خبر فوری

 
 
مفقود شدن روزنامه نگار بلوچ پاکستانی در کشور سوئد
کد خبر :1950662195

22:59 1399/01/10


برچسب ها : افراد ربوده شده بلوچ, بلوچستان, پاکستان, خبرنگار, سوئد,

ساجد حسین روزنامه نگار بلوچ پاکستانی و سردبیر سابق روزنامه دی نیوز در کشور سوئد مفقود شده است.


 

سوئد: به گزارش راز نیوز، ساجد حسین روزنامه نگار بلوچ پاکستانی و سردبیر سابق روزنامه دی نیوز در کشور سوئد مفقود شده است. وحید بلوچ برادر وی طی مصاحبه با خبرنگاران گفت: ساجد حسین در حال گذراندن دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه اوپسالا سوئد بود. به همین منظور از شهر استکهلم به فاصله یک ساعت رانندگی در شهر اوپسالا یک اتاق را در یک خوابگاه اجاره کرد. پس از تغییر مکان به این خوابگاه از تاریخ 12 اسفند 1398 ساجد حسین مفقود شده است. پس از آن دوستان وی در تاریخ 13 اسفند به پلیس شکایت کردند و پلیس محلی از تاریخ 15 اسفند رسماً کار جستجو را آغاز کرد.

سخنگوی پلیس استکهلم اعلام کرد: پلیس استکهلم در حال حاضر در حال رسیدگی به این پرونده است و پس از اتمام تحقیقات، جزئیات بیشتری به خانواده ساجد حسین داده خواهد شد. کیف و لپ تاپ ساجد حسین در اتاق خوابگاه پیدا شده اند در حالی که اوراق مسافرتی مانند گذرنامه و سایر اسناد مفقود شده است.

شرکت جنی یوهانسون وابسته به افراد مفقود شده در شهر استکهلم از تاریخ 12 اسفند 1389 در حال جستجوی مناطق اطراف خوابگاه و همچنین جنگل ها و رودخانه های اطراف این شهر است.

کرینه جهانی استاد زبان فارسی در دانشگاه اوپسالا در تاریخ 12 اسفند مفقود بودن ساجد حسین را به پلیس گزارش کرد. کرینه جهانی و ساجد حسین از چند ماه پیش مشغول تهیه فرهنگ لغات بلوچی و انگلیسی بودند.

کرینه جهانی در گفتگو با خبرنگاران گفت: ساجد حسین یک مرد خوب و وقت شناس است. من در تاریخ 12 اسفند در شبکه اجتماعی اسکایپ با وی تماس گرفتم اما وی جواب نداد از آن پس من نگرام شدم زیرا من علت مهاجرت وی به سوئد را می دانستم. در آن زمان پلیس به ما گفت امکان دارد ساجد برای مدتی به جایی رفته باشد. اما من و دوستان ساجد نگران بودیم، به همین خاطر با اصرار پرونده را در اداره پلیس ثبت کردیم.

به گفته کرینه پلیس به آنها اطلاع داده است که در تاریخ 12 اسفند پول از حساب بانکی ساجد برداشت شده است. اکنون پلیس مایل به گزارش بیشتر از این نیست. در حالی که قانون حفظ حریم خصوصی در سوئد بسیار سختگیرانه است. به عنوان مثال اگر فردی ناپدید شود پلیس اطلاعات حساب او را حتی به همسرش هم نمی دهد.

واجد بلوچ خاطر نشان کرد امکان ندارد ساجد برای چنین مدت طولانی جایی برود و به خانواده اش اطاعی ندهد. وی در ادامه افزود ما منتظر نتیجه تحقیقات پلیس بودیم. در صورت نا امید شدن از پلیس به روزنامه نگاران بلوچ و شبکه های اجتماعی روی آورده ایم.

ساجد حسین ابتدا در شهر کراچی در روزنامه دیلی تایمز و سپس از سال 2008 میلادی تا سال 2012 میلادی در روزنامه دی نیوز فعالیت داشت. ساجد حسین در سال 2012 برای نجات جان خود از پاکستان به عمان مهاجرت کرد. تاج بلوچ دوست صمیمی ساجد حسین گفت: او به علت ربودن افراد خانواداش و به قتل رسیدن آنها توسط نیروهای امنیتی مجبور به ترک کشور شد. در صورت زندگی در کشور وی هم توسط نیروهای امنیتی به قتل می رسید. بنابراین قبل از عزیمت به عمان وی یک فصل از کتاب خود را به دوستش ایمیل کرد و به او گفت زمانی که دخترش تهیر 18 ساله شد به او بدهد.

ساجد پس از دو سال زندگی در عمان به دبی و سپس به اوگاندا نقل مکان کرد. در این مدت وی در یک شرکت حمل و نقل مشغول به کار بود. در همین حال ساجد با یادآوری روزهای روزنامه نگاری خود، مقاله ای را درباره سفر روزنامه نگار به شرکت حمل و نقل نوشت.

ساجد در سال 2017 میلادی وارد سوئد شد و در دانشگاه اوپسالا در حال گذرندان کارشناسی ارشد در زبان فارسی بود. وی در سال 2019 میلادی در سوئد درخواست پناهندگی داد که مورد قبول واقع شد. تا ماه مارس ساجد به همراه یکی از دوستانش در شهر استکهلم زندگی می کرد. پس از آن او تصمیم گرفت در مجاورت دانشگاه اوپسالا زندگی کند. ساجد منتظر انتقال دختر و همسرش به سوئد بود.

طلعت اسلم سردبیر ارشد روزنامه دی نیوز کراچی در مصاحبه با خبرگاران گفت: ساجد مردی با استعداد و توانا بود. ترک کشور و جدایی او از روزنامه دی نیوز برای همه کارمندان بسیار ناراحت کننده بود.

ساجد در حال حاضر سردبیر روزنامه آنلاین بلوچستان تایمز است.

ارسال نظر

 
1