خبر فوری

 
 
هشدار سازمان‌های حقوق بشری به آمریکا: در صورت عدم توقف حمایت از عربستان و امارات،در فاجعه یمن مسئول خواهید بود
کد خبر :609926302

15:04 1397/09/06


برچسب ها : آمریکا, امارات متحده عربی, عربستان سعودی, یمن,

پنج سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای، از دولت ایالات متحده خواستار توقف هرچه فوری حمایت از عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ یمن شدند.


به گزارش راز نیوز به نقل از آسوشیتد پرس،پنج سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای، از دولت ایالات متحده خواستار توقف هرچه فوری حمایت از عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ یمن شدند.

کمیته نجات، آکسفام، موسسه امداد ایالات متحده (CARE US)، نجات کودکان و شورای پناهندگان نروژ در این بیانیه به دولت دونالد ترامپ هشدار داده اند در صورت ادامه حمایت آمریکا از عربستان سعودی و امارات، این کشور شریک جرم کشتار کودکان در یمن خواهد بود.

این گروه‌ها می‌گویند: «دیگر هیچ وسیله‌ای برای جلوگیری از وقوع فاجعه ندارند».

در این بیانیه با اشاره به وضعیت به شدت وخیم شرایط انسانی در یمن آمده است: «در صورتی ‌که طرف‌های درگیری فورا به نبردها پایان ندهند، ۱۴ میلیون نفر در خطر مرگ بر اثر گرسنگی قرار دارند».

این پنج نهاد حقوق بشری با انتقاد شدید از ادامه درگیری‌ها و شرایط وخیم بشردوستانه در یمن گفته اند: «این فاجعه انسانی، یک بلای طبیعی و حتی نتیجه یک جنگ نیست؛ کل این فاجعه ساخت دست بشر است».

در هفته‌های گذشته و پس از انتشار گزارش‌هایی درباره گسترش گرسنگی در یمن و افزایش مرگ و میر ناشی از سوء تغذیه در میان کودکان این کشور، بنیاد نجات کودکان اعلام کرد در جریان جنگ داخلی یمن احتمالا ۸۵ هزار کودک جان خود را از دست داده اند.

پنج سازمان آمریکایی و اروپایی حقوق بشر با انتقاد از روند حمایت ایالات متحده از عربستان سعودی و امارات متحده عربی، رهبران و فعال‌ترین اعضای ائتلاف بین‌المللی نظامی در یمن در بیانیه خود آورده اند: «کمک‌های بشردوستانه سخاوتمندانه آمریکا به یمن، با حمایت تسلیحاتی و دیپلماتیک از ریاض و ابوظبی همزمان است».

دونالد ترامپ پس از بالا گرفتن رسوایی قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و همزمان با افزایش انتقادهای افکار عمومی و رسانه‌ها از ادامه کشتار شهروندان غیرنظامی توسط ائتلاف تحت رهبری ریاض، دست‌کم دو بار از حضور عربستان و متحدانش در یمن دفاع و فروش سلاح به پادشاهی سعودی را یک امر مثبت برای اقتصاد ایالات متحده توصیف کرده است.

ارسال نظر

 
1