خبر فوری

 
 
نکات کلیدی از نخستین "سیاست/استراتژی امنیت ملی" پاکستان
کد خبر :1051738536

14:47 1400/10/25


برچسب ها : پاکستان, پاکستان و آمریکا, پاکستان و افغانستان, پاکستان و ایران, پاکستان و هند, حصار کشی مرز, دستیار ویژه امنیت ملی, سیاست امنیت ملی, عمران خان, مرز مشترک, مشاور امنیت ملی پاکستان, معید یوسف, نخست وزیر پاکستان,

مراسم افتتاحیه "نخستین سیاست امنیت ملی پاکستان" در اسلام آباد، با شرکت عمران خان نخست وزیر، اعضای کابینه فدرال، رهبران نظامی ارتش پاکستان از جمله رئیس کمیته ستاد مشترک ارتش و سفرای کشورهای مختلف برگزار شد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| معید یوسف دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی مورخ 7 دی ماه از تدوین نخستین سیاست امنیت ملی پاکستان خبر داده و طی نشست مطبوعاتی با بیان اینکه کابینه دولت فدرال پاکستان نخستین "سیاست امنیت ملی" را با محوریت اقتصاد تصویب کرده است، تصریح داشت: اگر چشم انداز امنیت ملی هر کشوری مشخص نباشد، تدوین سیاست ها و استراتژی ها در چارچوب آن بسیار دشوار است، این سیاست تمامی ابعاد امنیت ملی را در بر می گیرد.

بخوانید: مشاور امنیت ملی پاکستان: کابینه دولت فدرال اولین "سیاست امنیت ملی" کشور را تصویب کرد

 

براساس گزارش منتشر شده از نکات مهم و کلیدی سیاست امنیت ملی پاکستان، گفته شد که امنیت سنتی و انسانی از طریق امنیت اقتصادی در سیاست امنیت ملی ادغام شده است.

در مراسم افتتاحیه "نخستین سیاست امنیت ملی پاکستان" در اسلام آباد، علاوه بر عمران خان نخست وزیر، اعضای کابینه فدرال، رهبران نظامی ارتش پاکستان از جمله رئیس کمیته ستاد مشترک ارتش شرکت کردند.

براساس این سیاست، ایدئولوژی افزایش منابع درآمد ملی بر امنیت سنتی و انسانی اتخاذ شده و دفاع از میهن به هر قیمتی اولین و مهمترین وظیفه اعلام شده است. افزایش و ترویج ایدئولوژی خطرناک در کشور همسایه می تواند منجر به تنش خشونت آمیز شود، در همه حال گزینه های استفاده از قدرت برای مقابله با دشمن وجود دارند، درصورت تحمیل جنگ با استفاده از تمامی عناصر قدرت پاسخ کوبنده و محکم داده خواهد شد.

مطابق با سیاست جدید: در هر صورتی از مرزهای جغرافیایی پاکستان محافظت خواهد شد، متمرکز بر فناوری پیشرفته دفاعی مبتنی بر خوداتکایی خواهیم شد، توانمندی های سنتی برای تقویت نیروهای مسلح تقویت می شود، تولید دفاعی، آگاهی میدان جنگی، توانمندی های جنگ الکترونیک تقویت می شود. حداقل توان هسته ای برای دفاع ملی حفظ می شود، توان هسته ای پاکستان برای صلح منطقه ای اهمیت اساسی دارد. توجه بر آموزش نیروهای نیمه نظامی و نهادهای امنیتی متمرکز می شود، پروتکل های امنیتی هوانوردی برای تضمین امنیت هوایی، دریایی و ساحل بهبود خواهند یافت. سیستم مستحکم نظارت هوایی، سیستم ارتباطات و سیستم کنترل و فرماندهی گسترش می یابند.

 

براساس سیاست امنیت ملی، همچنین در زمینه های مسائل حل شدنی، مسائل مرزی از جمله خط کنترل مرزی LOC (مرز مشترک با هند) متمرکز خواهیم شد، همچنین به منظور خاتمه بخشیدن کامل به تروریسم در زمینه حصارکشی در مرز غربی نیز متمرکز خواهیم بود. علم و فناوری فضایی گسترش یافته و مستحکم خواهد شد، با اطلاعات جعلی و عملیات خارجی برای موثر بودن در هر سطحی مقابله خواهد شد، امنیت اطلاعات، سایبری و داده ها در اولویت قرار خواهد گرفت. توانایی نظارت افزایش می یابد، دایره امنیت افزایش می یابد، حفظ اسرار دولتی و نهادی تضمین بخشیده می شود، توان دفاعی معتبر و قابل اعتماد در برابر تهدیدات امنیتی اقتصادی تضمین خواهد شد.

در ادامه گفته شد که در سیاست امنیت ملی، از دیگر کشورها برای سرمایه گذاری در سی پیک دعوت خواهد شد، کشمیر همچنان از منافع مهم امنیت ملی پاکستان خواهد بود. خواستار صلح با هند هستیم و حل مسئله کشمیر از نکات کلیدی روابط خواهد بود، سیاست افزایش افراط گرایی هندو در هند نگران کننده و درحال اثر گذاری بر امنیت پاکستان می باشد، روابط ما با ایران از طریق تبادل اطلاعاتی و گشت زنی در مناطق مرزی بهبود خواهند یافت. پاکستان خواستار همکاری در زمینه های سرمایه گذاری، انرژی و مبارزه با تروریسم با آمریکا می باشد و پاکستان همچنان به دنبال همکاری با آمریکا در زمینه های امنیتی و اطلاعاتی باقی خواهد ماند، افغانستان دروازه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی است. پاکستان خواهان صلح در افغانستان است، افراط گرایی بر مبنای زبان و دین چالش بزرگ پیش روی جامعه است، در سیاست امنیت ملی، تروریسم مانع اصلی امنیت و هماهنگی ملی عنوان شده است.

ارسال نظر

 
1