خبر فوری

 
 
چالش ها و تهدیدات امنیتی پیش روی اسلام آباد از سوی گروه های تروریستی حاضر در پاکستان
کد خبر :1649325259

11:41 1397/10/19


برچسب ها : پاکستان, داعش, طالبان پاکستان,

اگرچه میزان حملات تروریستی در پاکستان نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یافته است، اما امنیت پاکستان از سوی طالبان پاکستان و گروهک های وابسته به آن از جمله داعش مورد تهدید واقع است.


 

واشنگتن: یک سازمان تحقیقاتی در زمینه بررسی وضعیت امنیتی پاکستان درباره چالش ها و تهدیدات پیش روی پاکستان اظهار داشت: اگرچه میزان حملات تروریستی در پاکستان نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یافته است، اما امنیت پاکستان از سوی طالبان پاکستان و گروهک های وابسته به آن از جمله داعش مورد تهدید واقع است.

قمر عباس جعفری مجری خبرگزاری بخش اردوی صدای آمریکا گفتگویی را در این خصوص با سلمان جاوید عضو انجمن تحلیلی استراتژیک و جواد فلک عضو انجمن صلح دهکده جهانی انجام داد.

در این گفتگوی تحلیلی، موضوع حضور داعش در پاکستان و ادعای دولت پاکستان مبنی بر عدم حضور این گروه تروریستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سلمان جاوید در این باره اظهار داشت: زمانی که سخن از حضور و یا عدم حضور داعش در پاکستان به میان می آید، ادعای دولت و ارتش پاکستان در این باره مبنی بر عدم حضور داعش در پاکستان، مطابق با واقعیت است، بلکه گروه های تروریستی افراط گرا از جمله لشکر جنگوی العالمی و ... که در پاکستان به انجام فعالیت های تروریستی مشغول هستند، اقدام به استفاده از نام داعش می نمایند و این گروه ها با فرماندهی داعش در افغانستان در ارتباط میباشند.

در این گروه ها، افراد مرتبط با طالبان پاکستان و القاعده نیز حضور دارند که پس از آغاز عملیات های نظامی ارتش پاکستان یا پا به فرار گذاشته بودند یا به مخفی گاه ها پناه بردند، این افراد با دستور و فرماندهی داعش در افغانستان، اقدام به انجام عملیات های تروریستی در سطح پاکستان مینمایند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکنون پاکستان با چه گزینه هایی روبروست اظهار داشت: پاکستان اکنون باید به تفرقه افکنان مذهبی و فرقه ای مراجعه نماید و از علما و اندیشمندان مذاهب مختلف استفاده نماید.

جواد فلک دیگر کارشناس مسائل امنیتی حاضر در این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص داعش گفت: داعش خطری همیشگی برای پاکستان خواهد بود، داعش اقدام به عملیات های تروریستی با ریسک کمتر در سطح پاکستان خواهد نمود.

وی اما افزود: داعش همچون سوریه و عراق در پاکستان نفوذ ندارد و خطر وجود داعش برای پاکستان به این میزان وسیع و گسترده نیست.

وی گفت: در حال حاضر داعش بیشترین تمرکز خود را بر روی لیبی نموده است، زیرا تفرقه و شورش در میزان گسترده ای در لیبی جریان دارد.

جواد فلک در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر فلسفه تشکیل داعش و حقیقت آن اظهار داشت: به طور اساسی، داعش مدعی نظریات اسلامی میداند، گروه های تروریستی طالبان و القاعده نیز با همین شعار و تفکر پای به عرصه میدان گذاشتند.

داعش معتقد است برای برپایی نظام اسلامی، هرگونه اقدام تروریستی و قتل و غارت جایز است و بر همین اساس، بسیاری از اندیشمندان اسلامی، این گروه را که خوارج خوانده اند.

ارسال نظر

 
1