خبر فوری

 
 
وزیر امور خارجه پاکستان: سازمان همکاری اسلامی باید چارچوب نهادی خود برای مقابله با چالش‌های صلح و امنیت در جهان اسلام را توسعه دهد
کد خبر :1921469093

11:48 1401/07/01


برچسب ها : اجلاس سازمان همکاری اسلامی, بلاول بوتو زرداری, جامو و کشمیر, دبیر کل سازمان همکاری اسلامی, شورای امنیت سازمان ملل متحد, فلسطین, مردم فلسطین, مردم کشمیر, نیویورک, وزیر امور خارجه پاکستان, کشمیر هند, کشورهای اسلامی,

وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنانی در نشست سالانه گروه تماس سازمان همکاری اسلامی خواستار وضع چارچوب نهادی از سوی این سازمان برای مقابله با چالش‌های پیش روی جهان در زمینه صلح و امنیت شد.


نیویورک: به گزارش راز نیوز| وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنانی در نشست سالانه گروه تماس سازمان همکاری اسلامی خواستار وضع چارچوب نهادی از سوی این سازمان برای مقابله با چالش‌های پیش روی جهان در زمینه صلح و امنیت شد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان به عنوان رئیس شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در نشست افتتاحیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ابراز داشت: ما آماده آغاز رایزنی‌های صادقانه با هند در جهت حل صلح‌آمیز مناقشه جامو و کشمیر هستیم، اما دولت هند باید در جهت ایجاد فضای مناسب جهت آغاز این‌گونه مذاکرات اعلام آمادگی نشان دهد، دولت هند باید اقدامات یک‌جانبه گرایانه و غیر قانونی خود در 5 اوت 2019 را لغو کند و به نقض متداوم حقوق بشر در منطقه جامو و کشمیر پایان دهد.

وزیر امور خارجه پاکستان تصریح کرد: کشمیر آرمان مشترک همه ماست، منطقه جامو و کشمیر و پاکستان از لحاظ جغرافیایی، عقیدتی، تاریخی و فرهنگی با یکدیگر پیوند خورده‌اند، کشمیر متعلق به پاکستان و پاکستان نیز متعلق به کشمیر است، هند به زور قدرت این منطقه را تحت اشغال خود درآورده است، به موجب قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد مقرر گردید مردم کشمیر در یک رفراندوم تحت نظارت سازمان ملل متحد از حق تعیین سرنوشت خود بهره‌مند شوند، اما با این وجود هند از وعده‌های خود در تعهد و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و احترام به خواست مردم منطقه جامو و کشمیر روگردان شد.

بلاول بوتو زرداری در ادامه اظهارات خود در این نشست خاطرنشان کرد: هند از 5 اوت 2019 دست به اقدامات غیر قانونی و یک‌جانبه‌گرایانه برای تضعیف وضعیت تحت مناقشه بودن منطقه جامو و کشمیر زده است. هند با تعیین 900 هزار نیروی نظامی خود در آن منطقه اقدام به ایجاد فضای رعب و وحشت نموده است که قتل فراتر از قانون و در حین بازداشت بخشی از این اقدامات هند در کشمیر می‌باشد. ربودن 15 هزار جوان کشمیری، شکنجه و اذیت و آزار آنان، بازداشت و حصر خانگی تمامی رهبران سیاسی کشمیر، به آتش کشیدن روستاها و آبادی‌ها برای مجازات دسته جمعی اهالی آنان تنها بخشی از جنایات دولت و ارتش هند علیه ساکنان این منطقه است که تمامی آن از تفکر افراطی هندو و تنفر از مسلمانان نشأت می گیرد.

وی افزود: سازمان دیده‌بان نسل کشی در گزارش‌های خود نسبت به وقوع نسل کشی در منطقه اشغالی کشمیر هشدار داده است، علی رغم گذشت سه سال تلاش هند برای اجرای قانون الحاق کشمیر به اراضی تحت کنترل خود موفقیتی را برای وی به همراه نداشت و هند هیچگاه در این زمینه موفق نخواهد شد. با رضایت خداوند منان مردم منطقه جامو و کشمیر در مجاهدت‌های خود برای دستیابی به آزادی و حق خود مختاری پیروز خواهند شد و پاکستان به حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک و اخلاقی خود از مجاهدت‌های مردم کشمیر به صورت همه‌جانبه ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: کشورهای اسلامی پس از پایان جنگ در سال 1945 و تشکیل مجدد نظام جهانی نتوانستند از منافع مردم خود پشتیبانی و دفاع نمایند، بیشتر کشورهای ما هیچ نقشی در تشکیل منشور سازمان ملل متحد نداشته‌اند، بر همین اساس هیچ کشور اسلامی عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو نیست.

وزیر امور خارجه پاکستان ابراز داشت: سازمان همکاری اسلامی به عنوان دومین نهاد بزرگ بین‌المللی باید در جهت حفظ امنیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی کشورهای عضو تلاش نماید، بدین منظور ما باید به تمامی اصول مرتبط با عدل و امنیت در منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی متعهد باشیم. ما باید در تمامی مناقشات داخل و خارج از جهان اسلام همراه با عدالت و برابری به توسعه امنیت و ثبات کمک نماییم.

وی با اشاره به مسئله فلسطین آن را آرمان مشترک تمامی کشورهای اسلامی عنوان نمود و گفت: ما نباید فراموش کنیم هدف سازمان همکاری اسلامی فراهم نمودن امنیت و ثبات برای مردم منطقه اشغالی فلسطین و آزادی قدس شریف است. ما باید از حق تعیین سرنوشت برادران و خواهران خود در فلسطین حمایت کنیم، آنان باید کشور مستقل خود مطابق با مرزهای پیش از سال 1967 و به پایتختی قدس شریف را تشکیل دهند.

بلاول بوتو زرداری در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اوضاع سیاسی و امنیتی در افغانستان خاطرنشان کرد: اکنون پس از گذشت 40 سال فرصت لازم برای احیای امنیت و ثبات پایدار در افغانستان و منطقه به وجود آمده است، ما باید این پیشرفت‌ها را به سوی آینده پیش ببریم و سد باب تمامی عناصر و قدرت‌هایی شویم که به احیای مجدد مناقشات، افزایش پناهندگان و تقویت خطر تروریسم دامن می‌زنند.

وی گفت: پاکستان با همکاری عربستان سعودی هفدهمین نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی را در تاریخ 19 دسامبر 2021 در اسلام آباد فراخواند. در این نشست توافق گردید سازمان همکاری اسلامی می‌تواند در زمینه کمک به مردم افغانستان نقش رهبری را داشته باشد و باید آن را ایفا نماید. ما همچنین نسبت به راه اندازی صندوق امانی بشردوستانه سازمان همکاری اسلامی توافق نمودیم. علاوه بر این اموری همچون تعیین فرستاده ویژه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در امور افغانستان، آغاز برنامه امنیت غذایی برای افغانستان و تقویت نمایندگی سازمان در کابل از جمله تصمیمات اتخاذ شده در نشست فوق‌العاده در اسلام آباد بود.

وی تصریح کرد: ما باید ایجاد امنیت در افغانستان و توسعه اقتصادی و اجتماعی در این کشور را مورد توجه قرار داده و اقدامات مؤثری را در این زمینه به انجام برسانیم، تنها راهکار مقابله با بحران انسانی در افغانستان مذاکرات مستقیم با مقامات کابل است. مقامات افغان بیش از همه به سازمان همکاری اسلامی اعتماد دارند، هیئتی از علمای سازمان همکاری اسلامی به کابل سفر کرده و با مقامات افغانستان رایزنی نموده‌اند.

وی افزود: با رضایت ما و حمایت‌های عربستان سعودی، ما موفق به راه اندازی دفتر فرستاده ویژه سازمان در کابل شدیم. آنها با تمامی طرف‌های قدرت در افغانستان رایزنی نموده‌اند و به کشورهای منطقه‌ و دیگر کشورها سفر کرده‌اند و من منتظر دریافت گزارش‌های مربوطه در این زمینه هستم.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه بر حل تمامی مناقشات قابل حل در جهان اسلام تأکید کرد و گفت: از یمن تا سوریه بیشتر مناقشات و درگیری‌های صورت گرفته در جهان اسلام در نتیجه مداخله‌های خارجی آغاز شده است، امروز بیش از 70 درصد مناقشات بین‌المللی و چالش‌های امنیتی در حیطه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی قرار دارد.

وی تأکید کرد: سازمان همکاری اسلامی به منظور مقابله با چالش‌های امنیتی در جهان اسلامی چارچوب و رویکرد نهادی را تعیین نماید. شناسایی و تعیین چگونگی ورود سازمان همکاری اسلامی به مناقشات و استفاده از اهرم‌های لازم جهت ترویج پیشگیری از تنش، میانجیگری، آشتی و ایجاد امنیت و ثبات در داخل و خارج از جهان بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین بر لزوم همکاری مشترک سازمان همکاری اسلامی با دیگر کشورهای در حال توسعه در زمینه مقابله با چالش سه‌گانه نجات از بیماری همه گیر کووید-19، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و مقابله با خطرات تغییرات آب و هوا تأکید ورزید و گفت: در سیل ویرانگر اخیر در پاکستان وضعیتی اسفناک به وجود آمده است، تغییرات آب و هوایی خطری برای وجود بشر است، ما از تمامی برادران و خواهران خود در جهان اسلامی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه تقدیر می‌کنیم. پاکستان با مردم شجاع خود مستحکم‌تر و قوی‌تر از قبل خواهد شد.

وی تصریح کرد: میزبانی مصر از نشست سالانه مذاکرات آب و هوایی سازمان همکاری اسلامی باعث خرسندی است و این کشور از سال آینده رهبری اقدامات مربوط در این زمینه را بر عهده خواهد داشت، پاکستان از تمامی این تلاش‌ها و اقدامات حمایت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان در پایان اظهارات خود ابراز امیدواری نمود کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل 2022 تعهد سیاسی خود را تجدید خواهد کرد و منابع لازم را جهت عرضه بیش از 100 میلیارد دلار مبلغ وعده داده شده برای سرمایه گذاری در زمینه تغییرات آب و هوایی را بسیج کند.

ارسال نظر

 
1