خبر فوری

 
 
نوام چامسکی: مستقل بودن ایران،مهم ترین دلیل مخالفت آمریکا با ایران است
کد خبر :1085294492

17:09 1397/06/03


برچسب ها : آمریکا, ایران, برجام, تحریم, دونالد ترامپ, نوام چامسکی,

اگر ایران را با کشورهای عربستان سعودی مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که ایران از لحاظ دموکراسی با کشور نروژ برابری میکند


 

نوام چامسکی دانشمند آمریکایی گفته است که ایران بدلیل آنکه در حال تبدیل شدن به قدرت منطقه ای است و روز به روز بر استقلال و خودمختاری آن اضافه میگردد با مخالفت ها و دشمنی های آمریکا مواجه شده است.

پایگاه تحقیقاتی خیبر صهیون در یک خبر خود نوشته است که بر اثر حملات مشکوک 11 سپتامبر به برج های دوقلوی مشهور که آمریکا آن را به مسلمانان نسبت داد و عامل اصلی آن را گروههای خرابکار مسلمان خواند و با عناوینی چون"آمریکا تحت حمله" و "چرا مسلمانان از آمریکا نفرت دارند" به طور آشکار و علنی علیه مسلمانان به ایجاد دشمنی پرداخت که در این بین کشورهای مسلمان نیز با آمریکا هم صدا شده بودند.

اما موضوعی که دولت ها و رسانه های غربی هرگز به آن نپرداخته اند این بود که آنها هرگز از دلیل تنفر و انزجار کشورهای غربی از مسلمانان سخن نگفته اند که این بار دانشمند آمریکایی در این باره به طرح سوال پرداخته و خود نیز به آن پاسخ داد.

نوام چامسکی پروفسور،زبان شناس و نظریه پرداز آمریکایی در یک مصاحبه خود گفته است بعد از انقلاب سال 1979 میلادی ایران،این کشور به سمت خودمختاری و استقلال،گامزن شد که از همان زمان با دشمنی های آمریکا روبرو شد و این دشمنی آمریکا روز به روز در حال افزایش است.

چامسکی اظهار داشت شاه پهلوی ایران از طرف آمریکا تعیین شده بود و مطلقا برای سیاست و مفادات آمریکا کار میکرد که پس از انقلاب و سرنگونی وی آمریکا با تحریک صدام اقدام به راه اندازی جنگ عراق و ایران کرد که این جنگ خسارت های فراوانی را به ایران وارد آورد و در حالی که عراق از بمب های شیمیایی استفاده میکرد و صدها هزار مردم بیگناه را قتل رساند همچنان آمریکا از این جنگ حمایت میکرد.

وی با رد اتهامات کشورهای غربی علیه ایران گفت:"مرتجع ترین کشورهای آسیای غربی،کشورهایی هستند که آمریکا از آنان حمایت میکند.وی همچنین به حکومت های آل سعود و آل بنی نهیان در عربستان سعودی و امارات متحده عربی که حمایت های آمریکا را در بر دارند نیز اشاره کرد.

چامسکی دانشمند 90 ساله آمریکایی،از استادان بازنشسته دانشگاه آریزونا و موسسه تکنولوژی ماساچوست،پدر زبان شناسی مدرن و از بنیان گذاران علوم روان شناختی و از دانشمندان بزرگ عصر حاضر به شمار میرود.

 چامسکی در یک مصاحبه خود که در محل دفتر وی در دانشگاه آریزونای آمریکا و در تاریخ 7 آگست با وی انجام و در تاریخ 24 آگست منتشر شد درباره موضوعات مختلف سیاست های خارجی آمریکا گفتگو کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا،دموکرات ها بر سر کار بیایند آیا موضع و سیاست آنها نسبت به ایران تغییری خواهد کرد؟ اظهار داشت که پیش بینی این نکته حقیقتا کار بسیار سختی است.

وی گفت:من میخواهم بگویم که دشمنی با ایران در فرهنگ جدید آمریکا بسیار رسوخ کرده و ریشه کن کردن این دشمنی بسیار سخت و ناممکن است.

چامسکی با اشاره به مقاله منتشر شده روزنامه نیویورک تایمز در مورد تفکرات دونالد ترامپ و ریشه یابی تفکرات مرتبط با ایران در احزاب سیاسی آمریکا گفت:در این مقاله گفته شده که ترامپ فکر میکند که اگر ایران را دوباره تحریم کنیم ایران دست از برنامه های دفاعی خود برمیدارد و از میزان خفقان و سرکوبی ها بنابر تصور آمریکا کاهش میابد و ایران در کشورهای دیگر دخالت نخواهد کرد.سوال من این است که آیا تمامی این تصورات ذهنی ترامپ مبتنی بر حقیقت است یا توهم؟ من فکر میکنم این تفکرات،مخالف حقیقت است.حقیقت این است که در خاورمیانه مرتجع ترین کشورها می باشند کشورهای متحد آمریکا هستند که همواره حمایت مقامات آمریکایی را دارند.

وی گفت:اگر ایران را با کشورهای عربستان سعودی مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که ایران از لحاظ دموکراسی با کشور نروژ برابری میکند.کشورهای عربستان سعودی و امارات که از متحدان ما میباشند بالاترین میزان خفقان و عدم دموکراسی را در خاورمیانه دارا میباشند.

همچنین وی به شخصیت و سیاست های ترامپ نیز اشاره کرد و گفت: ترامپ از استانداردهای سیاسی آمریکا خارج است،وی به مسائل ژئواستراتژیک جغرافیایی ذره ای اهمیت نمیدهد و برای او فرقی نمیکند که چکار میکند و به چه چیزی فکر میکند،اگر اقتصاد دنیا به هم میریزد برای وی تفاوتی نمیکند.

نوام چامسکی گفت:تنها چیزی که برای رئیس جمهور آمریکا مهم است،خود او و ذاتش می باشد،وی شخصی خودشیفته است که هرکاری را فقط برای خودنمائی انجام میدهد.

ارسال نظر

 
1