خبر فوری

 
 
وزیر امور خارجه پاکستان: راه حل مسئله افغانستان اقدام نظامی نیست، تنها راه حل مذاکرات جامع و گسترده است
کد خبر :1285376796

13:37 1400/02/04


برچسب ها : افغانستان, پاکستان و افغانستان, پاکستان و ترکیه, شاه محمود قریشی, وزیر امور خارجه افغانستان, وزیر امور خارجه پاکستان, وزیر امور خارجه ترکیه,

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان پس از نشست سه جانبه میان وزرای امور خارجه پاکستان، ترکیه و افغانستان طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه همتای ترکی خود،اظهار داشت که تنها راه حل مسئله افغانستان مذاکرات جامع و گسترده است و نه راه حل نظامی؛ وی همچنین در این نشست سه جانبه با همتای افغان خود نیز گفتگو انجام داد.


استانبول: به گزارش راز نیوز| شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان پس از نشست سه جانبه میان وزرای امور خارجه پاکستان، ترکیه و افغانستان طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه همتای ترکی خود، با بیان اینکه تنها راه حل مسئله افغانستان مذاکرات جامع و گسترده است و نه راه حل نظامی، افزود: من امروز بابت شرکت در این اجلاس خرسند هستم، به نظرم نشست سه جانبه در این مقطع مهم حائز اهمیت بسزایی است. وی افزود: با روی کار آوردن این مجمع نه تنها در سطح وزرا، بلکه برای برگزاری کنفرانس در سطح سران نیز استفاده کنیم. امروز، در این نشست سه جانبه ما همچنین در مورد تعاملات در سطح اجلاس و سران نیز بحث کردیم. افغانها دارای یک فرصت نادر به صورت مذاکرات بین افغان ها هستند، آنها باید بایکدیگر مذاکرات را نتیجه خیز سازند. تنها راه حل مذاکرات است نه اقدام نظامی، برای همین ما در دفعات متعدد به طالبان برای مذاکرات می گوییم زیرا این مسئله آینده آنها است که باید خودشان در این رابطه تصمیم گیری کنند.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه گفت: قیمت ناامنی در افغانستان را پس از خود افغانها، این پاکستانی ها بودند که پرداختند، ما متحمل تلفات جانی و مالی زیادی شدیم، یک افغانستان توام با صلح به نفع پاکستان است. خرسندم که باوجود به تعویق افتادن اجلاس، این نشست برگزار شد. امروز ما علاوه بر گفتگوی مفصل در خصوص ماموریت صلح افغانستان، در رابطه با گسترش روابط منطقه ای، همکاری اقتصادی، مهاجرت غیرقانونی رایزنی انجام دادیم. کنترل موثر بر مولفه مهاجرت غیرقانونی تنها از راه تلاش های مشترک مهیا می شود. هدف از این کنفرانس مطبوعاتی مشترک نشان دادن یکسو بودن تفکر ما است، با برپایی صلح افغانستان، مناسبات در منطقه تقویت می یابند.

 

شایان ذکر است قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در این بین از طریق ویدیو کنفرانس با همتای افغان خود نیز در خصوص روابط دوجانبه، ماموریت صلح افغانستان، وضعیت پس از اعلام خروج نیروهای ناتو و آمریکایی در افغانستان، آزادی زندانیان، مسائل صدور روادید، کاسا 1000 و دیگر امور مورد علاقه دوجانبه تبادل نظر انجام داد. وی افزود: افغانستان نه تنها کشور همسایه پاکستان است بلکه دو کشور به ریسمان های یکسوی مذهبی، فرهنگی و تاریخی مرتبط هستند و بسیاری از منافع و چالش های دو کشور مشترک هستند.

دو طرف در این بین نقش ترکیه برای برگزاری نشست سه جانبه را مورد قدردانی قرار دادند. شاه محمود قریشی اظهار داشت که تمامی طرف های افغان برای پایان دادن به کشمکش های جاری از چهار دهه گذشته و موفقیت صلح افغانستان، باید مسیر مذاکرات جامع و نتیجه بخش را درپیش گیرند. من امیدوارم در صورت برگزاری مجدد نشست استانبول، تمامی طرف ها در آن شرکت خواهند داشت. پاکستان مصمم برای گسترش روابط دوجانبه در بخش های مختلف با افغانستان است.

وی در ادامه بر فعال سازی مکانیزم APAPPS جهت ارتقاء سطح همکاری های دوجانبه تاکید کرد و افزود: برپایی صلح افغانستان باعث تقویت فعالیت های اقتصادی و گسترش روابط در منطقه می شود. درپایان وزیر امور خارجه پاکستان از همتای افغان خود برای سفر به پاکستان دعوت کرد که او نیز با عرض تشکر آن را پذیرفت.

ارسال نظر

 
1