خبر فوری

 
 
پیشرفت در مذاکرات اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان و آزادی 40 شبه نظامی تی تی پی چه میزان صحت دارد؟
کد خبر :1332133025

14:34 1400/12/02


برچسب ها : تحریک طالبان پاکستان, جنبش طالبان پاکستان, دولت پاکستان, سازمان اطلاعات پاکستان, شبکه حقانی, طالبان افغانستان, وزیرستان جنوبی, وزیرستان شمالی, ولایت خوست,

علی رغم ادعای منابع آگاه مبنی بر آزادی 40 تن از شبه نظامیان تحریک طالبان از زندان های پاکستان مقامات این کشور با رد تمامی اخبار منتشره هرگونه خبر مبنی بر آزادی زندانیان تحریک طالبان در نتیجه پیشرفت در مذاکرات با این گروه تروریستی را رد کرد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| علی رغم ادعای منابع آگاه مبنی بر آزادی 40 تن از شبه نظامیان تحریک طالبان از زندان های پاکستان مقامات این کشور با رد تمامی اخبار منتشره هرگونه خبر مبنی بر آزادی زندانیان تحریک طالبان در نتیجه پیشرفت در مذاکرات با این گروه تروریستی را رد کرد.

فواد چودری وزیر اطلاع رسانی دولت فدرال پاکستان در گفتگو با خبرگزاری اندیپندنت در پاسخ به سوالی در خصوص آزادی تروریست های تحریک طالبان پاکستان این موضوع را رد و تکذیب نمود.

این در حالی است که طی روزهای اخیر پس از انتشار اخباری مبنی بر اعزام یک هیئت از قبیله محسود تحت حمایت اسلام آباد به افغانستان برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستان، گمانه زنی هایی در خصوص آزادی تعداد قابل توجهی از شبه نظامیان طالبان پاکستان از زندان های دولتی پاکستان صورت گرفته است.

خبرگزاری اندیپندنت اردو به نقل از منابع موجود در پاکستان و افغانستان اعلام نموده است: با میانجگری و سرپرستی سراج حقانی وزیر کشور افغانستان و رهبر شبکه حقانی، هیئتی از قبیله محسود پاکستان که با هدف مذاکره با رهبران عالی رتبه تحریک طالبان پاکستان به افغانستان رفته بودند، پس از پایان مذاکرات به پاکستان بازگشته اند. پس از این مذاکرات تاکنون 40 زندانی وابسته به تحریک طالبان پاکستان از سوی اسلام آباد آزاد شده اند.

یک مقام دولتی در وزیرستان شمالی که خواست نامش فاش نشود به اندیپندنت اردو خبر داد: بیستم فوریه جاری هیئت 10 نفره وابسته به دولت پاکستان با هدف مذاکره با تحریک طالبان از گذرگاه مرزی طورخم وارد افغانستان شد که اسامی آنان به این شرح است:

1. ملک نصرالله(رهبر وزیرستان)

2. ملک خان مرجان وزیر (از منطقه انگر کلی میران شاه، وزیرستان شمالی)

 3: ملک حبیب اللہ داور (از منطقه دارپا خیل میران شاہ، وزیرستان شمالی)

 4: ملک میرقدر داور (از منطقه دارپا خیل میران شاہ، وزیرستان شمالی )

 5: ملک جان فراز وزیر (از بخش سروبی دوسالی، وزیرستان شمالی)

 6: ملک شیر خان وزیر (از بخش طوری خیل میرالی، وزیرستان شمالی)

 7: ملک خان زیب داور (رئیس منطقه داور، وزیرستان شمالی)

 8: مولوی مصباح الدین داور (از بخش عیدک میرالی، وزیرستان شمالی)

 9: ملک پیر عقل شاہ داور (از منطقه مبارک شاهی بخش میرالی، وزیرستان شمالی)

 10: ملک قادر جان وزیر (از منطقه کابیل خیل بخش شیوہ، وزیرستان شمالی)

طاهر خان روزنامه نگار و تحلیلگر برجسته نیز با تایید خبر مذاکرات میان نمایندگان اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان در این خصوص خبر داد: هیئت نمایندگان از وزیرستان جنوبی هفدهم فوریه(28 بهمن ماه) به افغانستان رفت و هیئت دوم از وزیرستان شمالی نیز بیستم فوریه(مطابق با 1 اسفند) به این کشور رفته است.

داوود ختک روزنامه نگار وابسته به خبرگزاری رادیوی غربی مشعل(رادیو فردا) با انتشار پیامی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: تحریک طالبان پاکستان تاکنون آزادی بیش از 40 زندانی خود را تایید کرده است.

وی افزود: تحریک طالبان پاکستان علاوه بر این خواستار آزادی 102 زندانی دیگر خود از جمله لطیف محسود و برخی از رهبران اهالی سوات از زندان های پاکستان شد.

این روزنامه نگار به نقل از منابع خود گفت: دولت پاکستان قصد دارد طی روزهای آینده تعداد دیگری از زندانی های تحریک طالبان را آزاد نماید.

سمیع یوسف­زئی روزنامه نگار وابسته به پایگاه های دیلی بست و نیوز ویک و کارشناس امور افغانستان نیز در این خصوص گفت: زندانیان آزاد شده همان افرادی هستند که تحریک طالبان پاکستان تصور می کرد بدون هیچ جرم و به صورت بی گناه توسط اسلام آباد دستگیر شده اند.

طبق گفته سمیع یوسف­زئی؛ طالبان پاکستان خواستار آزادی جنگجویان خود از اهالی سوات است که می توان به مسلم خان سخنگوی این گروه در سوات، فرزند وی و فرمانده حاجی عمر و محمود اشاره نمود.

طالبان پاکستان نیز در گفتگوهای خود با خبرگزاری های گوناگون این موضوع را تایید کرده است که مقامات پاکستان تاکنون 5 نفر از اعضای این گروه که طالبان خواستار آزادی وی بود را رها نکرده است.

گفتنی است هیئت های مذاکره کننده به نمایندگی از پاکستان افرادی از جرگه محلی رهبران مناطق قبایلی هستند، این در حالی است که طبق گفته منابع آگاه طالبان پاکستان خواهان انجام مذاکره مستقیم با دولت در پاکستان و یا کشور ثالث است.

ارتش پاکستان تاکنون هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

احسان الله تیپو محسود روزنامه نگار اهل وزیرستان خبرگزاری آمریکایی نیویورک تایمز در پیام توییتری خود اعلام نمود: هیئتی از نمایندگان جرگه رهبران قبایلی محسود از وزیرستان جنوبی پس از گفتگو و رایزنی با مقامات طالبان در منطقه خوست افغانستان به پاکستان بازگشته اند. در حالی که هیئت قبیله اتمانزئی از وزیرستان شمالی به منظور دیدار با سراج حقانی وزیر کشور افغانستان وارد خوست شده اند.

وی افزود: بیش از 40 زندانی آزاد شده تحریک طالبان پاکستان از اهالی مناطق مختلف شهرستان های وزیرستان شمالی و جنوبی، سوات و دیره اسماعیل خان در ایالت خیبر پختون خوا می باشند.

تحریک طالبان پاکستان درخواست دارد تمامی زندانیان خود که در بند ارتش پاکستان قرار دارند آزاد و قوانین مطابق با شریعت(اسلامی) در پاکستان به اجرا درآید.

لازم به ذکر است پیش از این نیز مذاکراتی میان تحریک طالبان پاکستان و نمایندگان دولت اسلام آباد با میانجیگری طالبان افغانستان صورت گرفت که منجر به توافق آتش بس برای مدت یک ماه میان طرفین شد که به دلیل عدم پیشبرد روند آزادی زندانیان در دسامبر سال گذشته پایان یافت.

تحریک طالبان پاکستان پس از آن اعلام نمود دولت پاکستان مطالبات اعلام شده را برآورده نکرده است و این گروه نمی تواند بیش از این به آتش بس پایبند باشد.

این در حالی است که پیش از این دولت پاکستان و مقامات امنیتی این کشور در بیانیه های مختلف خود اعلام کرده بودند مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان پایان یافته است.

 

ارسال نظر

 
1