خبر فوری

 
 
نشست مشترک قریشی با دبیرکل او آئی سی: همکاری سازمان همکاری اسلامی با سازمان ملل در زمینه افغانستان و انتخاب نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان
کد خبر :1884074674

14:00 1400/09/29


برچسب ها : OIC, افغانستان, پاکستان و سازمان همکاری اسلامی, حسین ابراهیم طه, دبیر کل سازمان همکاری اسلامی, شاه محمود قریشی, طالبان افغانستان, گفتگو با خبرنگاران, نشست مطبوعاتی, وزیر امور خارجه پاکستان,

حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی OIC و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان پس از پایان نشست فوق العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان به میزبانی اسلام آباد، نشست مشترک مطبوعاتی برگزار کردند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی OIC و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان پس از پایان نشست فوق العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان به میزبانی اسلام آباد، نشست مشترک مطبوعاتی برگزار کردند.

وزیر امور خارجه پاکستان در این بین با بیان اینکه سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل متحد برای همکاری در افغانستان و سازمان همکاری اسلامی با تعیین یک نماینده ویژه برای افغانستان موافقت کرده اند، افزود: این نشست موجب بیداری و هوشیاری در زمینه حقوق انسانی افغانستان شده است، اگر اقدامات فوری برای مقابله با بحران انسانی و احیای اقتصاد در افغانستان انجام نشود، می تواند موجب پیدایش یک بحران انسانی در این کشور شود. علاوه بر آن اگر به وضعیت افغانستان توجه نشود، می تواند باعث روبرو شدن منطقه یکبار دیگر با تروریسم شود که نه تنها کشورهای همسایه، بلکه منطقه تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت. این وظیفه مشترک است و تنها پاکستان نمی تواند به مقابله با آن بپردازد. آمریکا و کشورهای غربی، درحال ستودن عملکرد پاکستان برای ثبات در منطقه هستند.

وی اظهار داشت: این نشست با حضور 20 وزرای خارجه، 10 معاون وزیر امور خارجه، 70 هیئت، نمایندگان آلمان، ژاپن، ایتالیا، گروه 5، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و سایر نهادهای مالی برگزار شد.

قریشی اظهار داشت: ما اظهارات مثبت تامس وست نماینده ویژه آمریکا را نیز شنیدیم، این اظهارات نشان می دهد که تفکر آمریکا بهبود یافته است. تام وست گفته که آمریکا، خواستار همکاری با طالبان و کاهش مشکلات اقتصادی مردم افغانستان است. در نشست، هیئتی از افغانستان نیز شرکت کرد و جهان را از وضعیت آگاه کرده است.

وزیر امور خارجه پاکستان ضمن ابراز امیدواری در زمینه ایفای نقش این نشست به عنوان یک پل، بیان داشت: در نشست به صورت شفاف در مورد مشکلات مردم افغانستان صحبت شد و این باعث افزایش آگاهی در مورد فاجعه انسانی در افغانستان شد. همچنین در این نشست دو سند مربوط به افغانستان و فلسطین با اتفاق آراء تصویب شد. 

وی در پاسخ به سوالی ابراز داشت: باوجود تیرگی در روابط پاکستان و هند، گام مثبتی برداشتیم، آنها می خواستند 50 هزار تن گندم به افغانستان بدهند یا به دنبال آزمایش ما بودند، و ما اجازه ارسال این گندم از مسیر پاکستان به افغانستان را به هند دادیم.

شاه محمود قریشی در مورد کمک های مالی به مردم افغانستان، گفت که "صندوق سپرده" ایجاد شده است اما تاکنون هیچ کمکی دریافت نشده است ، هیچ حساب بانکی وجود ندارد که کمک ها به آنجا واریز شوند. ایجاد حساب بانکی باعث فعال شدن صندوق ایجاده شده می شود.

وی خاطر نشان ساخت: کمک های بشر دوستانه مشروط نمی شوند، بانک جهانی 280 میلیون دلار  فراهم کرده است درحالیکه موسسات مالی جهانی به استفاده از 1.2 میلیارد دلار وجوه استفاده نشده اشاره کرده اند. در زمینه فعال سازی مجدد بانک های خصوصی در افغانستان پیشنهاد داده شده است. وی اظهار داشت که در حال حاضر وقت به رسمیت شناختن دولت افغانستان فرا نرسیده است، باید آرام آرام پیش برویم.

وی در مورد عملکرد دولت موقت افغانستان بیان داشت که براساس گزارش سازمان ملل جمع آوری گمرکات از زمان حکومت موقت طالبان دو برابر شده است، درحالیکه وزیر خارجه موقت افغانستان گفته است که مصمم برای دولت ائتلافی چند حزبی است. متقی گفته است که در مرحله نخست تعدادی از گروه ها را به دولت ملحق کرده اند درحالیکه در آینده گروه های بیشتر ملحق خواهند شد.

شاه محمود قریشی در ادامه اظهاراتش گفت که روز یکشنبه با همتای ازبکستانی خود که برای شرکت در نشست منطقه ای در مورد افغانستان به دهلی نو می رفت گفتگوی تلفنی داشته است و به او گفته شد که مقامات دهلی نو را متقاعد کند که با ترک کردن عملکرد منفی ، به رویکرد مثبت روی آورند. درصورتی که کانال های بانکی در افغانستان احیا نشوند، کمک رسانی دشوار خواهد بود.

 

حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی طی گفتگو در این نشست مطبوعاتی ضمن تشکر از وزیر امور خارجه پاکستان بابت میزبانی اجلاس شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی، شرکت نمایندگان کشورهای عضو، پی5، اتحادیه اروپا و دیگر کشور ها را موفقیت نشست عنوان کرد و گفت: نشست بسیار مهمی بود که با نتایج طولانی مدت مواجه خواهیم بود، این اجلاس نتایج تاریخی به همراه خواهد داشت. وی افزود: در این نشست کشورهای مهمی از جمله اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس حضور داشتند و همچنین اعلام کمک کرده اند.

ابراهیم طه اظهار داشت: اعلام حمایت ها از برادران افغان، امیدها را افزایش داده است، زمستان بر رنج مردم افغانستان افزوده است. دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت که بانک توسعه اسلامی از افتتاح حساب ویژه برای کمک به افغانستان خبر داده است. ما بر تعهد خود برای کمک به مردم افغانستان تاکید می کنیم.

وی افزود: تمامی کشورها کمک های خود را به "صندوق سپرده" ایجاد شده توسط بانک توسعه اسلامی واریز خواهند کرد، ارتباط با فرهنگستان فقه اسلامی و علما باعث ایجاد اجماع در میان احزاب افغانستان خواهد شد. دبیرکل گفت که از تلاش های پاکستان و عربستان سعودی در برگزاری یک نشست موفق و و تلاش برای مردم افغانستان سپاس گذاریم.

ارسال نظر

 
1