خبر فوری

 
 
نامزدهای احتمالی سال 2022 میلادی برای سمت فرماندهی ارتش پاکستان
کد خبر :1197653760

13:49 1400/08/13


برچسب ها : ارتش پاکستان, ژنرال, ژنرال قمر جاوید باجوا, سپهبد, ستاد فرماندهی, فرمانده ارتش پاکستان, گزارش,

پس از تغییرات اخیر در ارتش پاکستان، مهم ترین اقدام دولت حزب تحریک انصاف در سال 2022 میلادی تعیین رئیس جدید ارتش پاکستان خواهد بود. ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده فعلی ارتش پاکستان در نوامبر 2019 میلادی به مدت سه سال مدت خدمتش به دلیل اوضاع امنیتی تمدید شده بود که پس از آن در 29 نوامبر 2022 (8 آذر 1401) به پایان خواهد رسید....


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پس از تغییرات اخیر در ارتش پاکستان، مهم ترین اقدام دولت حزب تحریک انصاف در سال 2022 میلادی تعیین رئیس جدید ارتش پاکستان خواهد بود.

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده فعلی ارتش پاکستان در نوامبر 2019 میلادی به مدت سه سال مدت خدمتش به دلیل اوضاع امنیتی تمدید شده بود که پس از آن در 29 نوامبر 2022 (8 آذر 1401) به پایان خواهد رسید. گفتنی است آن موقع پایان هویت کشمیر و مذاکرات طالبان و آمریکا از امور مهم منطقه ای بودند که آن را به عنوان دلیل معرفی و این تصمیم گرفته شده بود.

اوضاع امنیتی در سال 2022 در منطقه چگونه خواهند بود، اظهار نظر در این رابطه زودهنگام خواهد بود اما گمانه زنی ها در خصوص رئیس جدید ارتش پاکستان همزمان با انتصاب رئیس جدید سازمان اطلاعات پاکستان ISI آغاز شده بود.

 

چندین اسم در فهرست ارشدیت برای انتصاب فرمانده جدید ارتش پاکستان

براساس جزئیات منتشر شده، سپهبد معظم اعجاز که درحال حاضر به عنوان مهندس ارشد در ستاد فرماندهی ارتش مشغول به خدمت است، در ژوئیه سال آتی بازنشسته می شود. پس از آن اسامی 6 سپهبد دیگر در فهرست ارشدیت قرار دارد که آنها نیز 30 سپتامبر 2022 (8 مهر 1401) بازنشست می شوند.

علاوه بر آن ژنرال عاصم منیر احمد پیش از این به عنوان فرمانده سپاه گوجرانوالا و هم اکنون به عنوان رئیس کل کارپردازی ارتش منتصب شده است، مورخ 27 نوامبر 2022 (6 آذر 1401) بازنشست می شود. وی در سال 2018 میلادی از درجه سرلشکری به سپهبدی ارتقاء یافت و آن زمان او رئیس سازمان استخبارات نظامی MI بود. او مورخ 25 اکتبر 2018 (3 آبان 1397) رئیس سازمان اطلاعات پاکستان ISI شد. او تا تاریخ 16 ژوئن 2019 (26 خرداد 1398) در این سمت بود و پس از آن سپهبد فیض حمید به این درجه رسید.

منابع نظامی پاکستان به شرط عدم افشای هویتشان گفتند که احتمال دارد اسم سپهبد عاصم منیر نیز در لیست ارشدیت قرار گیرد زیرا وقتی درِپی بازنشستگی فرمانده فعلی ارتش در ماه نوامبر سال آینده، لیستی که ژنرال باجوا از طریق وزارت دفاع می فرستد اسم سپهبد عاصم منیر نیز در اول لیست ارشدیت قرار خواهد داشت، زیرا بازنشستگی او 27 نوامبر است.

اما نکته جالب این موضوع این است که ژنرال عاصم منیر در زمان معرفی از سوی فرمانده ارتش واجد شرایط خواهد بود اما در صورت انتخاب، سه روز زودتر به پایان می رسد.

 

نحوه ارسال نام فرمانده جدید ارتش چگونه است؟

سرلشکر بازنشسته ارشد قریشی در این رابطه گفت: فرمانده فعلی ارتش پس از تایید صلاحیت سه یا پنج نام اول فهرست ارشدیت را از طریق وزارت دفاع برای نخست وزیر ارسال می کند. در کنار هر اسمی صلاحیت او نوشته می شود. سپس نخست وزیر از بین آن سه یا پنج اسم یکی را برای ریاست ستاد مشترک ارتش و یکی را برای فرماندهی ارتش انتخاب می کند.

درصورتیکه فرمانده درحال بازنشستگی بخواهد سفارش کسی را بکند یک یادداشت اضافی می تواند داشته باشد، درحالیکه اختیار تایید نهایی در دست نخست وزیر است.

 

اما در گذشته انتصاب ژنرال ضیاء الحق و ژنرال پرویز مشرف به عنوان فرماندهی ارتش را نخست وزیران وقت به خواست خود انتخاب کردند.

به گفته شوکت پراچا روزنامه نگار ارشد و کارشناس دفاع و امور خارجه، اگر نخست وزیر از اسامی ارسال شده مطمئن نباشد، می تواند اسامی بیشتری را درخواست کند. روال به این صورت است که فقط اسامی ارشدترین افسران مورد توجه قرار می گیرد.

 

اسامی کدام افسران در فهرست ارشدیت قرار دارد؟

براساس اظهارات منابع نظامی پاکستان، براساس ارشدیت نخست سپهبد عاصم منیر احمد، دوم سپهبد ساحر شمشاد فرمانده سپاه راولپندی، سوم سپهبد اظهر عباس رئیس ستاد کل و چهارم سپهبد نعمان محمود که قبلا فرمانده سپاه پیشاور بود و اخیرا رئیس دانشگاه دفاع ملی منصوب شده است، خواهند بود. پنجم اسم سپهبد فیض حمید قرار دارد که درحال حاضر رئیس سازمان اطلاعات پاکستان ISI است، اما از بیست نوامبر فرماندهی پیشاور را برعهده خواهد داشت.

منابع می گویند که اگر درجه سپهبد عاصم منیر به موقع و به دور از تاخیر تکنیکی انجام می شد و بازنشستگی در ماه سپتامبر می شد، سپهبد فیض حمید در لیست ارشدیت در رتبه چهارم قرار می گرفت اما تغییرات تکنیکی این وضعیت جدید را به وجود آورده است.

 

مدت فرماندهی سپاه برای رئیس جدید ارتش؟

سوال این است که آیا افرادی که اسامی شان برای فرماندهی ارتش ارسال می شود باید مدت یکسال او در سمت فرماندهی سپاه تکمیل شده باشد یا نه؟ به گفته منابع، قبلا تنها فرماندهی سپاه کافی بود تا اسم ژنرال در فهرست ارشدیت قرار گیرد اما مدت آن مشخص نبود. درحالیکه اخیرا ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده فعلی ارتش با اصلاح قوانین مشخص کرده است که حداقل یکسال فرماندهی سپاه برای واجد شرایط بودن به عنوان فرمانده ارتش ضروری است.

اگر سپهبد فیض حمید جای دیگری جایگزین نشود تا 20 نوامبر 2022 (29 آبان 1401) مدت فرماندهی سپاه پیشاور او به پایان می رسد.

 

شایعه تمدید دوم فرمانده ارتش

علاوه بر گمانه زنی ها در مورد اسامی فرمانده جدید ارتش پاکستان، شایعات در این زمینه که احتمال دارد مدت ژنرال باجوا در سال 2022 میلادی مجددا تمدید شود، نیز در اسلام آباد درحال گردش است. ناگفته نماند که چنین اقدامی در پاکستان چیز عجیبی نخواهد بود زیرا ژنرال پرویز مشرف سه بار در سمت فرماندهی مدتش تمدید شده بود.

شایان ذکر است طی اصلاح قوانین ارتش در سال 2020، حداکثر سن فرمانده ارتش 64 سال تعیین شده است. این بدین معنی است که اگر هم ژنرال باجوا موفق به تمدید شد نمی تواند سه سال خود را کامل کند و با رسیدن به سن 64 سالگی تا نوامبر 2024 میلادی، بازنشست می شود.

ارسال نظر

 
1