خبر فوری

 
هشدار آمریکا به پاکستان مبنی بر عدم گسترش روابط با ایران
کد خبر :1790724359

10:44 1398/05/05


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, پاکستان و ایران, تحریم, دونالد ترامپ, عمران خان, نخست وزیر پاکستان,

واشنگتن نسبت به گسترش روابط با ایران به ویژه روابط تجاری و اقتصادی، به پاکستان هشدار داده و از پاکستان خواسته است توجه خود را بر روی دیگر بازارهای بین المللی از جمله بازار ایالات متحده متمرکز نماید.


 

واشنگتن: به گزارش راز نیوز واشنگتن نسبت به گسترش روابط با ایران به ویژه روابط تجاری و اقتصادی، به پاکستان هشدار داده و از پاکستان خواسته است توجه خود را بر روی دیگر بازارهای بین المللی از جمله بازار ایالات متحده متمرکز نماید.

بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی منابع آگاه در جریان سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به آمریکا و دیدار هیئت های سیاسی دو کشور، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با هشدار به مقامات پاکستانی نسبت به گسترش روابط با ایران، خواستار کاهش سطح روابط پاکستان و ایران به ویژه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور شده است.

اوایل ماه جاری میلادی هشتمین نشست مشترک میان مقامات پاکستان و ایران در خصوص تقویت روابط اقتصادی و همکاری های تجاری بر اساس سیاست های کمیته تجارت مشترک پاکستان و ایران برگزار گردید و در پایان این نشست یادداشت تفاهم نامه گسترش همکاری های تجاری به امضای مقامات رسمی ایران و پاکستان رسید.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه به منظور مقابله با موانع پیش رو در زمینه پرداخت مالی پیشنهاداتی ارائه شده است که عبارتند از 1. چشم پوشی از تحریم های آمریکا 2. ایجاد مکانیسم لازم برای تجارت تهاتر کالا 3. ایجاد بانک اختصاصی برای انجام تجارت با ایران.

طبق اعلام منابع آگاه در جریان سفر نخست وزیر پاکستان به واشنگتن آمریکا، مقامات ایالات متحده به وی پیشنهاد کرده اند به جای افزایش روابط با کشور همسایه خود (یعنی ایران) به دیگر کشورهای منطقه مراجعه نماید و در جریان گفتگوی مقامات پاکستان و آمریکا در خصوص راهکار برون رفت از بحران افغانستان، پاکستان پیشنهاد راه حل مشترک همچون بازسازی مناطق دارای فرصت های شغلی جهت مشغول نمودن نسل های جوان دو کشور را ارائه نمود و از آمریکا درخواست نمود محصولات تولیدی این مناطق باید بدون عوارض و مالیات های گمرکی به آمریکا صادر گردد و این اقدام پیام مثبتی را منتشر خواهد کرد.

پاکستان در ادامه خواستار راه اندازی مجدد «شورای چارچوب توافقنامه تجاری و سرمایه گذاری» جهت تسهیل در گفتگو و رایزنی های اقتصادی میان پاکستان و آمریکا شد، در جریان آخرین نشست «شورای چارچوب توافقنامه تجاری و سرمایه گذاری» که در سال 2015 میلادی و با حضور مقامات پاکستان و آمریکا، از جمله وزیر بازرگانی ایالات متحده برگزار گردید مسائل مختلف اقتصادی به صورت خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نشست بعدی این شورا نیز قرار است در مهر ماه سال جاری در آمریکا برگزار گردد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در دیدار با مقامات آمریکا با انتقاد از کاهش حجم روابط تجاری میان دو کشور ابراز داشت: حجم روابط تجاری میان دو کشور و سرمایه گذاری در پاکستان از سوی آمریکا چندین برابر کاهش داشته است.

به گفته منابع، با توجه به تسهیلاتی که در حال حاضر از سوی پاکستان در اختیار شرکت‌های برق چین گذاشته شده است، آمریکایی‌ها نیز تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش برق پاکستان اعلام کرده اند و انتظار می‌رود که طی هفته های آتی هیات بخش انرژی ایالات‌متحده به منظور بررسی زمینه های سرمایه‌گذاری در بخش برق از پاکستان دیدن کند.

همچنین چند تن از متخصصان فناوری اطلاعات از شرکت «دره سیلیکون» نیز جلسه‌ای با نخست‌وزیر و دیگر اعضای هیات برگزار کردند، دو طرف در مورد روش و سطح  همکاری در زمینه فناوری اطلاعات به بحث و تبادل نظر پرداختند.

نخست‌وزیر پاکستان نیز در نشست با شورای تجاری ایالات‌متحده - پاکستان با ابراز اینکه سطح روابط تجاری میان دو کشور مطابق با پتانسیل و ظرفیت های موجود نیست، خواهان افزایش سطح روابط تجاری و سرمایه‌گذاری میان پاکستان و آمریکا شد.

عمران خان در دیدار با تجار و بازرگانان بلندپایه آمریکایی اظهار داشت: پاکستان  مشتاق است تا روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه پاکستان-آمریکا را به سطح جدیدی برساند.

وی افزود: سیاست مالیاتی آینده معرفی‌شده توسط دولت فعلی پاکستان به نفع جامعه تجاری خواهد بود و پاکستان برای بهره مندی بیشترر از مزایا، از کارآفرینان آمریکایی برای حضور در پاکستان دعوت خواهد کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست سرمایه‌گذاری پاکستان برای ارائه یک چارچوب جامع جهت ایجاد فضای تجاری مناسب و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طراحی شده‌است، سیاست‌های پاکستان بر اساس آزادسازی، ایجاد مقررات، خصوصی‌سازی و ارائه تسهیلات پایه گذاری شده است.

ارسال نظر

 
1