خبر فوری

 
 
نشست سه روزه مرزی ایران و پاکستان در کویته
کد خبر :159796638

20:20 1398/10/12


برچسب ها : ایران, بلوچستان, پاکستان, پاکستان و ایران, کمیسیون عالی مرزی ایران و پاکستان, کویته,

بیست و سومین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دیروز (چهارشنبه) با حضور وزیر امور داخلی ایالت بلوچستان پاکستان در شهر کویته مرکز این ایالت آغاز به کار کرد.


کویته: به گزارش راز نیوز به نقل از ایرنا، بیست و سومین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دیروز (چهارشنبه) با حضور وزیر امور داخلی ایالت بلوچستان پاکستان در شهر کویته مرکز این ایالت آغاز به کار کرد.

سرپرستی هیات ایرانی شرکت کننده در بیست و سومین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی را محمد هادی مرعشی معاون امنیتی انتظامی سیستان و بلوچستان و هیات پاکستانی را فضیل اصغر دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان بر عهده دارند.

نشست سه روزه مرزی ایران و پاکستان پس از سخنان میر ضیاء الله لانگو وزیر امور داخلی ایالت بلوچستان پاکستان در نشست افتتاحیه و خیرمقدم به حضور هیات بلندپایه ایرانی آغاز شد.

محمد رفیعی سرکنسول ایران در کویته پاکستان روز گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در این اجلاس مسائل مختلف مرزی و هماهنگی های لازم درخصوص مبارزه با تروریسم، اشرار، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، تردد غیرمجاز، مشکلات و مسائل مربوطه به مرز دو کشور بررسی و هماهنگی ها و تصمیمات مقتضی انجام می پذیرد.

وی افزود: در پایان اجلاس کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان هیات های دو کشور توافقات منعقده را تحت توافقنامه بیست و سومین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان به امضا خواهند رساند.

معاون امنیتی انتظامی سیستان و بلوچستان: رونق اقتصادی کلید حل مشکلات معیشتی مرزنشینان است

معاون امنیتی انتظامی استان سیستان و بلوچستان گفت:رونق اقتصادی در مرزهای دو کشور عامل اصلی توسعه یافتگی و کلید حل مشکلات معیشتی مرزنشینان است.

محمد هادی مرعشی روز چهارشنبه در نشست افتتاحیه بیست و سومین نشست کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان در کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان افزود،مرزبانان کشور حافظ مرزها، حفظ تمامیت ارضی و حافظ جان مردم دو استان همجوار می باشند.

وی تاکید کرد،توسعه اقتصادی مرزهای ایران و پاکستان، بهبود وضعیت زندگی و معیشتی مردم هر دو سوی مرز از مهمترین اولویت ها و برنامه های کاری دو کشور می باشد.

مرعشی در این نشست خواستار اجرای مفاد و بندهای بیست و دومین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی که سال گذشته در زاهدان برگزار شده بود، برای ایجاد امنیت پایدار، رفع فقر، برقراری امنیت در نوار مشترک مرزی شد.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان ایران و پاکستان در راستای بهبود شرایط زندگی ساکنان مناطق مرز نشین گام بردارند.

وزیر امور داخلی ایالت بلوچستان پاکستان نیز در نشست افتتاحیه کمیسیون مرزی گفت:جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همواره در شرایط سخت و دشوار در کنار یکدیگر بوده و اجازه دخالت به بیگانگان برای ایجاد خدشه در روابط دو کشور را نداده اند.

میر ضیاء الله لانگو با ابراز خرسندی از عزم جدی دو کشور برای رونق و پیشرفت در همکاری ها و آبادی مرزهای مشترک اظهار امیدواری کرد،برگزاری مستمر نشست های مرزی باعث توسعه همکاری ها و ارتقای روابط دو کشور شود.

وی تامین منافع اقتصادی امنیتی در مرزهای ایران و پاکستان را از اولویت دو کشور دانست و تاکید کرد:مقابله مشترک با تروریسم، قاچاق انسان، مواد مخدر و ریشه کنی اشرار ادامه خواهد داشت.

نشست کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان که از دیروز آغاز شد تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و در پایان آن هیات های ایران و پاکستان توافقات منعقده را تحت توافقنامه بیست و سومین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان به امضا خواهند رساند.

قابل ذکر است که اجلاس بیستم کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان در بندر چابهار برگزار شده و بیست و یکمین اجلاس آن نیز به میزبانی بندر گوادر در پاکستان برگزار شده بود. زاهدان نیز سال گذشته میزبان دور قبلی نشست کمیسیون مشترک مرزی بود.

استان سیستان و بلوچستان به واسطه قرار داشتن در موقعیت خاص جغرافیایی شرایط ویژه ای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقه ای و فرامنطقه ای برای ایران و کشورهای منطقه نظیر پاکستان و افغانستان به وجود آورده است.

طول مرزهای خاکی پاکستان با سیستان و بلوچستان 921 کیلومتر که مجموع کل مرزهای مشترک ایران و پاکستان را تشکیل می دهد.

ارسال نظر

 
1