خبر فوری

 
 
هیئت کمیسیون سیاسی طالبان افغانستان برای دیدار با شاه محمود قریشی به وزارت امور خارجه رسید
کد خبر :1652210972

19:28 1399/09/26


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و افغانستان, شاه محمود قریشی, طالبان افغانستان, هیئت طالبان, وزیر امور خارجه پاکستان, کمیسیون سیاسی طالبان افغانستان,

هیئت نه نفره کمیسیون سیاسی طالبان افغانستان طی نشتی در ساختمان وزارت امور خارجه پاکستان، با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه در سطح هیئت های دوجانبه به رایزنی پرداخت.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| هیئت نه نفره کمیسیون سیاسی طالبان افغانستان به رهبری  ملا عبدالغنی برادر که امروز به منظور دیدار با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه وارد دفتر وزارت امور خارجه پاکستان شده است، در رابطه با مذاکرات دوحه که از 12 سپتامبر آغاز شده اند و پیشرفت صورت گرفته در این نشست رایزنی انجام خواهند داد. شایان ذکر است این هیئت طی سفر دو الی سه روزه خود به پاکستان، با مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی پاکستان دیدار خواهد داشت.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان ضمن استقبال از هیئت سیاسی طالبان در بدو ورود به دفتر وزارت امور خارجه پاکستان، طی نشستی با بیان اینکه می خواهیم سرزمین افغانستان علیه پاکستان استفاده نشود، گفت: ما می دانیم که هند همچنان از منابع خود برای آسیب رساندن به پاکستان استفاده می کند، در همین راستا، ما اخیرا پرونده ای را براساس مدارک و شواهد جامع به جامعه جهانی ارائه داده ایم. پاکستان به دنبال احیای ثبات دائمی در افغانستان است. دو نشست گذشته با طالبان سودمند بودند.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه با اشاره به اینکه پاکستان در توافقنامه صلح منعقد شده بین ایالات متحده و طالبان در دوحه، نقش سازش بالقوه خود را ایفا کرد، اظهار داشت: توافق در مورد قوانین و مقررات در مورد گفتگوهای بین افغان ها بسیار خوشایند است. پاکستان از ابتدا می گفت که تنها راه دستیابی به صلح در افغانستان، برگزاری گفتگوی های پربار و همه جانبه است. ما بر این باوریم که برپایی صلح و ثبات در افغانستان، رابطه لازم و ملزوم در زمینه صلح منطقه ای را دارد. پاکستان خواستار گسترش تعاملات برادرانه همه جانبه با افغانستان است. قریشی در ادامه خاطر نشان ساخت که افغانستان و پاکستان دارای ارزشهای مشترک دینی، فرهنگی و اجتماعی هستند و ما باید باتوجه به این ارزشها برای بهبود منطقه تلاش مشترک داشته باشیم.

شاه محمود قریشی ضمن ذکر میزبانی پاکستان از پناهجویان افغان از یک دهه گذشته، گفت که ما خواهان بازگشت باعزت این پناهندگان به کشورشان هستیم و در این راستا از جامعه جهانی می خواهیم تا کمک کند. ما هزار بورسیه تحصیلی برای دانشجویان ماهر افغانستان در دانشگاه های پاکستان اعلام کرده ایم تا این دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود بتوانند در توسعه افغانستان کمک کنند. پاکستان در حال همکاری مشترک با کشور چین در پروژه های کریدور اقتصادی است که این کریدور می تواند راه حل مناسبی برای تقویت تجارت میان دو کشور پاکستان و افغانستان باشد. ما می خواهیم تا به منظور ارتقاء بیشتر روابط تجاری با افغانستان، توافقنامه ها فعال شوند. وی افزود: دور بعدی نشست با هیئت طالبان مورخ 5 ژانویه 2021 برابر 16 دی 1399 خواهد بود.

 

در بدو ورود هیئت 9 نفره طالبان افغانستان با پرواز قطر به اسلام آباد، ضمن انجام اقدامات شدید امنیتی، هیئت طالبان در سطح مهمان سیاسی توسط مقامات اسلام آباد مورد استقبال قرار گرفت.

ناگفته نماند دو روز قبل زلمی خلیل زاد به همراه هیئتش با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرده بود. 

ارسال نظر

 
1