خبر فوری

 
 
واکنش مقامات افغان نسبت به سخنان ترامپ در دیدار وی با عمران خان
کد خبر :1768404126

18:24 1398/05/01


برچسب ها : آمریکا, اشرف غنی, افغانستان, ترامپ, جنگ, حامد کرزئی, طالبان,

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در بیانی ابراز داشت: ملت افغانستان تاکنون سرنوشت خود را خود رقم زده اند و از این پس نیز اجازه دخالت به هیچ احدی را در سرنوشت خود نمی‌دهند.


کابل: به گزارش راز نیوز، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در بیانی ابراز داشت: ملت افغانستان تاکنون سرنوشت خود را خود رقم زده اند و از این پس نیز اجازه دخالت به هیچ احدی را در سرنوشت خود نمی‌دهند. روابط ما با آمریکا منحصر به مناسبات مشترک و احترام دوجانبه هستند. از تلاش های آمریکا در زمینه برپایی صلح افغانستان سپاس گذاریم. هیچ کس بدون دخالت رهبران افغان اجازه تصمیم گیری درمورد ملت افغانستان را ندارد. آمریکا باید درمورد سخنان ترامپ با عمران خان درمورد افغانستان توضیح دهد.

محمد حنیف اتمر

محمد حنیف اتمر یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد افغانستان گفت: اظهارات او با غرور ملی و عزت مردم افغانستان در تضاد است. افغانستان کشوری با تاریخ کهن است که توانسته در طول تاریخ، استقلال، تمامیت ارضی و غرور ملی خود را با قربانی‌های بسیاری حفظ کند. اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که افغانستان با مردم آمریکا در مبارزه با تروریسم و گشودن صفحه جدید در تاریخ معاصر افغانستان، مشترکا گام برداشته و متحمل قربانی شده‌اند.

اتمر افزود: «این اظهارات آقای ترامپ را مغایر ارزش‌ها و منافع ملی و تعهدات دوجانبه هر دو کشور تلقی می‌ کنیم».

حامد کرزئی

حامد کرزئی، رئیس جمهور پیشین کشورافغانستان در واکنش به اظهارت دونالد ترامپ گفت: “دو سال قبل حکومت آمریکا با استفاده بزرگترین بمب غیر اتمی‌اش در خاک افغانستان، عدم حسن نیتش را در قبال مردم افغانستان، حاکمیت ملی ما و ارزش‌های بشردوستانه به نمایش گذاشت”.

او خاطر نشان کرد که مردم افغانستان از معاملات پنهانی ایالات متحده با پاکستان از زمان زیادی به خصوص پس از شروع روند صلح نگرانی داشتند و ابراز نظرهای اخیر ترامپ در حضور نخست‌وزیر پاکستان، نشان می‌دهد که نگرانی مردم افغانستان در این راستا به جا بوده است.

حامد کرزئی اظهارات رئیس ‌جمهور آمریکا را توهین به مردم افغانستان دانسته و محکوم کرده است.

قابل ذکر است رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان گفته است که اگر او بخواهد، می‌تواند در ظرف یک هفته در جنگ افغانستان برنده شود، اما نمی‌خواهد ده میلیون انسان کشته شوند. او همچنان گفته که می‌تواند افغانستان را ظرف ده روز از کره زمین محو سازد. وی در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت که ترجیح می‌دهد با پاکستان همکاری کند تا آمریکا طی عملی "ویران کننده" پیروز این نبرد شود. 

ارسال نظر

 
1