خبر فوری

 
ورود شاخه تحت حمایت ارتش پاکستان تحریک طالبان به افغانستان برای همراهی با امارت اسلامی
کد خبر :799558101

14:15 1400/05/30


برچسب ها : ایالت خیبر پختون خوا, تحریک طالبان پاکستان, دولت افغانستان, طالبان افغانستان, طالبان خوب, مرز پاکستان و افغانستان, وانا, وزیرستان جنوبی, وزیرستان شمالی,

به دنبال کنترل تمام مناطق افغانستان توسط طالبان این کشور فعالیت های تحریک طالبان پاکستان در وزیرستا جنوبی افزایش یافته است و بنابر برخی اطلاعات منتشر شده در این خصوص تعداد قابل توجهی از عناصر تحریک طالبان پاکستان که از حمایت ارتش و سازمان های امنیتی پاکستان برخوردارند به آن سوی مرزها منتقل شده اند.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| بخش اردو زبان پایگاه خبری ایندیپندنت با انتشار خبری از انتقال شاخه تحت حمایت ارتش پاکستان گروه تحریک طالبان پاکستان موسوم به «طالبان خوب» به افغانستان برای همراهی با طالبان خبر داد.

طبق گزارشات منتشر شده، به دنبال کنترل تمام مناطق افغانستان توسط طالبان این کشور فعالیت های تحریک طالبان پاکستان در وزیرستا جنوبی افزایش یافته است و بنابر برخی اطلاعات منتشر شده در این خصوص تعداد قابل توجهی از عناصر تحریک طالبان پاکستان که از حمایت ارتش و سازمان های امنیتی پاکستان برخوردارند به آن سوی مرزها منتقل شده اند.

وزیرستان شمالی و جنوبی نسبت به دیگر مناطق قبایلی ایالت خیبر پختون خوا پذیرای تعداد وسیعی از عناصر طالبان خوب و طالبان بد می باشد و این یک حقیقت غیر قابل انکار است و این دو شهرستان قبایلی ایالت خیبر پختون خوا طی شش ماه گذشته شاهد حملات گسترده علیه نیروهای ارتش پاکستان و پلیس منطقه ای بوده است، از سوی دیگر ارتش پاکستان نیز هر از گاهی مواضع طالبان را هدف حملات خود قرار می داد.

اما پس از سرنگونی ناگهانی دولت اشرف غنی در افغانستان و به روی کار آمدن طالبان در راس امور در افغانستان، شبه نظامیان طالبان خوب بار دیگر فعالیت های خود را آغاز نموده و پس از ترک پست مرزی انگور توسط نیروهای افغان کنترل این پاسگاه را به دست گرفته اند.

عالم خان وزیر فرمانده محلی طالبان در وانا مرکز شهرستان وزیرستان جنوبی در گفتگو با خبرگزاری ایندیپندنت اردو خبر داد: آنان کنترل موقت گذرگاه مرزی انگور را به دست گرفته اند و به منظور حفظ امنیت در مناطق مختلف برمل عملیات گشت را آغاز کرده اند.

وی افزود: بیش از 150 شبه نظامی طالبان پاکستان از وانا به افغانستان منتقل شده اند و در مناطق مختلف افغانستان در حال همراهی با طالبان این کشور هستند.

این فرمانده محلی طالبان پاکستان خاطرنشان کرد: با به روی کار آمدن طالبان در افغانستان وضعیت امنیت و ثبات در پاکستان بهبود خواهد یافت و مناقشات موجود میان پاکستان و افغانستان پایان خواهد یافت.

وی گفت: تمامی عناصر طالبان افغان که در وانا حضور داشتند به افغانستان بازگشته اند، آنان هر وقت که بخواهند می توانند به وانا بازگردند و یا مجددا به افغانستان بروند، روند اعطای مسئولیت پست های مرزی از جمله پست گذرگاه مرزی انگور پس از تشکیل دولت در افغانستان آغاز خواهد شد، در حال حاضر طالبان محلی به صورت موقت کمیته هایی را در این خصوص تشکیل داده است.

شوکت علی افسر پلیس شهرستان وزیرستان جنوبی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرگزاری اندیپندنت گفت: پس از تغییر اوضاع در افغانستان ما امیدواریم وضعیت وزیرستان نیز بهبود یابد.

وی افزود: از برخی از منابع خصوصی خود مطلع شدیم کماندو ملنگ وزیر به همراه چند تن از نیروهای خود به آن سوی مرزها انتقال یافته است و در پاسگاه گذرگاه مرزی انگور در افغانستان مشاهده شده است، اما هیچ گزارش رسمی در این خصوص دریافت نکرده ایم.

شوکت علی خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی و پلیس در مرز مشترک پاکستان و افغانستان به صورت آماده باش حضور دارند و ما امیدواریم هیچ اتفاق ناگواری را شاهد نباشیم.

لازم به ذکر است در خصوص ملنگ وزیر گفته می شود که وی مخالف هرگونه عملیات نظامی در پاکستان است و وی فعالیت نظامی علیه نیروهای خارجی در افغانستان را ترجیح می دهد، وی وابسته به گروهک ملا نذیر می باشد که توسط آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفته است.

گفتنی است چندی پیش مفتی نور ولی سرکرده تحریک طالبان پاکستان اعلام نمود تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغانستان بیعت نموده است و آنان پیرو دستورات مقامات طالبان افغانستان خواهند بود.

پروفسور نور محمد استاد دانشگاه پیشاور در این زمینه ابراز داشت: پس از تغییر دولت در افغانستان شمار عناصر طالبان در شهرستان های قبایلی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: هزاران نفر از جوانان و نوجوانان موجود در شهرستان های قبایلی نه تنها منبع درآمد ندارند بلکه از نعمت سواد نیز محروم هستند، پس از به روی کار آمدن طالبان در افغانستان همین نسل بدون درآمد عضویت در طالبان را به عنوان منبع درآمد خود تصور خواهند کرد و مفتخر به عضویت در طالبان خواهند بود.

نور محمد خاطرنشان کرد: من با بسیاری از جوانان اهالی مناطق قبایلی دیدار داشته ام که معتقد هستند درگیری های افغانستان نه تنها جنگ بلکه جهاد است، آنان معتقدند عضویت در طالبان از یک سو منبع کسب درآمد است و از سویی دیگر خدمت به دین و اسلام، بنابراین عضویت در طالبان بهترین گزینه در حال حاضر می باشد.

ناگفته نماند به غیر از شهرستان اورکزئی تمامی دیگر شهرستان قبایلی در امتداد خط مرزی افغانستان قرار دارند و در دو طرف مرز نه تنها افراد یک قبیله ساکن هستند بلکه دارای روابط خویشاوندی و دوستانه با یکدیگر می باشند و بر همین اساس جوانان شهرستان های قبیله نشین پاکستان به راحتی می توانند وارد افغانستان شوند.

ارسال نظر

 
1