خبر فوری

 
 
نفوذ کشورهای عربی در سیاست های خارجی اسلام آباد
کد خبر :529024205

15:56 1398/10/22


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, پاکستان و ایران, پاکستان و عربستان سعودی,

مقاله قاسم ای معینی سردبیر خبرگزاری دان کراچی درخصوص نفوذ و تاثیر کشورهای عربی در سیاست های خارجی اسلام آباد و موضع پاکستان در مورد کشور همسایه باتوجه به وضعیت فعلی منطقه


 

به گزارش راز نیوز| قاسم ای معینی سردبیر خبرگزاری دان کراچی در مقاله ای درخصوص نفوذ کشورهای عربی در سیاست های خارجی اسلام آباد و موضع پاکستان در مورد کشور همسایه باتوجه به وضعیت فعلی منطقه، نوشت: پاکستان در وضعیت دشواری قرار گرفته است، درحال حاضر رهبران سیاسی و نظامی پاکستان در بیانیه هایی بی طرفی خود را ابراز داشته و بیان داشتند که آنها خواستار صلح و امنیت هستند و اجازه استفاده از سرزمین پاکستان برای حملات به ایران را نخواهند داد. شاید این بیانیه ها پاسخی به شایعات منتشر شده پس از گفتگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با فرمانده ستاد ارتش مبنی بر احتمال مجوز پاکستان در صورت گسترش وضعیت تنشی منطقه برای استفاده از سرزمین خود علیه ایران باشد، نکته اصلی این است که اگر جنگ شروع شود، پاکستان چه نوع استراتژی را اتخاذ خواهد نمود؟
پاکستان قبل از این نیز درپی دعوت کشور عربی در جنگ علیه یمن که از اسلام آباد درخواست کمک کرده بود، پارلمان نیز با تصویب لایحه ای از شرکت نیروهای پاکستانی در یمن جلوگیری به عمل آورد.
قاسم معینی نوشت، اکنون نیز از پاکستان چنین امیدی می‌رود که این مسئله را بوسیله پارلمان حل کند، اما حقیقت این است که کشورهای عربی نفوذ و تاثیر بسزایی در سیاست های خارجی اسلام آباد دارند. مثال بارز آن عدم مشارکت نخست وزیر پاکستان در اجلاس مالزی به دلیل بیم اعراب از ترس اینکه این نشست به جایگزینی برای "سازمان همکاری اسلامی OIC" تبدیل شود، است.
(ناگفته نماند باوجود تصویب لایحه عدم مشارکت نیروهای نظامی پاکستان در جنگ علیه یمن، پاکستان تعداد زیادی از نیروهای نظامی و افسران مذهب وهابی و سنی خود را برای مبارزه با یمن و برای آموزش نظامیان ائتلاف نظامی علیه یمن به کشور عربستان سعودی ارسال کرده بود که تصدیق آن خبرهای منتشر شده درخصوص حضور چندین نیروی نظامی از جمله افسران عالی رتبه ارتش پاکستان در بین اسرای ائتلاف نظامی علیه یمن، در عملیات بزرگ به اسارت گرفتن انصارالله یمن است.)
البته این یک حقیقت است که به گفته کسی در نشستی شرکت نکردن یا شرکت در جنگ علیه کشور دیگری دو موضوع متفاوت هستند. البته مشکل دیگری که مانع از شرکت مستقیم پاکستان درجنگ علیه کشور همسایه اش می‌شود، حضور تعداد زیادی از مردم شیعه در این کشور است که در پی به قتل رسیدن سردار سلیمانی، طی راهپیما بزرگ "مرگ بر آمریکا" ایستادگی کنار این کشور را به نمایش گذاشتند.
به هر حال توجه تمامی دنیا درحال حاضر بر پاسخ انتقامی ایران است. اما ایران ثابت کرده است، درصورتی که ایالات متحده آمریکا خواستار گفتگوی جدی با ایران است، باید با احترام با ایران رفتار کند و تحریم ها را برطرف کند. البته این هم مشخص است تا زمانی که یک جنبش داخلی ضد دولت در ایران بوجود نیاید، هیچ خطری برای سیستم ولایت فقیه بوجود نخواهد آمد.

ارسال نظر

 
1