خبر فوری

 
نشست سه جانبه روسای مجالس پاکستان، ترکیه و آذربایجان در استانبول
کد خبر :364728267

16:52 1401/04/31


برچسب ها : استانبول, اسلام آباد, پاکستان و آذربایجان, پاکستان و ترکیه, رئیس مجلس ملی پاکستان, مجلس ملی کبیر ترکیه, نشست مشترک پارلمان, هیئت پارلمانی,

راجا پرویز اشرف سخنگوی مجلس ملی پاکستان، مصطفی سناتوپ رئیس مجلس ملی ترکیه و خانم غفارووا رئیس مجلس ملی آذربایجان در اجلاس سه جانبه که به میزبانی ترکیه و در شهر استانبول برگزار شد، شرکت کردند.


استانبول: به گزارش راز نیوز| راجا پرویز اشرف سخنگوی مجلس ملی پاکستان، مصطفی سناتوپ رئیس مجلس ملی ترکیه و خانم غفارووا رئیس مجلس ملی آذربایجان در اجلاس سه جانبه که به میزبانی ترکیه و در شهر استانبول برگزار شد، شرکت کردند. همچنین هیئت های پارلمانی از سه کشور نیز در این اجلاس حضور داشتند.

مصطفی سناتوپ رئیس مجلس ملی ترکیه طی گفتگو با حضار، ضمن عرض خوش آمدید به روسای مجالس کشورهای پاکستان و آذربایجان، گفت: سه کشور برادر اسلامی از نظر منابع غنی هستند و پارلمان های سه کشور باید راه های جدیدی برای گسترش همکاری ها در تمامی زمینه ها بیابند.

وی در ادامه این نشست سه جانبه را یک بستر مهم برای سه کشور برادر اسلامی عنوان کرد و گفت که این بستر می تواند در تقویت بیشتر مناسبات میان سه کشور، نقش کلیدی داشته باشد.

راجا پرویز اشرف رئیس مجلس ملی پاکستان، جستجوی راه های جدید برای تضمین امنیت منطقه را موضع اساسی این اجلاس سه جانبه عنوان کرد و با تاکید بر لزوم بحث در مورد صلح و امنیت منطقه ای و ایجاد برنامه اقدام مشترک طی گفتگوی شرکت کنندگان با دولت ها خود، اظهار داشت: پاکستان متعهد به صلح و ثبات در افغانستان است. صلح و ثبات در افغانستان برای صلح در منطقه ضروری است . همکاری نزدیک بین سه کشور پیروی از سیاست بلند مدت "زندگی کن و بگذار زندگی کنیم" است که هدف آن استفاده از همه امکانات برای تضمین صلح و ثبات منطقه می باشد.

رئیس مجلس با بیان اثرات منفی منطقه ای وجهانی جنگ روسیه و اوکراین، نقش ناتو در این مناقشه را مهم دانست. در این اجلاس بیانیه استانبول تصویب شد، در این بیانیه بر همکاری های گسترده سه کشور جهت ثبات، امنیت و رفاه منطقه تاکید شد. در ادامه این بیانیه بر موضع اصولی سه کشور در قبال مسئله جامو و کشمیر تاکید شده و بر ضرورت راه حلی عادلانه و مسالمت آمیز برای این موضوع مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آرمان های مردم کشمیر تاکید شده است. نشست سه جانبه 2023 به میزبانی پاکستان خواهد بود.

ارسال نظر

 
1