خبر فوری

 
 
هند: ارتش و سازمان آی اس آی پاکستان درحال تلاش برای فعال کردن شورش سیک ها در هند هستند
کد خبر :562318347

19:03 1399/11/12


برچسب ها : ISI, پاکستان, پاکستان و هند, خالصتان, سازمان امنیتی, سیک, هند و پاکستان, هندوستان,

منابع خبری هند در گزارش اخیر منتشر شده مدعی شدند که ارتش و سازمان امنیتی ISI پاکستان درحال تلاش برای فعال کردن شورش مذهب سیک در کشور هند هستند.


دهلی نو: به گزارش راز نیوز| منابع خبری هند در گزارش اخیر منتشر شده مدعی شدند که ارتش و سازمان امنیتی ISI پاکستان درحال تلاش برای فعال کردن شورش مذهب سیک در کشور هند هستند.

براساس این گزارش، مقامات هند مطمئن شده اند که چند تن از اعضای جنبش "خالصتان" وابسته به مذهب سیک در شورش های خشونت آمیز 26 ژانویه سال جاری در دهلی نو که در آن بخشی از کشاورزان قلعه تاریخی سرخ را تصرف کردند، نقش مهمی داشته اند. درصورت اثبات این گمان مقامات هند، ژنرال قمر جاوید باجوا (فرمانده ارتش پاکستان) مسئول این ناآرامی ها خواهد بود. هم اکنون تحقیقات کارشناسان و تحلیلگران امور سیاسی انگشت اتهام تلاش برای فعال کردن گروه های جنبش خالصتان را به سمت ژنرال باجوا بلند کرده است. گفتنی است نیروهای امنیتی هند سال 1992 میلادی بسیاری از اعضای جنبش خالصتان را تبعید کرده بودند. در ادامه این گزارش ادعا شده است که سازمان امنیتی آی اس آی پاکستان طی همکاری با ژنرال باجوا فرمانده ارتش پاکستان، درحال تلاش برای زنده نگه داشتن حمایت و ارتباط بین اعضای تبعید شده جنبش خالصتان و سیک ها است.

در ادامه گزارش آمده است که ژنرال باجوا افتخار تحریک سیک ها را در کانادا، ایالات متحده و انگلستان برای پیوستن به جنبش خالصتان با کمک آی اس آی را دارد و به همین ترتیب اکنون تشکیل یک گروه قدرتمند با کمک مهاجران سیک در ایتالیا و مهاجران غیر قانونی از پنجاب آغاز شده است. از طرفی فرانچسکا مارینو روزنامه نگار و کارشناس جنوب آسیا اشاره می کند که چگونه سازمان امنیتی پاکستان موسوم به ISI از طریق گورپتونت سیک پنون مشاور حقوقی سازمان "سیک برای عدالت" درحال ترویج ستیزه جویی بین 70 هزار سیک (که به صورت غیرقانونی وارد ایتالیا شده اند و با همکاری اعضای آی اس آی ) است؛

25 ژانویه آنها با در دست داشتن پرچم های جنبش خالصتان، شبانه به سفارت هند در رم حمله کرده و ضمن وارد آوردن خسارت، دیوار نویسی با شعار "خالصتان زنده باد" انجام دادند. پس از این هند به ایتالیا اعتراض کرده و دولت این کشور را به این مورد که وظیفه حفاظت از شهروندان و مقامات دیپلماتیک هند در ایتالیا برعهده کشور میزبان است، متوجه ساخت.

ناگفته نماند  کریستین فیر، کری اشکناز، اسکات باشلدر اساتید دانشگاه جورج تاون در مقاله های اخیر خود در خصوص "شورش سیک"، عملکرد ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان در زنده نگاه داشتن جنبش خالصتان را اثبات کرده و مجموعه ای از آمار و ارقام اقدامات خرابکارانه خالصتان طی یک دهه گذشته را جمع آوری کرده اند. این آمار احیای تروریسم خالصتان از طریق همکاری جدی سازمان امنیتی پاکستان ISI را ثابت می کند، از این آمار همچنین اثبات می شود که سازمان اطلاعاتی امنیتی پاکستان روابطی میان اعضای جنبش خالصتان، شبه نظامیان فعال در کشمیر و فروشنده های مواد مخدر ایجاد کرده است.

موضع اساتید و کارشناسان دانشگاه جورج این است که احیای جنبش خالصتان بخشی از استراتژی جنگ سرد پاکستان است که براساس آن پاکستان سازمان های افراط گرای اسلامی چون لشکر طیبه و جیش محمد را تشکیل داده است و اکنون آنها به دنبال استفاده از جنبش خالصتان به عنوان جایگزینی برای سازمان های تروریستی افراط گرای اسلامی هستند. در ادامه گزارش بیان شد که سازمان اطلاعاتی امنیتی پاکستان درحال کمک به خالصتان برای جذب نیروی جوان و انجام اقدامات تروریستی در خاک هند، است. نیروی پلیس پنجاب هند اظهار داشت سپتامبر 2019 میلادی دست کم 8 عدد پهپاد نظامی مسلح را کشف کرده بود که گروه ZF جنبش خالصتان از طریق همکاری سازمان اطلاعاتی پاکستان به داخل پنجاب هند فرستاده بودند. همچنین نیروی پلیس هند در ماه ژانویه 2020 یک نظامی و یکی از افراد هدایت کننده پهپاد ارتش هند که عضو تیم قاچاق مواد مخدر بین مرزهای خالصتان بودند را دستگیر کرده بود. از طرفی مقامات پاکستان اظهار داشتند که شهر مرزی کرتاپور که سال 2019 میلادی با شوق و علاقه خاصی به روی سیک های هند باز شده بود، پروژه ژنرال قمر جاوید باجوا بود.

 

 

در این گزارش به نقل از شیخ رشید وزیر کشور فعلی پاکستان نقل شد که وی گفته است :"ژنرال باجوا زخمی که با باز کردن مسیر کرتاپور به هند وارد کرد، برای همیشه به یاد خواهد داشت. " به گفته گزارش، جالب است در زمانی که ژنرال باجوا خالصتان را به یکی از مولفه های اصلی ایدئولوژی نظامی پاکستان تبدیل کرده و می خواهد هندوستان را زخمی کند، نباید فراموش کند که تلاش های او می تواند به استخوانی در گلو ی خود او تبدیل شوند.

ارسال نظر

 
1