خبر فوری

 
 
وزارت خارجه افغانستان: حضور طالبان در پاکستان مانع تلاش های صلح افغانستان است
کد خبر :1940735489

16:58 1399/10/06


برچسب ها : افغانستان, پاکستان, پاکستان و افغانستان, دیدار, ذبیح الله مجاهد, روند صلح افغانستان, سخنگوی طالبان افغانستان, شاه محمود قریشی, صلح افغانستان, طالبان, طالبان افغانستان, عمران خان, ملا برادر, نخست وزیر, نخست وزیر پاکستان, وزارت امور خارجه افغانستان, وزیر امور خارجه پاکستان,

به دنبال منتشر شدن کلیپی از حضور ملا عمر برادر در یکی از کمپ افغان ها در پاکستان طی سفر اخیر هیئت 9 نفری طالبان افغانستان به اسلام آباد، ابراز نگرانی دولت کابل در این خصوص را به همراه داشت.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | به دنبال منتشر شدن فیلم های حضور ملا بردار در کمپ افغان ها که گفته می شود این کمپ مربوط به شبه نظامیان طالبان در پاکستان است، طی سفر اخیر او به اسلام آباد، واکنش وزارت امور خارجه افغانستان را به همراه داشت که گفت: وجود طالبان افغانستان در پاکستان بحران منطقه را ادامه خواهد داد.

وزارت امور خارجه افغانستان ادعا کرده است که این فیلم ها حضور همه رهبران طالبان افغانستان را در پاکستان نشان می دهند، که این یک نقض آشکار حاکمیت ملی افغانستان است و  این یک چالش برای صلح پایدار در افغانستان خواهد بود.

دولت افغانستان از پاکستان درخواست کرده است که اجازه ندهد عناصر شورشی طالبان از خاک پاکستان که به ادامه جنگ و خونریزی اصرار دارند، استفاده کنند.

در ویدیویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، به نظر می رسد ملا برادر در میان گروهی از اعضای طالبان در پاکستان حضور داشته است، در این فیلم ملا برادر می گوید که تمام تصمیمات در مورد روند صلح افغانستان با مشاوره توسط رهبران طالبان در پاکستان و شورای علمای طالبان گرفته و نهایی می شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که این فیلم چه زمانی ضبط شده است.

تاکنون پاکستان هیچ واکنشی رسمی ای به اظهارات وزارت امور خارجه افغانستان نشان نداده است. اما مقامات پاکستان همیشه گفته اند که پاکستان به تروریست ها هرگز اجازه استفاده از خاک پاکستان را علیه هیچ کشوری نمیدهد.

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان در توئیتی گفت که دیدار ملا عبدالغنی بردار با طالبان در پاکستان امری عادی بشمار نمی رود.

دولت افغانستان در گذشته اظهار داشته است که سفر هیئت طالبان افغانستان به پاکستان و دیدار با مقامات پاکستانی برای روند صلح افغانستان مفید خواهد بود. اما طاهر خان تحلیلگر و روزنامه نگار امور افغانستان می گوید که وی فکر می کند انتظارات دولت افغانستان از سفر هیئت طالبان به پاکستان برآورده نشده است و به همین دلیل دولت افغانستان به دیدارهای ملا عبدالغنی برادر با برخی از طالبان در پاکستان اعتراض کرده است.

طاهر خان افزود که ممکن است دولت افغانستان احساس کند که علی رغم این دیدار ها، هیچ پیشرفت مثبتی در روند صلح افغانستان،کاهش خشونت و هیچ توافقاتی برای آتش بس با طالبان صورت نگرفته است. به همین دلیل است که دولت افغانستان به برخی از جلسات ملا عبدالغنی بردار رهبر طالبان در پاکستان اعتراض کرده است.

رحیم الله یوسفزئی دیگر کارشناس و روزنامه نگار امور افغانستان گفت که دولت افغانستان از سفر اخیر هیئت طالبان به پاکستان تمجید کرده و گفته است که این سفر باعث تقویت تلاش های صلح افغانستان می شود و دولت کابل نیز موافق این سفر است. اگر دولت افغانستان به جلسات غیر از جلسات با مقامات پاکستانی اعتراض داشته باشند، این بازتاب این واقعیت است که هنوز هم ممکن است عدم اعتماد بین پاکستان و افغانستان وجود داشته باشد و این می تواند به روند صلح افغانستان آسیب برساند.

به گفته رحیم الله یوسفزئی اگر قرار است روند صلح افغانستان از طریق مذاکرات حل شود، گفتگو و برقراری ارتباط ضروری است. ایالات متحده، دولت افغانستان و برخی کشورهای دیگر از پاکستان خواسته اند که خشونت را کاهش داده و خواستار آتش بس شود.

وی افزود که اگر همه بخواهند پاکستان به نقش مثبت خود در روند صلح افغانستان ادامه دهد ، آنگاه طالبان به پاکستان سفر خواهند کرد. همچنین طالبان با مقامات پاکستانی و مقامات پاکستانی نیز با طالبان در قطر دیدار خواهند کرد.

پاکستان گفته بود که سفر هیئت طالبان به اسلام آباد بخشی از تلاش جدی پاکستان برای تسهیل دستیابی به افغانستان متحد، با ثبات، آزاد، مستقل و با رفاه است.

شایان ذکر است که هیئت طالبان به رهبری ملا عبدالغنی بردار اخیراً به پاکستان سفر و با عمران خان نخست وزیر پاکستان و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان دیدار کرده بود.

ارسال نظر

 
1