خبر فوری

 
نایب رئیس مجلس سنای پاکستان: ماجراجویی ‌های اخیر علیه ایران در قالب اتهام زنی به ضرر صلح و ثبات منطقه خواهد بود
کد خبر :659207529

19:24 1399/01/26


برچسب ها : پاکستان و ایران, پاکستان و روسیه,

سلیم ماندوی والا معاون رئیس مجلس سنای پاکستان در بیانی باتوجه به وضعیت فعلی بین الملل با تاکید بر تمامی کشورهای منطقه خواستار انجام اقدامات عاقلانه برای توسعه و صلح شد و گفت: در اواخر ماجراجویی ‌هایی علیه ایران در قالب اتهام زنی انجام شد که تبعات آن به ضرر صلح و ثبات منطقه تمام می‌شود. نباید کشور ایران را در حاشیه قرار داد. پاکستان و ایران از روابط خوبی با یکدیگر برخوردار هستند.


پنجاب: به گزارش راز نیوز| سلیم ماندوی والا معاون رئیس مجلس سنای پاکستان در مصاحبه ای با خبرگزاری "اسپوتنیک"  روسیه گفت: باتوجه به وضعیت فعلی بین الملل با تاکید بر تمامی کشورهای منطقه خواستار انجام اقدامات عاقلانه برای توسعه و صلح شد و گفت: در اواخر ماجراجویی ‌هایی علیه ایران در قالب اتهام زنی انجام شد که تبعات آن به ضرر صلح و ثبات منطقه تمام می‌شود. نباید کشور ایران را در حاشیه قرار داد. پاکستان و ایران از روابط خوبی با یکدیگر برخوردار هستند. مشکلات فراوانی گریبان گیر مردم ایران در وضعیت بروز کرونا شده و آنها نیازمند کمک هستند. امت مسلمان مجددا تحمل جنگ جدیدی را ندارد، و امکان چنین چیزی نیست؛ بروز هرگونه جنگ پیامدهای خطرناکی در پی خواهد داشت و باعث ورود دیگر کشورها به این چنین رویارویی شده و حتی می‌تواند دامنه این جنگ نیز گسترش پیدا کند.

ماندوی والا با تاکید بر موضوع کشمیر، تصریح داشت: طی ماه مه گذشته، وضعیت کشمیر وخیم تر شد که علت آن تصمیم دولت هند در خصوص خاتمه هویت استقلال کشمیر و وضع این منطقه تحت نظر دولت فدرال بود، که این منطقه قبل از اتخاذ این تصمیم، از توانایی انجام تمامی امور خود بجز امور دفاعی، امور خارجه و ارتباطات برخوردار بود. دولت هند با استقرار تعداد بالای نیروی نظامی در این منطقه، منطقه را قرق کرد. وضعیت فعلی کشمیر همانند یک زندان آزاد است که مردم برای تهیه اشیاء روزانه خود نیز مجبور به تلاش و درگیری هستند. باتوجه به گزارش های رسانه ای در مورد شیوع ویروس کرونا در کشمیر اشغالی، دولت در عوض از انجام اقدامات لازمه جهت جلوگیری از شیوع این بیماری همه گیر، به تلاش های خود برای خرد کردن مردم ادامه داد. وی گفت: پاکستان موضع اصولی در مورد کشمیر اشغالی اتخاذ کرده است. جهان موظف به بررسی جنایات هند علیه مردم مظلوم کشمیر است. وی افزود: بین الملل این مسئله را از نگاه بحران بشری بررسی کند. زندگی این مردم نسبت به مناقشات جاری میان دو کشور، برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ مردم کشمیر به مواد غذایی، بهداشتی و حمل و نقل دسترسی ندارند و ما خواهان متمرکز کردن توجه جهان به سوی مولفه "در خطر بودن جان این مردم" هستیم. این موضوع باید مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل حل شود.

 

نایب رئیس مجلس سنای پاکستان در ادامه، ابراز داشت: پاکستان در حال حاضر به شدت نیازمند خط گازی است که در صورت ارائه پیشنهاد از سوی روسیه، پاکستان آن را خواهد پذیرفت. روسیه همواره یکی از بهترین دوستان تجاری پاکستان بوده بنابراین من اطمینان دارم در صورت ارائه پیشنهاد توافق نامه گاز طبیعی مایع از سوی روسیه، پاکستان از پذیرش آن دریغ نخواهد ورزید. خط لوله گاز منبع خوبی است، اما تا توافق در این زمینه، پاکستان چاره ای جز ال ان جی ندارد. توافقنامه پاکستان_ایران در سال 2013 در زمینه دریافت گاز از ایران، همچنان متوقف مانده است، این پروژه که از آغاز با تاخیر مواجه بود، با اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران همچنان با تاخیر مواجه است. در ژوئن سال 2020، تفاهم نامه ای در زمینه خط لوله گاز شمال_جنوب میان روسیه و پاکستان به امضاء رسید. این پروژه 3 میلیارد دلاری برای اتصال پاکستان، ایران و پاکستان بود. از طرفی پاکستان و روسیه طی سال گذشته میلادی در زمینه اتصال ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و هند از طریق پروژه خط گازی نیز تبادل نظر کرده بودند. طبق بیانیه اوگرا (اداره تنظیم مقررات نفت و گاز پاکستان)، پاکستان در حال حاضر با بحران شدید کمبود گاز مواجه است و احتمال افزایش این بحران در آینده نیز وجود دارد.

 

ماندوی والا طی اظهار نظر خود در خصوص توافق صلح افغانستان، گفت: این توافق موجب تقویت توافق های تجاری در منطقه، هموار سازی مسیر حل مسائل داخلی افغانستان و باعث گسترش صلح و ثبات داخلی این کشور نیز خواهد شد. عناصری که در صدد ایجاد مانع در این مسیر هستند، قطعا موفق نخواهند شد. دو طرف طالبان و آمریکا از سال 2018 طی تلاش هایی در پی توافقنامه ای برای خروج نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان و هموار شدن مسیر صلح بودند. حضور پاکستان در مراسم امضای توافقنامه صلح یک مثال بارز در زمینه خواسته پاکستان برای مشاهده افغانستانی با ثبات و مستحکم است. پاکستان همواره از راه حل گفتمان در عوض از مداخلت نظامی برای حل مناقشه افغانستان استقبال کرده است.

وی افزود: باتوجه به متوقف کردن کمک های بشر دوستانه آمریکا برای افغانستان، این امر موجب تضعیف تسلط دولت بر نظام، مردم و ارتش خواهد شد که قطعا این روند مناسبی نیست. علاوه بر آن بر دیگر کشور ها نیز ضروری است تا کمک های خود را ادامه دهند و موضع ما نیز همین است.

ارسال نظر

 
1