خبر فوری

 
 
وزیر امور خارجه پاکستان در اجلاس سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کرد
کد خبر :2137043873

12:57 1400/09/05


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و سازمان همکاری شانگهای, پنجاب, سخنرانی, شاه محمود قریشی, وزیر امور خارجه پاکستان, ویدیو کنفرانس,

دیروز شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در اجلاس سازمان همکاری شانگهای که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، سخنرانی کرد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | دیروز شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در اجلاس سازمان همکاری شانگهای که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، سخنرانی کرد.

وی طی این سخنرانی گفت: سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک سازمان منطقه ای متحد، جایگاه منحصر به فردی در جامعه بین المللی دارد. این سازمان با تاکید بر همکاری متقابل و حل مناقشات، پیام امیدبخشی به جامعه جهانی که در آن پوپولیسم و یکجانبه گرایی  در حال افزایش است، می فرستد.

وی افزود: این سازمان فرصت های جذابی را برای ارتباطات، توسعه پایدار و همکاری در زمینه های مختلف در بخش اقتصاد و امنیت بین کشورهای عضو ایجاد می کند و نمونه ای از رفاه مشترک و توسعه مشترک می باشد.

وی در ادامه گفت: اجلاس امسال در بیستمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری شانگهای برگزار شده و فرصتی یرای تعیین نقشه راه توسعه و امنیت منطقه در آینده را فراهم کرده است.

وی همچنین گفت: در اجلاس گذشته سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، برابری،احترام به حق انتخاب مسیر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ارتقاء گفتگو بین کشورهای عضو و متعهد بودن به اصول هماهنگی در منطقه مورد تاکید قرار گرفت. اعضای این سازمان همچنین بر لزوم افزایش همکاری بین یکدیگر به منظور رشد و توسعه اقتصادی واجتماعی منطقه تاکید کردند. در نتیجه ی نشست های گذشته ی اعضای این سازمان در شهرهای مسکو، بیشکک و چونگ دا، بیانیه ی این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان شکل گرفت. امنیت منطقه برای تحقق چشم انداز ما در مورد رفاه و توسعه اقتصادی در آن لازم بوده و در این زمینه به دلیل محدودیت های جغرافیایی و روابط پایدار مردم پاکستان با مردم افغانستان، ثبات در افغانستان برای ما نیز اهمیت ویژه ای دارد.

وی بیان کرد: ما در موضوع افغانستان با شرکای جهانی و منطقه ای خود در ارتباط هستیم. پاکستان میزبان نشست تروئیکای توسعه یافته در اسلام آباد بود و در نشست همسایگان افغانستان در تهران که در سطح وزرا برگزار شد نیز شرکت کرد. ما با هماهنگی شرکای جهانی و منطقه ای خود به همکاری با افغانستان به منظور ترویج ارزش های جمعی ادامه خواهیم داد. باید به حقوق تمام شهروندان افغانستان احترام گذاشته شود و اطمینان حاصل کرد که از خاک افغانستان برای حملات تروریستی به کشورهای همسایه استفاده نخواهد شد.

پاکستان خواستار یک افغانستان ایمن، باثبات، مستقل، مرفه و متحد بوده تا سهم خود را در امنیت، توسعه و شکوفایی منطقه ادا کند. دستور کار این نشست شامل بررسی گام های عملی برای پیشبرد آرمان های مشترک ما برای اقتصاد، تجارت و توسعه منطقه می باشد.

وی با تاکید بر عزم خود برای تلاش حداکثری خود به منظور تقویت همکاری های منطقه ای تحت نظر سازمان همکاری شانگهای گفت: امروز بودجه سازمان همکاری شانگاهی در سال 2022 و ساختار جدید کارکنان دو نهاد دائمی این سازمان تصویب خواهد شد. پاکستان از پیشنهاد افزایش تعداد معاونان دبیرخانه و کمیته اجرایی از پنج به شش نفر حمایت می کند. ما از بودجه پیشنهادی برای سال 2022 با افزایش حدود 10 درصد نیز حمایت کرده و باور داریم که کشورهای عضو این سازمان دارای ترکیب مناسبی برای همکاری های تجاری و اقتصادی چندجانبه در زمینه های مختلف و مهم با یکدیگر هستند. پاکستان خواستار ایفای نقش در پروژه های مشترکی است که در جهت توسعه پایدار اقتصادی منطقه انجام می شوند.

وی سپس بیان کرد: با وجود قرار گرفتن در مراحل مختلف توسعه اقتصادی، همه ی اعضای این سازمان با مشکلاتی از جمله فقر، امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی روبرو هستند. این مشکلات تنها با اقدامات مشترک حل خواهند شد. پاکستان تجربه زیادی در کاهش میزان فقر دارد. ما اطمینان داریم که پیشنهادات مهم "گروه کاری ویژه برای کاهش فقر" می تواند تجربیات مفید پاکستان را به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای منتقل کند. کشوری با اقتصاد غالباّ کشاورزی مانند پاکستان، بسیار تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی بوده و ایجاد امنیت غذایی برای جمعیت در حال رشد، برای جهان یک چالش بزرگ به حساب می آید.

وی در ادامه گفت: بیانیه مشترک اعضای سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه در زمینه امنیت غذایی به تصویب رسید و ما از ابتکارات برای آموزش کشاورزی هوشمند و نوآوری در کشاورزی استقبال کرده و همچنین برای حفظ امنیت غذایی و ثبات اجتماعی و اقتصادی، از اقدامات حمایتی برای تضمین تولید بدون وقفه محصولات کشاورزی و صنعتی حمایت می کنیم.

وی افزود: ارتباط بخش خصوصی می تواند موجب افزایش روابط پایدار بین مردم کشورهای عضو این سازمان شود. ما خواستار افزایش گفتگوها بین شورای تجاری و کارآفرینان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بوده و شورای بازرگانی سازمان همکاری شانگهای و انجمن ارتباط مالی بین بانکی این سازمان می تواند موجب افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی شود.

وی گفت: نخست وزیر پاکستان به منظور تسهیل حمل و نقل و افزایش ارتباط مردم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، کنفرانس ارتباط حمل و نقل را در نیمه دوم سال 2022 برگزار خواهد کرد. همچنین پاکستان کنفرانس اقتصاد دیجیتال را به منظور توانمند سازی جوانان در سال 2022 برگزار خواهد کرد.

وی در پایان گفت: پاکستان همچنین در حال انجام اقداماتی برای تسهیل ارتباط بین تجار و کارآفرینان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بوده و در سال 2022 سازمان همکاری شانگهای دارای نمایندگان زن از کشورهای عضو نیز خواهد شد. ما متعهد به حل مسائل از طریق همکاری های بین المللی هستیم زیرا این بهترین روش برای حل مشکلات منطقه ای است.

ارسال نظر

 
1