خبر فوری

 
نگرانی ماهیگیران بلوچ و سندی از ورود کشتی های چینی به آبهای بلوچستان و سند
کد خبر :2104737295

15:27 1399/06/13


برچسب ها : بلوچستان, پاکستان و چین, چین, سند, ماهیگیر, کشتی,

ماهیگیران بلوچ و سند با منشتر شدن اخباری مبنی بر صدور مجوز به چین برای ماهیگیری در اعماق سواحل دو ایالت، با بروز خشم خود تظاهرات کرده و از دولتمردان خواستار احیای حقوق این قشر ضعیف جامعه شدند.


کویته: به گزارش راز نیوز| به دنبال انتشار اخباری مبنی بر صدور مجوز های ماهیگیری در اعماق آبهای بلوچستان و سند و  ورود 18 تا 20 کشتی از چین به دریاهای بلوچستان و سند، انجمن تعاونی ماهیگیران در نامه ای به شوکت حسین مدیر شرکت جامعه تعاونی ماهیگیران کراچی FCS در مدت 7 روز درخواست پاسخ به 5 سوال مطرح شده را کرد. براساس نامه، 5 سوال در مورد فراهم کردن نامه ها و قرار داد منعقد شده با چین در زمینه ماهیگیری چینی ها در دریا های بلوچستان و سند بوده و گفته شد که این اقدامی غیر قانونی است و حق ماهیگیری در این آبها تنها برای افراد بلوچ و سندی است.

ناخدا های ارشد بلوچستان طی نشستی در هتل کریمک و گفتگو در رابطه با این موضوع، گفتند: امام بخش ناخدای بزرگ طی گفتگو با ماهی گیران منطقه، گفت: ما قبل از این تنها از اقدامات سندی ها نالان بودیم و همیشه تظاهرات می کردیم، اما اکنون شنیده ایم که کشتی های چین در آبهای ما ماهی صید خواهند کرد.

حاجی مولا بخش در این گفتگو ابراز داشت که کشتی های چین وارد بلوچستان شده اند، و دولت فدرال به آنها اجازه صید ماهی در سواحل بلوچستان و سند را داده است. شنیده ایم که هزاران تن از ماهیگیران ایالت سند در کراچی دست به یک حرکت اعتراضی تحت انجمن ماهیگیران زده اند. حال مردم بلوچ نیز باید قدمی بردارند.

ناخدا اکبر با ابراز نگرانی خود از نحوه جلوگیری از صید ماهی توسط کشتی های چینی در آبهای بلوچستان، گفت: آنها مجهز به جدید ترین تجهیزات ماهی گیری هستند و ما حتی در مورد ایستادگی مقابل آنها نیز نمی توانیم فکر کنیم.

ناخدا علی گفت: طبق اخبار منتشر شده، چین با مقامات رده بالای پاکستان در اسلام آباد توافق نامه ای مخفی منعقد کرده است که بر اساس آن توافقی که با شرکت شوکت حسین انجام شده غیر قانونی است. آنها نه با ماهیگیران سند و بلوچستان مشورت کرده اند و نه نظر نمایندگان مردمی را جلب کرده اند، بنابراین چنین توافقی هویت قانونی ندارد. این ساحل همه چیز ما است و درصورتی که این دریا باقی نماند ما نیز باقی نخواهیم ماند و ماهیگیران محتاج نان شب خواهند بود. چند نفر به نام ماهیگیری این ساحل را می فروشند، ماهیگیران باید با برقراری اتحاد علیه هرگونه سیاست نسل کشی زندگی دریایی  برخیزند.

ناخدا الله داد با اشاره با این موضوع که تعداد زیادی از ماهیگیران سند و بلوچ از صدها سال از گدانی تا جیوانی در حال زندگی کردن هستند، گفت: اکنون ضروری است تا مشاور تعاونی ماهیگیران و وزیر ارشد ایالت بلوچستان جلوی ظلم و سوء استفاده را بگیرند و  سواحل را به چند دلار به کشور های قدرتمند جهانی نفروشند، در غیر این صورت اعتراضات شدیدی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

شایان ذکر است شرکت کنندگان در این نشست با ابراز خشم خود از اقدامات دولتمردان پاکستان، گفتند: از سال 1952 میلادی پس از کشف مخازن بزرگ گاز از منطقه سوئی بلوچستان، این گاز به مناطق دور و درازی چون کشمیر نیز رسید اما 90% درصد مردم بلوچستان برای پخت و پز از چوب استفاده می کنند. مخزن طلای بزرگ جهانی در منطقه ریکودک بلوچستان وجود دارد اما با این وجود سهم این ایالت از این معدن طلا همچون ذره ای در برابر یک شتر است. اگر تمامی این معادن و منابع بلوچستان به نحو درست برای مردم بلوچ مورد استفاده قرار می گرفت با این وجود که جمعیت بلوچ کم است، امروز این ایالت باید آباد می بود اما جوانان آن با نبود شغل و محرومی دست و پنجه نرم می کنند. باید امروز بلوچ ها به جای فروش بنزین ایران، صاحبان معادن بزرگ طلا و مس در منطقه چاغی، سنگ های قیمتی و سربی که آلومینیوم از آنها ساخته می شود می بودند.

ارسال نظر

 
1