بوده است.

پنج شنبه 28 دی ماه 96، خانواده مقتول (نقیب الله) پس از رد کردن بیانات راؤ انور، دست به تظاهرات در کشور زدند، همان روز وزیر داخلی ایالت سند با بررسی موضوع خواستار تحقیقات گسترده ای در این رابطه شد. دادگاه عالی ایالت سند در تا یخ 29 دی از علت این هیاهو خواستار ارائه گزارشی شد، از همان روز پس از برکناری راوانور از سمت خود ، وی تا 1 فروردین 1397 مخفی بود.

تظاهراتی مقابل باشگاه خبرنگاران اسلام آباد علیه قتل نوجوان پشتون به نام نقیب الله از 12 تا 21 بهمن 96 برگزار شد، و این آغاز فعالیت جنبش حفاظت از پشتون بود.

هم اکنون پرونده قتل نقیب الله محسود توسط افسر سابق پلیس راؤ انور در دادگاه مبارزه با تروریسم و دادگاه عالی ایالت سند همچنان باز و درحال بررسی است، گفتنی است که پرونده شکایت قتل نقیب الله و پرونده ای که دادگاه عالی در این رابطه تشکیل داده است به طور جداگانه درحال بررسی است.

پس از آن نام راؤ انور در لیست ممنوع الخروج نیز درج شد و چندی پیش نیز دادگاه درخواست خارج کردن نام وی از لیست را رد کرده بود. راوانور افسر پلیس ماه گذشته از سمت خود بازنشسته شده بود.

روز گذشته در کراچی جلسه ای به عنوان سالگرد کشته شدن نقیب محسود برگزار شد، همچنین جنبش حفاظت از پشتون نیز در استان تانک خیبر پختون خوا جلسه بزرگی در این خصوص برگزار کرده بود.

پدر مقتول  ‘نقیب محسود‘ا ابراز داشته است که وی همچنان در انتظار تکمیل وعده از سوی ژنرال قمر جاوید باجوا است.
وی افزود : " ژنرال ، رئیس ارتش است، وی وعده ای که به ما داده است را امیدواریم که آن را اجرایی خواهد کرد و ما را در این وضعیت به حال خودمان رها نخواهد ساخت."

پدر مقتول برای شرکت در جلسه سالگرد کشته شدن پسرش از وزیرستان جنوبی به کراچی رفته بود و طی بیانیه ای با اشاره به وعده رئیس کل ستاد ارتش پاکستان قمر جاوید باجوا اظهار داشت که وی رئیس ارتش قدرتمندی است و می‌دانیم که عدالت را در حق خانواده مقتول اجرا خواهد کرد.

راوانور در سال گذشته حدود یک ماه مخفی بود و دادگاه عالی برای دستگیری وی از اداره های امنیتی و ارتش درخواست کمک در خصوص دستگیری راؤ انور را کرده بود. گفتنی است برخی از افراد نیز با متهم کردن راوانور می گویند که دست قدرت های بزرگی حامی وی است و او نیز برای این قدرت ها فعالیت می کرد.

 

 


جبران ناصر از اعضای تیم قانونی پرونده مقتول نقیب الله محسود ابراز داشته است ، اسنادی که راوانور برای ضمانت خود ارائه کرده بود توسط سازمان های اطلاعاتی درست شده بود. وی افزود : "اسنادی که راوانور برای ضمانت خود ارائه کرده است، باعرض معذرت متعلق به برخی از سازمان های اطلاعاتی است."


جنبش حفاظت از پشتون که پس از قتل نقیب الله محسود آغاز به فعالیت کرده است، روز گذشته در جلسه بزرگی مراسم یادبود مقتول را برگزار کرده بود.

منظور پشتین رئیس این جنبش طی سخنرانی در جلسه برگزار شده ابراز داشت ،تا زمانیکه افرادی که در قتل نقیب الله و دیگر افراد دست داشته اند مجازات نشوند و به درخواست های ما رسیدگی نشود به این تظاهرات ادامه خواهیم داد.

وی افزود، جنگ در سرزمین پشتون علیه تروریسم نیست بلکه این سرزمین مورد غارت واقع شده است.
منظور پشتین اظهار داشت که 12 بهمن ماه جنبش حفاظت از پشتون PTM با برگزاری جلسه بزرگی در خصوص فعالیت های خود طی یک سال گذشته مردم را آگاه خواهد کرد.

پس از آنکه 20 تن از نوجوانان ایالت خیبر پختون خوا از مناطق مختلف این ایالت برای عدالت و تظاهرات علیه قتل نقیب الله محسود به اسلام آباد پایتخت پاکستان رسیدند، طی مدت 10 روز ' جنبش محسود' به 'جنبش حفاظت از پشتون' تغییر یافت.

باوجود اتهامات سنگین همچون همکاری این جنبش با سازمان های اطلاعاتی مخصوصا 'را' و با وجود خفقان کامل رسانه ها ، این جنبش در ایالت خیبر پختون خوا ،شهر کویته ایالت بلوچستان و شهر کراچی طی یک سال گذشته جلسه های بزرگی را برگزار کرده است. در هر جلسه به همراه درخواست رسیدگی به دیگر مسائل این جنبش، از دادرسی نسبت به پرونده نقیب الله نیز گفته شد.

ارسال نظر

 
1