خبر فوری

 
 
نقش سازمان اطلاعات پاکستان در مرگ مرموز کریمه بلوچ فعال حقوق بشر
کد خبر :794211679

15:53 1399/10/06


برچسب ها : ارتش پاکستان, تورنتو, سازمان اطلاعات پاکستان, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, شهروندان بلوچ, کریمه بلوچ,

مرگ مرموز کریمه بلوچ فعال حقوق بشر در شهر تورنتوی کانادا سوالات بسیاری را با خود به همراه داشت، وی به علت فعالیت های مدنی خود در عرصه حقوق بشر و انتقاد از سیاست ضد انسانی دستگاه های حکومتی پاکستان همواره از سوی سازمان های امنیتی پاکستان مورد تهدید قرار می گرفت.


بلوچستان/تورنتو: به گزارش راز نیوز| مرگ مرموز کریمه بلوچ فعال حقوق بشر در شهر تورنتوی کانادا سوالات بسیاری را با خود به همراه داشت، وی به علت فعالیت های مدنی خود در عرصه حقوق بشر و انتقاد از سیاست ضد انسانی دستگاه های حکومتی پاکستان همواره از سوی سازمان های امنیتی پاکستان مورد تهدید قرار می گرفت.

ناپدید شدن کریمه بلوچ و قتل ددمنشانه وی تنها ظرف 24 ساعت پس از ناپدید شدنش به موضوع اول مورد گفتگو در شبکه های اجتماعی و فعالان حقوق بشر منطقه تبدیل گشته است، احزاب و گروه های جدایی طلب بلوچ در این میان انگشت اتهام را به سوی سازمان های امنیتی پاکستان به ویژه سازمان اطلاعات پاکستان آی اس آی نشانه رفته اند و قتل منتقدان سیاست های پاکستانی در خارج از مرزهای این کشور را نگران کننده می دانند.

پراهبو دایل دیپلمات اسبق هند در پاکستان در این خصوص گفت: من در اوایل سال 1980 میلادی به عنوان سرکنسول در کراچی حضور داشتم، من در مدت حضور خود در این ماموریت مشاهده نمودم که چگونه گروه های جدایی طلب بلوچ به یک معضل اساسی برای پاکستان تبدیل شده است و اکنون پس از گذشت زمان این موضوع ابعاد مختلفی را به خود گرفته است و چگونه ارتش پاکستان به صورت بی رحمانه برای سرکوب این جنبش های به استفاده از قدرت روی آورده است.

رسانه های پاکستانی نیز در این زمینه با سانسور شدید خبری مواجه هستند و رسانه های پاکستان هیچگاه اجازه پوشش رسانه ای وضعیت بلوچستان و انتشار اخبار مربوط به اقدامات ارتش علیه شهروندان بلوچ را ندارند، اما با این وجود سخنرانی افشاگرانه رهبران بلوچ جامعه جهانی را از وضعیت موجود در این منطقه آگاه می سازد.

کریمه بلوچ از مدافعان حقوق بشر و مدافع حقوق شهروندان بلوچ روز یکشنبه سی ام آذر ماه سال جاری ناپدید شد و جسد وی تنها پس از گذشت یک روز در جزیره ای واقع در حوالی منطقه لکسور شهر تورنتور کانادا توسط پلیس شناسایی و کشف گردید.

پلیس پس از انجام تحقیقات اولیه مرگ وی را غیر جنایی عنوان نمود، پلیس در گزارش اولیه خود اعلام نمود: روز دوشنبه یکم دی ماه جسد یک زن 37 ساله کشف شد، در حال حاضر تحقیقات برای شناسایی عامل مرگ غیرجنایی وی ادامه دارد و تاکنون نیز هیچ شواهد و مدارکی مبنی بر قتل احتمالی وی یافت نشده است.

گزارش پلیس تورنتو نشان می دهد که در تحقیقات صورت گرفته ابعاد مختلف مربوط به حقایق این پرونده مورد بررسی قرار نگرفته است، همل حیدر همسر کریمه بلوچ که به همراه همسر خود به کانادا مهاجرت نموده است در این خصوص ابراز داشت: کریمه ساعات ابتدایی یکشنبه شب برای گردش به سمت یک جزیره واقع در مرکز شهر تورنتو از خانه خارج شد، او عمدتا این کار را می کرد، اما آن شب پس از خارج شدن از خانه دیگر بازنگشت، به نظر من مرگ وی نمی تواند خودکشی باشد، کریمه زنی قوی و با اراده بود و با وضعیتی مناسب و عادی از منزل خارج شده بود.

وی گفت: کریمه به علت فشارهای زیاد دستگاه های حکومتی مجبور به ترک پاکستان شد، نیروهای ارتش پاکستان بیش از دو مرتبه به منزل وی یورش برده و عموی او نیز به دست ماموران امنیتی به قتل رسید، وی همچنین از سوی سازمان های امنیتی پاکستان مورد تهدید قرار گرفته بود که فعالیت های آزادی خواهی و جدایی طلبی سیاسی را کنار بگذارد، اما وی بدون ترک اینگونه فعالیت ها به کانادا مهاجرت نمود.

گفتنی است حیدر و کریمه بلوچ پس از انتقاد از اقدامات ارتش پاکستان علیه شهروندان بلوچ و نقض حقوق بشر چندین مرتبه در شبکه های اجتماعی پیام های تهدید آمیز دریافت کرده اند.

وی گفت: به من نسبت به هدف قرار گرفتن برادرانم و همسرم هشدار داده شده بود، اما من آنها را چندان جدی نگرفتم، ما با توجه به انتقادات از نقض حقوق بشر همواره پیام های تهدید آمیز دریافت می کنیم.

سازمان عفو ​​بین الملل نیز با خواستار انجام تحقیقات کامل در این خصوص اعلام داشت: مرگ یک فعال بلوچ در شهر تورنتو کانادا بسیار نگران کننده است و باید تحقیقات فوری و موثر در این خصوص صورت بگیرد و عاملان این جنایت در محاکم قضایی مورد محاکمه قرار بگیرند.

طارق فتاح روزنامه نگار ارشد کانادایی در این باره گفت: پلیس تورنتو و آژانس امنیتی کانادایی(CSIS) باید احتمال دست داشتن پاکستان در مرگ کریمه را بررسی کنند.

نگرانی های در زمینه گسترش نفوذ سازمان اطلاعات پاکستان در کانادا وجود دارد، این نکته به صورت واضح بر همگان آشکار است که بخش توطئه های پلید سازمان اطلاعات پاکستان به شدت در حال فعالیت است و متکبرانه و با پررویی تمام نقش داشتن در این جنایت ها را انکار می کند، علاوه بر این با همکاری با اعضای یکی از جنبش های جدایی طلب هند در حال انجام اقداماتی علیه تمامیت ارضی هند است.

عوامل بسیاری در زمینه گسترش نفوذ سازمان اطلاعات پاکستان در کانادا وجود دارد، برخی از شهروندان پاکستانی تبار که منصب های بزرگی را در دولت کانادا در اختیار دارند از جمله عوامل مربوط در این زمینه هستند، علاوه بر این اطلاعاتی نیز وجود دارد که برخی از افسران بازنشسته ارتش پاکستان با همکاری و پشتیبانی حکومت در حال نقل مکان به کانادا هستند، اینگونه عوامل و ابعاد مختلف آن پس از مرگ مرموز فعالان بلوچ در دید رسانه ها قرار گرفته است.

پاکستان صدای کریمه بلوچ را سرکوب کرد و برای سرکوب نمودن هرگونه صدای معترض و مخالف تلاش خواهد کرد، اما جامعه جهانی با پیشگام شدن اقدامات اساسی برای متوقف نمودن اینگونه جنایات انجام دهد، حداقل برای انجام تحقیقات بی طرف در خصوص مرگ کریمه بلوچ دولت کانادا را تحت فشار قرار دهد و عاملان احتمالی این جنایت وحشتناک را به سزای اعمالشان برساند.

ارسال نظر

 
1