خبر فوری

 
 
ناکام ماندن امیدهای دولت فدرال در زمینه شکسته شدن اتحاد اپوزیسیون و ایجاد اختلافات میان رهبری نظامی بر سر حمایت از مهره خود
کد خبر :764036795

14:24 1399/10/14


برچسب ها : ISI, PDM, جنبش دموکراتیک پاکستان, ژنرال قمر جاوید باجوا, سازمان اطلاعاتی, سپهبد فیض حمید, عمران خان, فرمانده ارتش پاکستان, نخست وزیر پاکستان,

منابع آگاه پاکستانی در گزارشی ضمن ارائه متنی از تقویت و ثبات جنبش دموکراتیک پاکستان به مظور براندازی دولت عمران خان و ناکام ماندن امیدهای دولت فدرال مبنی بر شکسته شدن این جنبش، به سیاست های عمران خان برای جلب حمایت رهبری نظامی پرداخته و گفتند که رهبری نظامی بر سر مسئله ادامه دادن به حمایت از نخست وزیر فعلی دچار اختلافات شده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پس از توافق مولانا فضل الرحمن رهبر جنبش دموکراتیک پاکستان و رهبر جمعیت علمای اسلام (ف) در خصوص پیشنهاد برای شرکت در انتخابات میان دوره ای احزاب مردمی پاکستان PPP و مسلم لیگ (ن) PMLn، احتمال شکسته شدن اتحاد اپوزیسیون پایان یافت و بدین ترتیب امید های دولت فدرال ناکام ماند. دولت فدرال پاکستان پیش از جلسه اتحاد اپوزیسیون مورخ یکم ژانویه پیاپی این تصور را ارائه می کرد که جنبش دموکراتیک پاکستان PDM بر مسئله شرکت در انتخابات میان دوره ای و انتخابات مجلس سنا درحال شکسته شدن است و پس از اخذ موضع سختیگرانه مولانا فضل الرحمن، این جنبش به خطر افتاده است. اما پس از پایان نشست به رهبری پی دی ام در لاهور، مولانا فضل الرحمن با اصحاب رسانه گفتگو کرد و زمانیکه وی اعلام کرد که تصمیم به شرکت در انتخابات گرفته ایم، تمامی امیدهای دولت فدرال ناکام ماند. وی در این بین اظهار داشت که اتحاد 11 حزبی اپوزیسیون بیش از قبل مستحکم و مصمم برای رهایی از این دولت نامشروع است. هر روز تحت یک ماجراجویی خاص، رسانه ها از اختلافات در پی دی ام خبر میدهند، اما امروز همه آنها از بین رفته اند و جنبش دموکراتیک قوی تر از گذشته به نظر می رسد.

فضل الرحمن در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه پیش از این اعلام کردیم که اعضای احزاب اتحاد استعفاهای خود در مجلس را به دست رهبران خود می رسانند که اجرایی شد و رهبران بیان کردند که تمامی استعفا ها به دست آنها رسیده است، گفت: یک هدف تکمیل شد. ما گفته بودیم که تا 31 ژانویه دولت فدرال مهلت استعفا دارد، امروز نیز مجددا این عزم را ابراز می کنیم که دولت تنها فرصت یک ماهه دارد، پس از آن رهبری جنبش دموکراتیک پاکستان راهپیمایی عظیم و تاریخ آن را اعلام خواهد کرد و این تصمیم را نیز خواهد گرفت که آیا این راهپیمایی عظیم به سمت اسلام آباد انجام شود یا به سمت راولپندی، زیرا عناصری (ژنرال های ارتش) که دولت خیمه شب بازی را به مردم تحمیل کرده اند، همانجا نشسته اند. وی در ادامه خطاب به ارتش گفت : ما بر این امر که هیئت حاکمه ضمن ایجاد یک سیاست در سیاست عمیق، کل ملت را گروگان گرفته است و عمران خان یکی از مهره های آنها است که برای دادن اقتدار به او دست به تقلب انتخاباتی در 2018 میلادی زدند، یکصدا هستیم.

فضل الرحمن از تریبون جنبش با بکار گیری الفاظ صریح و واضح، گفت: ما رهبری نظامی را مجرم اصلی و بزرگ این تقلب می دانیم و زین پس خط انتقادات ما به سمت آنها واضح خواهد بود، اکنون آنها باید فکر کنند که آیا تصمیم به محکم کردن پنجه های قدرت خود در سیاست پاکستان می گیرند یا با دست کشیدن از آن به مسئولیت اصلی خود خواهند پرداخت. اگر امروز با بحران های قانون اساسی، اقتصادی، سیاسی و قانونی مواجه هستیم، بخاطر تجاوزات ارتش است که با خروج از محدوده فعالیت های خود انجام می دهد و مردم باید تاوان آن را دهند. تمامی احزاب اتحاد بر این باورند که نه تنها مهره اصلی ارتش (عمران خان) باید زیر ذره بین باشد، بلکه تمامی عناصر پشتیبان او نیز به طور مداوم حقیقت شان افشا شود تا مردم بدانند که اساس تمامی مشکلات کشور چه کسانی هستند.

طبق گزارش ناظران امور سیاسی اسلام آباد، چنین سخنان واضح و صریحی معانی عمیقی به همراه دارد، مخصوصا زمانیکه فضل الرحمن دو روز قبل با محمد علی درانی فرد درحال تلاش تحت فرمان هیئت حاکمه برای گفتگوی ملی دیدار داشته است. این درحالی است که به گفته منابع نزدیک به فضل الرحمن، وی در این دیدار نیز بیان داشت که رهبری نظامی مسئول اصلی تمامی مشکلات امروز کشور است، رهبرانی که به جای توجه به امور نظامی، درحال انجام فعالیت های سیاسی هستند. هرچند این ها در تلاش برای تقویت هستند، اما در حقیقت این فعالیت ها باعث ضعیف شدن نهاد نظامی می شود.

طبق گفته منابع آگاه، ژنرال فیض حمید رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI و ارتشبد قمر جایو باجوا فرمانده ارتش پاکستان هم اکنون در خصوص حمایت بیشتر از عمران خان دچار اختلافاتی شده اند. گفته می شود که فرماندهی آی اس آی هم اکنون چشم بسته به دلیل احتمال دستیابی به سمتی بزرگ تر که تنها عمران خان می تواند به او در آینده دهد، در کنار نخست وزیر فعلی ایستاده است. درحالیکه گفته می شود فرمانده ارتش پاکستان از قمار بازی کردن با مهره ای چون کاپیتان عمران خان به شدت پشیمان شده است و به دنبال آن است تا این اشتباه خود را درست کند. اما نخست وزیر با سیاست ارائه اختیارات بیشتر به فرماندهی آی اس آی، در صدد محدود کردن ژنرال قمر جاوید باجوا فرماند ارتش پاکستان است. به طور مختصر اینکه بر سر مسئله ادامه دادن به حمایت از عمران خان، خبرهایی از اختلافات بین رهبران نظامی به گوش می رسد. شایان ذکر است عمران خان در سخنرانی های خود به طور مکرر سعی داشت تا این تصور را که در کنار ارتش در یک خط قرار دارد و ارتش در کنار او ایستاده است را ارائه دهد.

ارسال نظر

 
1