خبر فوری

 
 
پشت پرده نقش پاکستان در روند صلح افغانستان
کد خبر :965954713

21:19 1397/11/23


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, پاکستان, تروریست, تروریسم, طالبان, مذاکرات,

مقامات آمریکایی و طالبان در اشاره ای به نقش اصلی پاکستان در برگزاری مذاکرات صلح افغانستان با مرکزی و اصلی خواندن نقش این کشور در زمینه نامبرده گفته اند که پاکستان حتی در زمینه تسهیل سفر نیز در زمینه صلح افغانستان همکاری کرده است.


 

به گزارش راز نیوز، مقامات آمریکایی و طالبان در اشاره ای به نقش اصلی پاکستان در برگزاری مذاکرات صلح افغانستان با مرکزی و اصلی خواندن نقش این کشور در زمینه نامبرده گفته اند که پاکستان حتی در زمینه تسهیل سفر نیز در زمینه صلح افغانستان همکاری کرده است.

گفته می شود که پاکستان در گذشته آن چنان که در این دور از مذاکرات ایفای نقش کرده است، مصمم نبود. در این دور از مذاکرات ، پاکستان برای تسریع عمل روند مذاکرات صلح افغانستان با دستگیری خانواده ی برخی از اعضای طالبانی که حاضر به انجام مذاکرات نبودند آنها را تحت فشار خود قرار داده است.

منابع خبری در این زمینه از نقش حساس پاکستان در زمینه مذاکرات خبر داده و ابراز داشتند که این کشور از طرفی به دلیل اتهامات واشنگتن مبنی بر نفوذ و تاثیر این کشور بر طالبان، نمی خواهد به طور واضح قدرت و نفوذ خود در طالبان را به نمایش بگذارد. از طرفی پاکستان با در نظر گرفتن این موضوع اعلام داشته است که این کمک، کمکی موقت است.

از طرفی طالبان نیز درصدد آن است تا بی اعتنایی خود به پاکستان را اظهار کند، زیرا از این طریق می خواهد بیانیه واشنگتن را مبنی بر این که پاکستان برای شورشیان افغانستان پناهگاه هایی را درست کرده است را که از مدتها تکذیب کرده است را همچنان تکذیب کند.

ناگفته نماند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم اکنون خواستار خروج از جنگ طولانی مدت این کشور در افغانستان شده و در سخنرانی ابراز داشت که : " ملت های بزرگ در جنگ های غیر قابل پایان شرکت نمی کنند."

یکی از مقامات ارشد آمریکایی در رابطه با نقش کشور پاکستان در زمینه مذاکرات گفت : " ما می دانیم که این امر بدون همکاری پاکستان امکان پذیر نبود، پاکستان برای انجام مذاکرات در دوحه در زمینه سفر نیز کمک انجام داده است. "

ناگفته نماند که دولت ترامپ در تلاش برای تسریع روند صلح افغانستان و پیشبرد مذاکرات است، زلمی خلیل زاد نیز به این منظور در ماه گذشته مذاکرات 6 روزه ای را با طالبان در دوحه انجام داد که از این مذاکرات به عنوان مذاکرات موفقیت آمیز یاد می شود. علاوه بر آن در 6 فروردین ماه نیز دیدار میان دو طرف آمریکا و طالبان قطعی است.

مقامات طالبان با مهم خواندن نقش پاکستان در زمینه بر روی میز مذاکرات آوردن تندروهای مسلح ابراز داشتند که پاکستان از طریق رهبران مذهبی به تندروهای مسلح پیامی مبنی بر گفت‌وگو با آمریکا را فرستاده بود.
یکی از مقامات طالبان از خشونت پاکستان برای افزایش فشار بر این گروه تروریستی به منظور انجام مذاکرات از طریق زندانی کردن خانواده برخی از رهبران طالبان خبر داد و افزود : " قبل از این، من پاکستان را در این حد با عزم و اراده ندیده بودم."
وی ابراز داشت که پاکستان طی چند ماه گذشته بر اعضای خانواده تندرو های مسلح به شدت سختگیری کرده است. پاکستان بر ما ( طالبان) تاکید کرده است که باید با آمریکا و دولت افغانستان مذاکرات کنیم. ژنرال جوزف واتل نیز در جلسه مجلس سنای آمریکا در هفته جاری در اشاره ای کوتاه به مذاکرات و نقش پاکستان در آن خاطر نشان کرد : " اسلام آباد نقش بسیار مهم و کمکی را ایفا کرده است."

از طرفی مقامات کشور پاکستان می گویند که پشت پرده حمایت پاکستان از مذاکرات دریافت کمک از آمریکا نیست، بلکه نگرانی های موجود بر وضعیت اقتصادی منطقه است که پس از خروج آمریکا از افغانستان آنها نیز به پایان خواهند رسید.

حضور 14 هزار نیروی نظامی آمریکا در افغانستان متضمن توسعه مداوم کمک های ایالات متحده به افغانستان است.
از طرفی پاکستان به دلیل کاهش ارز خارجی خود ، در تلاش برای جذب سرمایه و سرمایه گذاران خارجی به داخل کشور خود است و این موضوع تا زمانیکه امنیت در داخل پاکستان و اطراف آن برقرار نشود امکان پذیر نیست.

ارسال نظر

 
1