خبر فوری

 
 
مقامات پاکستانی رویکرد دوگانه غرب درقبال فعالیت های هسته ای را محکوم کردند
کد خبر :699286082

19:39 1398/04/27


برچسب ها : اسرائیل, اسلام آباد, انرژی هسته ای, ایران, پاکستان, شیرین مزاری,

مقامات پاکستانی و کارشناسان امور هسته ای این کشور ضمن محکومیت رویکرد تبعیض آمیز قدرت های غربی در قبال فعالیت های صلح آمیز هسته ای، گفتند: پیمان "ان پی تی" بازیچه آن دسته از قدرت های هسته ای شده است که درصدد جلوگیری از فعالیت هسته ای سایر کشورها هستند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از ایرنا: مقامات پاکستانی و کارشناسان امور هسته ای این کشور ضمن محکومیت رویکرد تبعیض آمیز قدرت های غربی در قبال فعالیت های صلح آمیز هسته ای، گفتند: پیمان "ان پی تی" بازیچه آن دسته از قدرت های هسته ای شده است که درصدد جلوگیری از فعالیت هسته ای سایر کشورها هستند.

سمیناری با عنوان «کنترل تسلیحات هسته‌ای؛ چشم انداز و چالش ها» روز چهارشنبه از سوی اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام آباد (SSII) و با حضور وزیر امور حقوق بشر پاکستان، مدیرکل بخش خلع سلاح ارتش پاکستان، مدیر سابق بخش ایمنی و امنیت هسته‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمعی از اندیشمندان و کارشناسان برگزار شد.

سخنرانان با انتقاد شدید از سیاست‌های دوگانه قدرت‌های جهانی در بخش هسته‌ای و فعالیت‌های صلح آمیز سایر کشورها، گفتند: غربی‌ها عمل به مفاد پیمان "ان پی تی" را بر خود لازم نمی‌دانند بلکه از آن علیه سایر کشورها استفاده می‌کنند.

آنان افزودند که قدرت‌های غربی نه تنها در عمل به تعهدات خود در قبال پیمان ان پی تی شکست خورده اند بلکه رفتار تبعیض آمیز درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران اتخاذ کرده اند.

خانم شیرین مزاری وزیر امور حقوق بشر پاکستان به عنوان سخنران اصلی این برنامه گفت: چرا باید فعالیت‌های خطرناک هسته‌ای رژیم صهیونیستی در حیطه پیمان منع اشاعه (NPT) قرار نگیرد.

وی تاکید کرد که پاکستان باید موضوع برخورد تبعیض آمیز قدرت‌های غربی به ویژه سیاست آنان در قبال رژیم صهیونیستی را در مجامع بین المللی مطرح کند. وی با اشاره به برجام و تحولات مربوط به آن افزود: ایران همیشه اعلام کرده که این کشور از پیمان ان پی تی خارج نخواهد شد اما به نظر می‌رسد که غربی‌ها از "ان پی تی" برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: پاکستان برای بازدارندگی هسته‌ای و دفاع از کشور اقدام به طرح و ساخت سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کرده است.

شیرین مزاری برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در منطقه پیشنهاد تشکیل پیمان جامع جلوگیری از آزمایش هسته‌ای با حضور کشورهای منطقه را مطرح کرد که اعضای گروه ۱+۵ نیز ضامن این پیمان باشند.

طارق رئوف رئیس سابق بخش ایمنی و امنیت هسته‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اوضاع نگران کننده امنیت جهانی و چالش‌های پیش روی پیمان ممنوعیت آزمایش هسته‌ای، گفت: هیروشیما و ناگازاکی دو حادثه وحشتناک در تاریخ هستند که به ما یادآوری می‌کنند که چرا نباید سلاح‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

وی هشدار داد که خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای (JCPOA) باعث بی اعتباری پیمان "ان پی تی" نزد ایران شده و ممکن است محدودیت غنی سازی از جانب تهران نیز نامحدود شود.

رئوف با انتقاد از سیاست‌های تبعیض آمیز قدرت‌های غربی در قبال ایران، تاکید کرد: گزارش‌های آژانس بین المللی اتمی هرگز تغییر ماهیت فعالیت‌های صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران به فعالیت‌های نظامی را تأیید نکرد با این وجود آمریکا از برجام خارج شد و اصول حقوق بین الملل را زیر پا گذاشت.

سرتیپ «ظاهر کاظمی» مدیرکل بخش خلع سلاح در ستاد ارتش پاکستان نیز طی سخنرانی در این سمینار گفت: همه پیمان‌های بین المللی هسته‌ای از جمله برجام باید مورد احترام شمرده شده و به آن عمل شود.

وی با انتقاد از سیاست قدرت‌های غربی برای ترویج رقابت تسلیحاتی در منطقه، تاکید کرد که قدرت‌های جهان نباید این منطقه را به میدان رقابت‌های تسلیحاتی خود تبدیل کنند.

شرکت کنندگان در سمینار کنترل تسلیحات نسبت به استفاده از فناوری‌های جدید تسلیحاتی شامل هوش مصنوعی و سایبری، سلاح‌های نفوذی به ویژه سلاح‌هایی که در فضا مورد آزمایش قرار می‌گیرند، ابراز نگرانی کردند و از قدرت‌های بزرگ خواستند تا صلح جهانی از جمله ثبات در منطقه جنوب آسیا را با رقابت تسلیحاتی در خطر قرار ندهند.

ارسال نظر

 
1