خبر فوری

 
 
نماینده پاکستان درسازمان ملل: تنها راه برقراری صلح در افغانستان راه حل سیاسی است
کد خبر :1531032672

17:41 1399/11/15


برچسب ها : افغانستان, پاکستان و افغانستان, پاکستان و سازمان ملل متحد, داعش, روند صلح افغانستان, سازمان ملل متحد, صلح افغانستان, طالبان, طالبان افغانستان, گروه القاعده, منیر اکرم, نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل متحد,

منیر اکرم نماینده دائمی پاکستان در سازمان ملل در جلسه توجیهی مقامات ارشد سازمان ملل متحد در مورد برنامه واکنش بشردوستانه 2021 برای افغانستان، گفت: تنش در افغانستان نه با استفاده از نیروی نظامی بلکه با یک توافق سیاسی مطابق با سناریوی سیاسی افغانستان قابل حل است.


نیویورک: به گزارش راز نیوز| منیر اکرم  نماینده دائمی پاکستان در سازمان ملل در جلسه توجیهی مقامات ارشد سازمان ملل متحد در مورد برنامه واکنش بشردوستانه 2021 برای افغانستان تحت نظارت دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل (OCHA) گفت که متوقف کردن روند صلح و روی آوردن به استراتژی نظامی به دلیل مشکلات، برای ما یک فاجعه خواهد بود. تنها راه برقراری صلح در افغانستان راه حل سیاسی است.

نماینده دائمی پاکستان در سازمان ملل در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: "عمران خان نخست وزیر پاکستان بارها تکرار کرده است که تنش در افغانستان نه با استفاده از نیروی نظامی بلکه با یک توافق سیاسی مطابق با سناریوی سیاسی افغانستان قابل حل است. پاکستان تعهد خود را به جامعه بین المللی ابراز کرده است که اجازه نمی دهد القاعده ، داعش و گروه های تروریستی بین المللی از خاک افغانستان برای حمله یا تهدید به هر کشوری استفاده کنند."

منیر اکرم از همه طرف های افغانستان خواست تا اقدامات فوری برای کاهش خشونت و برقراری نظم در افغانستان انجام دهند و این کار را از طریق یک توافق سیاسی جامع انجام دهند که پرتوی از امید را در گفتگوهای صلح بین افغانستانی دوباره زنده کرده است. منیر اکرم افزود: "از این فرصت تاریخی استفاده کنید زیرا طرف افغان باید این قدرت را داشته باشد که در مورد آینده خود تصمیم بگیرد و سرنوشت خود را بدون دخالت قدرت های خارجی تعیین کند. نیاز به برقراری نظم و قانون در افغانستان است زیرا مداخلات خارجی و تروریسم تأثیر مخربی بر اوضاع بشردوستانه دارد. پاکستان وعده داده است که 1 میلیارد دلار برای توسعه در افغانستان هزینه کند که 500 میلیون آن قبلاً برای پروژه های زیربنایی و ظرفیت سازی هزینه شده است. با وجود ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای چندین کشور، دولت پاکستان سیاست ویزا را برای ورود اتباع افغانستان به پاکستان، به ویژه برای مراکز بهداشتی بررسی کرده است و در این راستا ما 5 نقطه در مرز پاکستان و افغانستان و تجهیزات پزشکی اهدا کرده ایم. پاکستان طی چهار دهه گذشته میلیون ها مهاجر افغان را پناه داده است و ما به بازگشت ایمن و آبرومندانه آنها به خانه هایشان متعهد هستیم و برای این امر آماده همکاری با دولت افغانستان هستیم. پاکستان به کار خود در مورد تکمیل پروژه های اتصال منطقه ای، از جمله پروژه انرژی CYA-1000 آسیای میانه و جنوب آسیا (پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان-افغانستان-هند) و ارتقاء تجارت با افغانستان ادامه خواهد داد  و الحاق افغانستان به کریدور اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) موجب تقویت زیرساخت ها، تشویق توسعه اقتصادی-اجتماعی، رفع فقر و بهبود تجارت منطقه ای خواهد شد."

منیر اکرم در آخر سخنرانی خود بار دیگر بر تعهد پاکستان برای برقراری صلح، ثبات، وحدت، دموکراسی و رفاه در افغانستان و کشورهای همسایه تأکید کرد.

ارسال نظر

 
1