خبر فوری

 
 
نگاهی گذرا به تاریخچه سفر رهبران پاکستانی به آمریکا
کد خبر :2142588167

18:47 1398/04/31


برچسب ها : آمریکا, پاکستان,

از آغاز تشکیل کشور پاکستان و جدایی آن از هند تاکنون، رهبران پاکستان ده ها سفر به منظور برقراری روابط دوستانه با آمریکا به واشنگتن داشته اند.


به گزارش راز نیوز، از آغاز تشکیل کشور پاکستان و جدایی آن از هند تاکنون، رهبران پاکستان ده ها سفر به منظور برقراری روابط دوستانه با آمریکا به واشنگتن داشته اند.
آغاز این روابط و سفرها از دعوت رسمی هیری ترومین رئیس جمهور سال 1950 آمریکا از لیاقت علی خان نخستین نخست وزیر وقت پاکستان شروع شد. نخست وزیر پاکستان این سفر سه روزه را به همراه همسر خود رعنا انجام داد. رئیس جمهور آمریکا با استقبال غیر مرسوم از نخست وزیر پاکستان، "دی اندی پیندس" هواپیمای خصوصی خود را برای انتقال میهمانان، به لندن فرستاد و با فرود این هواپیما در واشنگتن، تروبین رئیس جمهور ایالات متحده به همراه اعضای کابینه دولت از مهمانان استقبال کرد. در این سفر به لیاقت علی خان نخست وزیر پاکستان مدرک افتخاری دکترا از سوی دانشگاه کلمبیا اهدا شد. وی طی این سفر در جمع نمایندگان مجلس سخنرانی ایراد کرد.
هرچند که این سفر نخست وزیر وقت پاکستان موفقیت آمیز بود، اما بی اعتنایی لیاقت علی خان نسبت به دعوت اتحاد جماهیر شوروی، از جانب برخی گروه های پاکستان مورد انتقاد شدید قرار گرفت. این سفر لیاقت علی خان منجر به پی ریزی روابط قوی و دوستانه دوطرف و برقراری آن تا پایان جنگ سرد میان دو کشور شد. پس از لیاقت علی خان نخست وزیر پاکستان، فرماندار ژنرال غلام محمد به عنوان دومین مقام سیاسی پاکستان برای درمان از تاریخ 17 آبان 1332 تا 22 آبان به ایالات متحده آمریکا سفر نمود. وی برای انجام معالجه، بیشتر در شهر بوستون ایالت ماساچوست مقیم بود، اما وی طی این بازه زمانی نیز توانست دیدار باشکوهی با آئزن هاور رئیس جمهور وقت آمریکا داشته باشد.
محمد علی بوگره نخست وزیر پاکستان سومین شخصیت سیاسی پاکستانی است که در اوت سال 1954 به واشنگتن سفر نمود. پس از او، حسین شهید سهروردی نخست وزیر پاکستان در سال 1957 طی سفری رسمی، به آمریکا رفت. وی پس از دیدار با مقامات ارشد سیاسی ایالات متحده، به طور شخصی چند روز را در این کشور استقرار و از کلرادو، آریزونا، لس آنجلس، سان فرانسیسکو، یوتا، نورسکا، دیترویت و نیویورک بازدید کرد.
ژنرال ایوب خان رئیس جمهور پاکستان پس از حسین شهید به واشنگتن سفر کرد و سفر وی به دلایل مختلف غیر معمولی قرار گرفت. با ورود ژنرال ایوب خان به همراه دخترش نسیم اورنگزیب به فرودگاه واشنگتن، این مقام مورد استقبال گرم نظامی و سیاسی از سوی جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا قرار گرفت. ضیافت رسمی از وی در کوه ورنن یادبود محل اقامت جارج نخستین رئیس جمهور آمریکا انجام شد. گفتنی است این سفر ایوب خان منجر به افزایش روز افزون همکاری های اقتصادی و دفاعی آمریکا با پاکستان شد. ایوب خان رئیس جمهور پاکستان پس از این سفر نیز در سپتامبر سال 1962 و دسامبر 1965 به آمریکا سفر کرد. پس از پایان زمان قدرت ایوب خان، ژنرال یحی خان بر سر اقتدار آمد. وی نیز در اوت سال 1970 همزمان با تقویت جنبش های جدایی طلب در شرق پاکستان، به واشنگتن سفر نمود. علاوه بر آنکه وی نیز همچون دیگر مقامات پاکستانی مورد استقبال غیر معمولی آمریکا قرار گرفت، دیداری خصوصی با رچرد نکسن رئیس جمهور وقت آمریکا انجام داد. یحی خان پس از تقسیم پاکستان به دو بخش، کرسی قدرت را به ذوالفقار علی بوتو رئیس حزب پیپلزپارتی پاکستان PPP تحویل داد. ذوالفقار علی بوتو قبل از این رئیس جمهور و پس از آن نخست وزیر پاکستان بوده و دو مرتبه نیز سفر رسمی به آمریکا داشته است. وی نخستین سفر خود را به دعوت رسمی نکسن رئیس جمهور وقت آمریکا در تاریخ 18 سپتامبر 1973 انجام داد. وی طی این سفر و دیدار، خواستار عرضه مجدد تجهیزات دفاعی از آمریکا شد، اما در این مورد نتوانست نظر مثبت آمریکا را جلب کند. وی در فوریه سال 1975، دومین سفر رسمی خود به مقصد واشنگتن را انجام داد.
ژنرال ضیاء الحق پس از بوتو بر سر اقتدار آمد و در مدت زمان 10 سال اقتدار خود، سه سفر رسمی به واشنگتن انجام داد. نخست وی طی سفری غیر رسمی در اوت 1980 برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا رفت. ژنرال ضیاء الحق پس از گذشت دو سال، مجددا در دسامبر 1982 طی سفری سه روزه به واشنگتن رسید. طی دیدار وی با ریگن رئیس جمهور وقت آمریکا، موضوع اجازه برنامه هسته ای پاکستان از مسائل سر فهرست بوده است. ملاقات دو مقام ارشد دوکشور 20 دقیقه نخست خصوصی بود و پس از آن هیئت های دوطرف نیز وارد سالن شدند. گفته می‌شود که طی این دیدار خصوصی، ریگن رئیس جمهور آمریکا به ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهور پاکستان گفت که به دلیل مجوز برنامه هسته ای پاکستان، وی درخصوص تصویب بودجه نظامی و اقتصادی 2_3 میلیارد دلاری توسط کنگره به مشکل برخورده است. ریگن رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با وضعیت پس از حمله شوروی به افغانستان درصدد تصویب پرداخت این بودجه به پاکستان بود.

ژنرال ضیاء الحق پس از گذشت سه سال در اوت 1985 مجددا برای انجام سفر رسمی به آمریکا رفت و دیدار میان او و ریگن در نیویورک انجام شد.
محمد خان جونجیو نخست وزیر پاکستان در دور اقتدار ژنرال ضیاء الحق در ژوئیه 1986 طی سفری سه روزه به واشنگتن رفت. طی این سفر، ریگن رئیس جمهور وقت آمریکا با استقبال گرم از نخست وزیر پاکستان، طی اشاره به سفر لیاقت علی خان نخستین نخست وزیر پاکستان گفت: سفر جونجیو وی را به یاد سفر لیاقت علی می‌اندازد. طی این دیدار، طرفین اراده خود درخصوص تقویت روابط دوجانبه را ابراز داشتند.
بی نظیر بوتو دو مرتبه نخست وزیر پاکستان شد و در هر مرتبه یک سفر رسمی به آمریکا داشته است. وی سفر سه روزه نخست رسمی خود به واشنگتن را به دعوت رسمی جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا در ژوئن 1989 انجام داد. بی‌نظیر بوتو طی این سفر و دیدار با جرج بوش و مقامات پنتاگون سعی کرد تا تحریم های اعمال شده علیه پاکستان درخصوص مجوز برنامه هسته ای را برطرف سازد. وی دومین سفرش را در آوریل 1995 به واشنگتن انجام داد و با بل کلینتون رئیس جمهور وقت دیدار و درمورد وضعیت امنیتی پاکستان و آسیای جنوبی و روابط پاکستان_هند گفتگو کرد. قبل از این فاروق لغاری رئیس جمهور پاکستان نیز در مه 1994 سفری به واشنگتن داشته است.
محمد نواز شریف سه مرتبه به سمت نخست وزیری پاکستان دست یافته و طی این دوران سه سفر رسمی و سه سفر غیر رسمی به واشنگتن انجام داد و درهمه سفرهایش با مقامات واشنگتن دیدارهایی داشته است. دو سفر نخست وی در سپتامبر سال های 1997 و 98 همزمان با سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد. وی طی این دو سفر خود با بل کلینتون رئیس جمهور آمریکا دیدار نیز کرد. نواز شریف در دسامبر 1998 مجددا سفر دیگری به مقصد آمریکا انجام داد، که به این سفر وی عنوان سفر رسمی کاری دادند. وی در ژوئیه 1999 نیز سفری غیر رسمی به آمریکا داشته است.
نواز شریف پس دستیابی به کرسی نخست وزیری برای سومین مرتبه، در اوت سال های 2013 و 2015 نیز سفرهای رسمی به واشنگتن انجام داد و این سفرهای او نیز با عنوان سفرهای کاری رسمی معرفی شدند.

ژنرال پرویز مشرف به عنوان دارنده بیشترین آمار سفر به واشنگتن طی دوران 10 ساله اقتدار خود، 9 سفر رسمی به آمریکا داشته است. وی در سال های 2001،2،3،4،6 به واشنگتن سفر کرده بود. پرویز مشرف طی سفرهای خود توانسته بود با برقراری روابط نزدیک با جرج بوش رئیس جمهور آمریکا، همکاری های اقتصادی و دفاعی بیشماری دریافت کند. در دوران وی، شوکت عزیز نخست وزیر پاکستان نیز سفری به واشنگتن داشته است.

آصف علی زرداری نیز طی دوران ریاست جمهوری خود پنج سفر رسمی به آمریکا انجام داد.
درحال حاضر نیز عمران خان نخست وزیر فعلی پاکستان به دعوت رسمی ترامپ در واشنگتن است و قرار است امروز با دونالد ترامپ دیدار نیز داشته باشد.

ارسال نظر

 
1