خبر فوری

 
 
هدف چین از مخالفت های پیاپی خود با قرار دادن نام مسعود اظهر در لیست تروریسم جهانی
کد خبر :778088810

12:02 1397/12/23


برچسب ها : آمریکا, بریتانیا, پاکستان, تروریست, تروریسم, چین, روسیه, سازمان ملل, فرانسه, هند,

چین به عنوان عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل ، برای بار چهارم با درج نام رهبر گروه تروریستی جیش محمد " مسعود اظهر" در لیست تروریسم جهانی مخالفت کرد.


 

به گزارش راز نیوز، چین به عنوان عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل با درج نام رهبر گروه تروریستی جیش محمد " مسعود اظهر" توسط این سازمان در لیست تروریسم جهانی مخالفت کرد.
گفتنی است پیشنهاد درج نام مسعود اظهر در فهرست تروریسم جهانی را ماه گذشته سه عضو از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل : آمریکا، فرانسه و بریتانیا داده بودند.
این پیشنهاد، پس از حمله انتحاری علیه نیروهای ارتش هند در منطقه پلوامه کشمیر هند به شورای امنیت سازمان ملل از سوی کشورهای نامبرده ارائه شده بود.
 
اما هدف چین از مخالفت های پیاپی خود با قرار دادن نام مسعود اظهر در لیست تروریسم جهانی چیست؟
 
اتل انیجا خبرنگار ارشد خبرگزاری بی بی سی در پاسخ به سوال " آیا عدم پذیرش درج نام مسعود اظهر در لیست تروریسم جهانی از جانب چین ، شکستی برای هند است ؟ " گفت : اگر شما این موضوع را به نگاه کوتاه مدت بنگرید، می توان آن را شکست تلقی کرد، اما موضوع مسعود اظهر و تروریسم، مسئله ای بلند مدت است. چین درحال انجام اقدامات دیپلماتیک طولانی مدت برای ایفای نقش میانجیگری میان پاکستان و هند است. ما هم اکنون تنها می توانیم بگوییم که این اقدام چین، شکستی است برای هند. چین با فرستادن وزیر امور خارجه خود به پاکستان و گفتمان با هند در این زمینه، خواستار انجام نقش میانجیگری است. اکنون باید نگاه کرد که با این اقدام چین، آیا چنین خواهد شد یا نه؟
 
پس از حمله انتحاری پلوامه در تاریخ 25 بهمن ماه سال جاری که باعث جان باختن دست کم 40 تن از نیروهای ارتش هند و زخمی شدن تعدادی از آنها شد، تنش ها میان دو کشور هند و پاکستان به اوج خود رسید. گفته می شود که این حمله توسط گروه تروریستی جیش محمد انجام شده بود.
 
اتل افزود : چین و پاکستان روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. در روز های اخیر، چین، پروژه راهداری چین_پاکستان را آغاز کرد که پروژه مهمی است. هرکسی از روابط نزدیک و صمیمانه پاکستان و چین آگاه است. واضح است که جلوگیری از درج نام مسعود اظهر در فهرست تروریسم بین المللی، نتیجه همین روابط نزدیک دو کشور است. اما ما باید نگاه کنیم که چین چگونه کشور هند را در این راستا وارد خواهد کرد.
پس از یک سال و نیمی که روابط هند و چین، روابطی همراه با تنش بوده، چین در تلاش برای مذاکرات با این کشور است. با مشاهده وضعیت منطقه و روابط چین با آمریکا، به این موضوع پی خواهیم برد که پس از تنش میان روابط چین و آمریکا، چین در تلاش برای گسترش روابط خود با سایر کشورها است. تغییرات زیادی در روابط دیپلماتیک چین طی یک سال اخیر انجام شده است. اما با این وجود روابط دیپلماتیک چین با پاکستان قابل تمثیل هستند.
 
خبرنگار " اتل" می گوید احتمالا چین نیز همچون عربستان سعودی درحال تلاش برای بهبودی روابط هند و پاکستان است. چین در دفعات متعددی تصمیم به ایفای نقش میانجیگری میان هند و پاکستان را اظهار داشته است. حال اگر موضوع مسعود اظهر باشد یا تروریسم، چین در تلاش است تا چنین راهکاری را پیاده سازد که هم روابطش با پاکستان تحت تاثیر منفی قرار نگیرند و هم این که دور جدید روابطش با هند تاثیر منفی نپذیرند.
برقرار کردن تعادل در این زمینه کمی دشوار است، اما اگر چین خواستار انجام چنین اقدامی است، باید برنامه ای درست کند که در آن منافع مشترک و پاکستان و هند در یک سطح قابل مشاهده و بررسی باشند. خبرنگار بی بی سی می گوید : به نظرم چین فعالیت های خود در این زمینه را آغاز کرده است. اگر چین با تصمیم درج نام مسعود اظهر موافقت کند، درچنین وضعیتی این شکست پاکستان تلقی خواهد شد. چین باید فکر کند که درعوض آن چه چیزی می تواند به این کشور دهد.
 
نمی توان تصمیم اخیر چین را به عنوان تصمیم نهایی قلمداد کرد، زیرا این عمل آغاز مسیری طولانی است. درحالی که وزیر امور خارجه چین تازه از سفر پاکستان بازگشته، تصمیم به سفر به هند نیز دارد. حال برای این امر باید نگاه کرد که هند چگونه به این تصمیم چین پاسخ می دهد.
 
وزارت خارجه هند طی پیامی با ابراز نا امیدی از مخالفت چین گفت : از کشور های دوست سپاس گذاریم، در آینده با همکاری کشورهای دوست هر اقدامی را انجام خواهیم داد که از طریق آن بتوانیم تروریست ها را در دایره قانون حاضر کنیم.
 
لازم به ذکر است که پیش از این نیز سازمان ملل در سال 2001 میلادی گروه جیش محمد را در لیست تروریسم قرار داده و پاکستان هم در سال 2002 میلادی این گروه های را به عنوان گروه های ممنوع الفعالیت معرفی کرده است.
تلاش ها برای درج نام مسعود اظهر در لیست تروریسم و گروه های ممنوعه از سال 2009 تاکنون ادامه دارد. علاوه بر آن در سال های 2016 و 17 میلادی نیز پیشنهاد درج نام مسعود اظهر در فهرست تروریست جهانی به شورای امنیت سازمان ملل داده شد، اما همچون حال، در گذشته نیز چین به عنوان عضو دائمی این سازمان با این موضوع مخالفت کرده است.
هم اکنون کشور چین برای بار چهارم است که در این زمینه به بهانه عدم مدارک و شواهد کافی در این زمینه مخالفت ورزیده است.  شورای امنیت ملی تشکیل شده از 15 عضو است. که 5 عضو آن دائمی و 10 عضو آن غیر دائمی هستند. انتخاب اعضای غیر دائمی هر دو سال توسط رئیس سازمان ملل انجام می شود.
 
در پنج عضو دائمی شورای امنیت کشورهای : آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین هستند که تصمیمات این شورا منوط به اظهار رای مثبت هر 5 عضو است. اگر هر یک از کشورها در رابطه با تصمیمی با اتخاذ قدرت وتوی خود با آن تصمیم مخالفت کند، آن اقدام رد شده به حساب می آید.
 
 
مسعود اظهر و پس زمینه تاریخی جیش محمد
 
 
گفته می شود که رهبر گروه تروریستی جیش محمد در منطقه باولپور ایالت پنجاب ساکن است. تاکنون طی دفعات متعددی هند خواستار تحویل دادن این شخصیت به خود شده، اما همیشه پاکستان به بهانه عدم وجود شواهد کافی از انجام چنین اقدامی سر باز زده است. درپی ربوده شدن هواپیمای مسافری هند در ماه دسامبر سال 1999 و آزاد شدن عمر سعید شیخ و مشتاق زرگر از زندان کشمیر، مسعود اظهر طی دیداری با رهبر حرکت المجاهدین " فضل الرحمن خلیل " با وی در رابطه با تشکیل گروه و انجمن گفتگو کرد.
 
اعضای نزدیک حلقه حرکت المجاهدین، این گفتمان را مثبت تلقی نمی کنند. زیرا طی این گفتگو مسعود اظهر از فضل الرحمن خواستار اعطای سمتی بزرگ در حرکت شده بود که درپاسخ به وی گفته شد که باید برای مدتی سکوت کند.
مسعود اظهر، پس از چندی در ماه ژانویه سال 2000 با راه اندازی راهپیمایی بزرگ در کراچی، از تشکیل گروه جیش محمد خبر داده و آن را علنی کرد. اتهام حملات تروریستی کشمیر و داخل خاک هند نیز به این گروه نسبت داده می شوند.

ارسال نظر

 
1