خبر فوری

 
واکنش مقامات سیاسی و مذهبی پاکستان نسبت به هلاکت دکتر عادل خان
کد خبر :493141815

17:14 1399/07/20


برچسب ها : افراد تکفیری, دکتر عادل خان, کراچی,

مقامات مختلف مذهبی پاکستان ضمن محکوم کردن حمله مرگبار علیه دکتر عادل خان، خواستار دستگیری هرچه سریعتر قاتلان شدند، درحالیکه مقامات ارشد ایالت سند نیز این پرونده را به صورت شخصی مورد پیگیری و بررسی قرار داده اند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| مفتی محمد تقی عثمانی در پیام توییتر حمله به دکتر عادل خان فرزند مولانا سلیم خان سرپرست سابق وفاق المدارس را قتل مجرمانه و توطئه ای برای شعله ورتر نمودن جنگ داخلی و ناامنی عنوان کرد و افزود: وظیفه ما با در پیش گرفتن راه صبر و استقامت جهت خنثی سازی این توطئه است و وظیفه دولت دستگیری هرچه سریعتر قاتلان است. وی در ادامه نوشت: شهادت مولانا دکتر عادل خان یک فاجعه غم انگیز ملی است، ظالمان ما را از شخصیتی که امید های روشنی به او داشتیم، محروم کردند. وی به عنوان یک رهبر غیور وظیفه خود برای ناموس اصحاب انجام داد.

 

سناتور سراج الحق امیر جماعت اسلامی پاکستان نیز در بیانیه ای ضمن ابراز غم و اندوه از هلاکت عادل خان، اظهار داشت: شمع علم را خاموش کردند، پاکستان و جهان اسلام از یک شخصیت برجسته علمی محروم شدند. وی افزود: این حمله توسط عناصر دشمن پاکستان صورت گرفته است، درگذشت او به همراه پاکستان، خسارتی برای امت است. این حمله مرگبار توطئه ای است که هرچقدر هم محکوم کنیم، کم است، قاتلان باید بلافاصله دستگیر و مجازات شوند.

 

عمران اسماعیل فرماندار ایالت سند ضمن مورد بررسی قرار دادن این موضوع، از کمیسر کراچی و بازرس کل ایالت سند درخواست ارائه گزارش حادثه را کرد و افزود: این یک اتفاق بسیار ناراحت کننده است. پلیس اقدامات فوری جهت دستگیری متهمان را انجام دهد.

پیش از این وزیر ارشد و بازرس کل ایالت سند نیز درخواست بررسی هرچه سریعتر پرونده و دستگیری قاتلان با استفاده از فن آوری را داده اند.

 

مولانا مفتی حبیب الرحمن نیز از دولت فدرال خواست تا هرچه زودتر افراد مهاجم را دستگیر و به سزای کیفرشان برساند.

سناتور حافظ حمدالله نیز این حمله را تروریسم آشکار توصیف کرد و ابراز داشت: درپی شهادت مولانا عادل خان، امت مسلمان یک اندیشمند، فقیه بزرگ و عالم حقیقی را از دست داده است.  

 

شایان ذکر است مولانا عادل خان دارای مدرک دکترای علوم دینی بود، چند سال قبل پس از مرگ پدرش سلیم الله خان از افراد برجسته ای که تفکر وهابی و افراط گرایی را در پاکستان ترویج داد، در دانشگاه مالزی تدریس کرده بود. وی از فراگیران علوم دینی در دارالعلوم دیوبند در هند نیز بود.

عمر شاهد افسر ارشد سازمان مبارزه با تروریسم اظهار داشت که تمرکز خود در این پرونده را بر دو گمان متمرکز کرده ایم، یکی آن که اقدام تفرقه گرایانه باشد، دیگری اینکه گروه سومی قصد ایجاد تنش تفرقه افکنی را دارد. اخیرا برخی حوادث رخ داده است که موجب ایجاد تنش های فرقه گرایی شد. وی افزود: دکتر عادل خان شخصیت برجسته مذهب دیوبند و از دوستان نزدیک مفتی تقی عثمانی است.

واکنش آفتاب نذیر به ترور دکتر عادل خان

آفتاب نذیر از عناصر وابسته به لشکر جنگوی و سپاه صحابه و فعال در شبکه های اجتماعی فیسبوک و توییتر که دارای سابقه در عرصه تفرقه افکنی و ابراز بیانات ضد شیعه دارد در واکنش به ترور دکتر عادل خان انگشت اتهام را به سوی شیعیان و گروه های وابسته به مذهب شیعه نشانه رفته است.

وی در بیانیه ای اظهار داشت: شیعیان برای این دلیل دکتر عادل خان را به شهادت رساندند زیرا وی تمامی گروه ها و مذاهب مسلمان را در یک بستر متحد نمود و تمامی گروه های و فرقه های مسلمان را علیه قلدرگرایی شیعیان یک صدا نمود.

وی در ادامه گفت: در صد سال اخیر ما چنین عالم بزرگواری را درک نکرده ایم که جامعه جهانی را از مواضع خود آگاه کند، وای بر ما که از چنین گوهر بزرگی حفاظت نکردیم.

دکتر عادل خان 

ناگفته نماند دکتر عادل خان محور تشدید تفرقه گرایی های اخیر در سراسر پاکستان و تحریک جوانان اهل سنت به انتقام گیری از شیعیان پاکستان بود. وی با برگزاری کنفرانس و اجتماعات مختلف، سعی کرد تا حملات علیه شیعیان پاکستان را افزایش دهد که اقدامات او باعث شهادت چند تن از شیعیان پاکستان در اکثر نقاط این کشور نیز شد. وی به همراه پدرش از شخصیت هایی بودند که تمامی تلاش خود برای ترویج تفکر وهابی و افراط گرایی در پاکستان را انجام دادند.

مفتی زر ولی خان طی گفتگویی ابراز داشت که مولانا دکتر عادل خان، درحال تشکیل اتحاد اهل سنت و ترویج یک مذهب خاص (افراط گرای ضد شیعی) بود. وی طی نشستی که با سران ارتش پاکستان داشت، ابراز داشت که روافض به خلفای ثلاثه، ام المومنین عایشه، معاویه و عثمان اهانت می کنند، درحالیکه تاکنون به هیچ وجه توهینی به (امام) علی، حضرت زهرا و حسنین (علیهم السلام) نکرده ایم، باید از چنین اقداماتی علیه خلفا جلوگیری به عمل آید.

 

مفتی زر ولی خان در ادامه اظهار داشت که ژنرال فیض حمید رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI در این بین ابراز داشت من خودم نمی گذارم چنین رویداد هایی علیه خلفا ادامه یابند و چشم و زبان افرادی که به خلفا توهین کنند را در خواهم آورد، سپس توافقنامه ای میان آی اس آی و مولانا عادل خان انجام گرفت و قانونی نیز در این زمینه تدوین شد. زر ولی خان گفت: قتل عادل خان، مجازات او در این زمینه بود.

گفتنی است مولانا دکتر عادل خان درحال حاضر حکم مادر برای تمامی مدارس افراط گرای اهل سنت را داشت، مولانا حارث رانا در بیانیه ای ابراز داشت که دکتر عادل خان در مدارسی تحصیل کرد که جز مدارس دینی بودند و در بسیاری از کمیته ها از جمله کمیته هایی که درحال اصلاحات آموزشی در مدارس دینی هستند، عضو بود. وی تلاش بسیاری برای اولویت بخشیدن به علوم دانشگاهی انجام داد و در جامعه فاروقیه اعظم که از مدارس سرشناس کراچی است، وی در این مدرسه خود علاوه بر علوم دینی، بخش های یادگیری زبان چینی، روزنامه نگاری، بخش های مختلف کامپیوتری، زبان انگلیسی را نیز راه اندازی کرده بود. وی همچنین تلاش های زیادی در زمینه ایجاد اصلاحات آموزشی در مدارس دینی سراسر کشور و ایجاد اتحاد بین پیروان اهل سنت انجام داد.

ارسال نظر

 
1