خبر فوری

 
 
نقش مهم کشورهای عربی و آمریکا در تغییر سیاستمداران و سرنوشت پاکستان
کد خبر :1570327251

17:35 1398/11/06


برچسب ها : امارات متحده عربی, پاکستان و آمریکا, پرویز مشرف, عربستان سعودی,

آمریکا برای خروج پرویز مشرف رئیس جمهور و ژنرال اسبق ارتش پاکستان از این کشور و کنار گذاشتن کرسی قدرت، از شاه عبدالله پادشاه عربستان سعودی و شاهزاده محمد فرمانروای سابق دبی خواستار پرداخت مبلغ 4 میلیون دلار در سال 2008 به ژنرال مشرف شده بود.


به گزارش راز نیوز| شجاع نواز خبرنگار معروف و عضو اتاق فکر آتلانتیک واشنگتن در کتاب "نبرد برای پاکستان، The Battle for Pakistan" نوشته است که آمریکا برای خروج پرویز مشرف رئیس جمهور و ژنرال اسبق  ارتش پاکستان از این کشور و کنار گذاشتن کرسی قدرت، از شاه عبدالله پادشاه عربستان سعودی و شاهزاده محمد فرمانروای سابق دبی خواستار پرداخت مبلغ 4 میلیون دلار در سال 2008 به ژنرال مشرف شده بود. این توافق و طرح، موجب نجات ژنرال مشرف از استیضاحی شد که حزب مردمی PPP پاکستان به ریاست آصف علی زرداری ژنرال را تهدید به مواخذه و استیضاح کرده بود. معامله انتقالی در سال 2006 با رهبری انگلیس و آمریکا آغاز شد و دو کشور به دنبال پایان دادن به تبعید بی‌نظیر بوتو و نوازشریف و پس از ریاست جمهوری آصف علی زرداری، در زمینه بازگشت مشرف و هموار سازی این مسیر، تلاش کردند.

طبق گفته کتاب: ریچارد بوشر معاون وزیر امور خارجه آمریکا برای آسیای جنوبی و مرکزی و مارک لیال گرانت مدیر کل امور سیاسی و مشترک المنافع وزارت امور خارجه انگلیس، رهبری این روند را برعهده داشتند و همچنین کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز نقش اصلی را ایفا می‌کرد.

براساس نوشته های کتاب: افراد مختلفی چون: ژنرال اشفاق پرویز کیانی رئیس اسبق ISI و فرمانده اسبق ستاد کل ارتش پاکستان، احتشام ضمیر سرلشکر سازمان امنیتی ISI، سپهبد حامد جاوید رئیس ستاد مشرف و سپهبد ندیم تاج رئیس ISI، در زمان های مختلف در این رابطه، مامور به نمایندگی مشرف بودند، از طرفی دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز از نفوذ خود در این مسیر استفاده کردند. مقامات ارشد کشورهای آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی طی تلاش هایی در زمینه خروج امن پرویز مشرف از پاکستان، رهبران سیاسی پاکستان را متقاعد به انجام ندادن اقدام قانونی علیه ژنرال پرویز مشرف، کردند. قابل ذکر است تصمیم در رابطه با سرنوشت رئیس جمهور پیشین پاکستان در دیدار در کمپ دیوید، اخذ شد و بوش رئیس جمهور آمریکا از راشد المکتوم ولیعهد و نخست وزیر امارات برای شرکت در این دیدار، دعوت کرده بود. طبق گفته های افراد نزدیک مشرف، طی دیدار در کمپ دیوید، تصمیم قطعی در رابطه با تغییر سرنوشت پاکستان اخذ شده بود. بوش طی این گفتگو از ولیعهد اماراتی خواسته بود تا مشرف با امنیت و ثروت خارج شود. پس از آن تماسی با عبدالله پادشاه عربستان سعودی گرفته شد که طی آن وی در این رابطه و پرداخت دو میلیون دلار اعلام رضایت کرد و پس از رضایت او، امارات نیز رضایت خود از پرداخت دو میلیون دلار را اعلام کرد. این مبالغ به حساب های بانکی مشرف در لندن و دبی واریز شدند که وی بوسیله این مبالغ، اموالی را در این دو شهر خریداری نمود. ناگفته نماند که ژنرال پرویز مشرف چندین مرتبه به مبلغ اهدایی پادشاه عربستان برای خرید اموال و زمین در لندن، اشاره کرده است.

ارسال نظر

 
1