خبر فوری

 
 
پیروزی حزب جمعیت علمای اسلام (ف) در انتخابات ایالت خیبر درپی نرم شدن نگرش هیئت حاکمه نسبت به این حزب
کد خبر :849953570

16:01 1400/10/01


برچسب ها : (حزب جمعیت علمای اسلام (ف, ANP, افغانستان, انتخابات, انتخابات شهرداری, ایالت خیبر پختون خوا, حزب ملی مردمی, طالبان افغانستان, مولانا فضل الرحمن, هیئت حاکمه پاکستان, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

مخالفان سیاسی موفقیت حزب جمعیت علمای اسلام (ف) در انتخابات اخیر شهرداری در ایالت خیبر پختون خوا را به ارتباط آن با هیئت حاکمه و تشکیلات پاکستان نسبت می دهند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| حزب جمعیت علمای اسلام (ف) در مرحله اول انتخابات اخیر شهرداری در ایالت خیبر پختون خوا با کسب 21 کرسی از 66 کرسی شورای شهر و بخش، به عنوان بزرگترین حزب ظاهر شده است. درحالیکه این پیروزی باعث متحیر ماندن برخی از گروه ها و احزاب شده و این سوال مطرح می شود که چگونه این حزب توانسته است به این مقدار پیروزی دست یابد؟

براساس آمار غیررسمی منتشر شده تا الان، نامزدهای جمعیت علمای اسلام (ف) JUIf علاوه بر شهرستان های جنوبی ایالت، کرسی های شهرداری پیشاور، چارسده و مردان را به دست آورده اند.

درحالیکه بانک آراء این حزب نسبت به چند انتخابات اخیر محلی افزایش یافته است، مخالفان سیاسی موفقیت این حزب را به ارتباط آن با هیئت حاکمه و تشکیلات پاکستان نسبت می دهند.

 

آیا این حزب موفقیت خود را مدیون طالبان است؟

زاهد خان از رهبران ارشد حزب ملی مردمیANP می گوید که باتوجه به تغییرات اخیر در افغانستان، به نظر می رسد که نگرش تشکیلات پاکستان نسبت به جمعیت علمای اسلام (ف) نرم شده است. وی اظهار داشت: ملاقات گرم فضل الرحمن (رهبر جمعیت علمای اسلام ف) با امیر خان متقی وزیر خارجه دولت موقت افغانستان، زوم کردن بر این مسئله در فضای مجازی و برگزاری نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد از عواملی هستند که فضای مناسبی را در انتخابات ایالت خیبر پختون خوا برای این حزب فراهم آورده است.

همچنین روز گذشته تویتی از زاهد خان منتشر شد که گفته است: هیئت حاکمه به فضل الرحمن برای برقراری روابط خوب با طالبان افغانستان نیاز دارد.

به گفته وی، تنها پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن است که می تواند به معنای واقعی از منافع هیئت حاکمه پاکستان در آنجا محافظت کند. زاهد خان اظهار داشت: اوضاع افغانستان تاثیرات عمیقی بر ایالت خیبر پختون خوا پاکستان دارند. به گفته وی، در سال 2002 میلادی و پس از حمله آمریکا به افغانستان، نه تنها ائتلاف سیاسی مذهبی متشکل از شش حزب MMA طی انتخابات در ایالات خیبر و بلوچستان موفقیت به دست آورده بود بلکه مولانا فضل الرحمن به عنوان رهبر اپوزیسیون انتخاب شده بود.

تحلیلگران بر این باورند که پیروزی اخیر این حزب می تواند مقدمه ای برای انتخابات  آتی ایالتی و ملی باشد.

سید عرفان اشرف پژوهشگر در زمینه افراط گرایی و پروفسور ارتباطات جمعی در دانشگاه پیشاور اظهار داشت که پیروزی حزب مولانا فضل الرحمن در دور اول انتخابات شهرداری چیز شگفت انگیزی برای وی نبوده زیرا تغییرات درحال وقوع در منطقه بر اطراف خود تاثیراتی می گذارند. وی مدعی شد که همه مدارس پاکستان خروج آمریکا و متحدانش از افغانستان را جشن گرفته اند درحالیکه مولانا فضل الرحمن به عنوان بزرگترین حزب مذهبی این ایالت، هزینه ها را داده است.

دکتر عرفان اشرف افزود: ساختار جمعیت علمای اسلام به دلیل مدارس دینی بسیار قوی است و این نکته مثبتی است که  آن را از حزب حاکم "تحریک انصافPTI" متمایز می کند. جمعیت، حمایت قابل توجهی ازمدارس دینی کسب می کند.

ارسال نظر

 
1