خبر فوری

 
 
واکنش رسانه های پاکستانی به تظاهرات صبح امروز جنبش حفاظت از پشتون PTM در وزيرستان شمالی
کد خبر :1230486222

18:00 1398/03/05


برچسب ها : PTM, ارتش, جنبش تحفظ پشتون, حمله, وزیرستان شمالی,

جنبش حفاظت از پشتون (PTM) مدعی حمله و تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی رهبران و پیروان این جنبش در منطقه تحصیل دته خیل وزیرستان شمالی و زخمی شدن 25 تن در اثر این تیراندازی شده است.


 

وزیرستان شمالی: به گزارش رازنیوز به نقل از  VOA، جنبش حفاظت از پشتون (PTM)  مدعی حمله و تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی رهبران و پیروان این جنبش در منطقه تحصیل دته خیل وزیرستان شمالی و زخمی شدن 25 تن در اثر این تیراندازی شده است. طبق برخی اطلاعات، به دلیل اعمال حکومت نظامی در منطقه و حضور گسترده نیروهای امنیتی، موجب پیدایش مشکلاتی در رابطه با انتقال افراد زخمی به بیمارستان وجود دارد. از طرفی نیز تمامی شبکه های ارتباطی من جمله تلفن همراه قطع شده اند.
حمله زمانی آغاز شد که محسن داور و علی وزیر از اعضای مجلس ملی برای شرکت در تحصن اعتراضی به صورت جمعی درحال حرکت به سوی منطقه تحصیل دته خیل بودند. با رسیدن جمع به ایست بازرسی واقع در منطقه "خر قمر" نیروهای امنیتی سد راه معترضان شده و مانع از پیشروی آنها شدند، که این امر باعث آغاز تظاهرات در همان محل شد. به گفته رحیم داور معاون محسن داور، پس از گذشت مدتی از آغاز تظاهرات، تیراندازی شروع شد که درپی آن تعدادی از اعضای جنبش زخمی شدند. اما طی تیراندازی صدمه ای به محسن داور و علی وزیر نرسید.
 
قابل ذکر است پلیس ایالت خيبر پختون خوا به دلیل خطرات احتمالی از سوی گروه های تروریستی، تعداد محافظان رهبران جنبش را افزایش داده و در اطلاعیه ای هشدار آمیز متذکر شده بود که احتمال حمله گروه های تروریستی به رهبران جنبش حفاظت از پشتون PTM وجود دارد.
پس از این حادثه ترندهایی با عنوان حمایت از ارتش پاکستان و برخی نیز به حمایت از جنبش آغاز بکار کرده اند.
 
روز شنبه نیروهای پلیس با یورش به منزل خانوم گلالئی عضو فعال جنبش حفاظت از پشتون درصدد دستگیری وی بودند، اما به دلیل عدم حضور پلیس نتوانست وی را دستگیر کند. خانوم گلالئی متهم به انجام فعالیت هایی علیه دولت و ارتش پاکستان و شوراندن مردم علیه دولت و ارتش پاکستان است. اما براساس گفته برخی از تحلیل گران، ارتش پاکستان به دلیل افشای حقایقی علیه ارتش توسط خانوم گلالئی باوی دشمن شده و تاکنون چندین مرتبه وی را دستگیر نیز کرده است.

 

 

خبرگزاری های پاکستان

 

 
این درحالی است که خبرگزاری های رسمی پاکستان این خبر را با عنوان حمله جنبش حفاظت از پشتون PTM به ایست بازرسی نیروهای ارتش و برخی دیگر از خبرگزاری همچون بلوچستان پست آن را با عنوان ادعای دروغین ارتش پاکستان و تیراندازی ارتش به سوی تظاهرات کنندگان پوشش داده اند.
 
بلوچستان پست نوشت: درپی تیراندازی نیروهای ارتش پاکستان به تظاهرات کنندگان جنبش حفاظت از پشتون، به همراه محسن داور رهبر جنبش 15 تن زخمی شدند. طبق منابع، علی وزیر به همراه چند تن دیگر نیز دستگیر شده اند. ثناء اعجاز از رهبران این جنبش در تویتر خود خبر را با عنوان تیراندازی نیروهای امنیتی پاکستان به سوی تظاهرات کنندگان در وزیرستان شمالی پوشش داده است.
 
اردو پوینت و دیگر خبرگزاری های رسمی در این خصوص نوشتند: هند دشمن ابدی پاکستان است و این موضوع بر هیچ شخصی پوشیده نیست. مجددا دشمنی هند به طور آشکار نمایان شده است. محسن داور و علی وزیر به همراه اعضای جنبش حفاظت از پشتون PTM روز یکشنبه به طور دسته جمعی به از ایست بازرسی های ارتش پاکستان حمله و تیراندازی کردند و درپی آن با انتشار تصاویر و ویدیوهایی مدعی حمله ارتش به خود شده اند. خبرها حاکی از آن است که صفحاتی که خبرها را پوشش و از آن حمایت می‌کنند درحال فعالیت از مبدأ هند هستند.
پس از سر دادن شعارهایی ضد ارتش توسط محسن داور مقابل ایست بازرسی ارتش واقع در منطقه بویا میرانشاه، اعضای جنبش نیز با وی همکاری کرده و به سوی ایست بازرسی و نیروهای امنیتی تیراندازی کردند.
 
روابط عمومی ارتش پاکستان
 
سرلشکر آصف غفور رئیس روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه ای طی اشاره به خبر فوق گفت: مهاجمان به رهبری محسن داور و علی وزیر به نیروهای امنیتی حمله کردند. این حمله برای آزاد سازی اعضای در بند این جنبش انجام شده است. مهاجمان به ایست بازرسی ارتش واقع در منطقه "خر قمر" حمله کرده و شعارهایی ضد ارتش سر دادند، اما نیروهای ارتش با خونسردی تمام از هرگونه پاسخی اجتناب ورزیدند. پس از تلاش مهاجمان برای عبور از حصار ها و ورود به منطقه ممنوعه نیروهای ارتش به مهاجمان تذکر دادند، اما پس از سخنان و شعارهای محسن داور، مهاجمان به سوی نیروهای ارتشی حمله کردند که موجب زخمی شدن 5 نیرو شد و در تیراندازی پاسخی نیروهای ارتشی، سه تن از مهاجمان جان باخته و 10 تن دیگر نیز زخمی شدند. پس از آن محسن داور به همراه مهاجمان فرار کردند، اما نیروهای امنیتی موفق به دستگیری علی وزیر و همراهانش شدند. ارتش روز گذشته یکی از تروریست های وابسته به جنبش را دستگیر کرده بود که رهبران با ترغیب پیروان خود درصدد حمله و آزاد کردن فرد دستگیر شده بودند.
 
بلاول بوتو: محسن داور نمی تواند به ارتش حمله کند.
بلاول بوتو رئیس حزب پیپلزپارتی با حمایت از محسن داور بیان داشت: محسن داور چگونه می تواند به ارتش حمله کند؟

 

 

خالد منصور عباسی

خالد منصور عباسی از تحلیل گران و مقاله نویسان آزاد نوشت: مطمئن باشید تاکنون داستان‌های زیادی از شجاعت ارتش شنیده ام اما تاکنون یکی از اسناد که این موضوع را ثابت کند به چشم خود ندیده ام، اتهامات زیادی علیه مخالفان ارتش شنیده ایم اما حتی یک سند که اتهامات را ثابت کند را ندیده ام، شنیدم که همه مردم قبیله ای و پشتون تروریست هستند اما این را به چشم خود ندیدم، شنیدم که مهاجران کراچی قاتل هستند اما آنها را در وضعیت مقتول دیدم، شنیدم که بلوچ ها دشمن پاکستان هستند اما آنها را جز محب وطن و سرزمین نیافتم. وی افزود، درصورتیکه محسن داور و علی وزیر به همراه دیگر تظاهرات کنندگان مسلح بودند پس چگونه آمار تلفات ارتش بسیار کم است و ارتش موفق به دستگیر کردن علی وزیر به همراه دیگر افراد جنبش شده است؟ از طرفی نیز ارتش پاکستان اسناد یا تصاویری از نیروهای زخمی شده منتشر نکرده است.

ارسال نظر

 
1