خبر فوری

 
 
مشکلات پیش روی بازرگانان به علت عدم وجود کانال بانکی میان پاکستان و ایران
کد خبر :1298577632

15:01 1398/01/16


برچسب ها : پاکستان و ایران, روابط تجاری,

در صورت عدم دخالت دیگر قدرت ها میان روابط پاکستان و ایران و عدم گرایش مقامات دو کشور به مصلحت اندیشی بیجا، دو کشور میتوانند به قدرت نظامی و اقتصادی بزرگ دنیا تبدیل گردند.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از 92NEWS، تاجران و بازرگانان پاکستانی به علت عدم وجود کانال بانکی مشترک میان پاکستان و ایران با مشکلات مختلفی مواجه هستند و میلیون ها روپیه از سرمایه بازرگانان پاکستانی به حالت بلوکه درآمده است.

همچنین اقدامات و تلاش های صورت گرفته برای افزایش حجم تجارت میان دو کشور به میزان 5 میلیارد دلار تا سال 2021 میلادی، نیز با شکست مواجه شده است.

طبق گفته کارشناسان و تحلیل گران، کشورهای پاکستان و ایران به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه دارای ریشه های فرهنگی و تمدنی هستند، اما با این وجود آن چنان که باید دارای روابط عمیق و صمیمی با یکدیگر باشند، نیستند و عدم وجود اعتماد میان دو کشور نیز به خوبی قابل احساس و درک است، توافق دو کشور برای افزایش حجم تجارت به میزان 5 میلیارد دلار تا سال 2021 میلادی پیشرفت بسیار خوبی در سطح روابط پاکستان و ایران بود.

کارشناسان معتقدند: در صورت عدم دخالت دیگر قدرت ها میان روابط پاکستان و ایران و عدم گرایش مقامات دو کشور به مصلحت اندیشی بیجا، دو کشور میتوانند به قدرت نظامی و اقتصادی بزرگ دنیا تبدیل گردند.

طبق اعلام کارشناسان مربوطه، در حال حاضر عدم وجود کانال بانکی مشترک میان دو کشور مهمترین عامل اختلال در روابط تجاری میان پاکستان و ایران است، سال گذشته میلادی تاجران پاکستانی مقادیر زیادی برنج را به پاکستان صادر نمودند اما به علت عدم وجود سیستم بانکی مشترک میان دو کشور، مبلغی بالغ بر 1.5 میلیارد روپیه متعلق به بازرگانان پاکستانی در ایران به حالت بلوکه درآمده است که باعث نگرانی صادرکنندگان پاکستانی شده است.

در حال حاضر دو کشور به تجارت از طریق دبی روی آورده اند که این امر به هزینه های تجاری افزوده است، صادرکنندگان برنج و دیگر کالاها خواستار گشایش هرچه فوری کانال بانکی میان پاکستان و ایران شده اند تا از این طریق با افزایش حجم صادرات، میزان کسری تجاری کاسته شود.

طبق گفته منابع آگاه، وزارت تجارت پاکستان همواره به وعده و وعید تکیه نموده است و هیچگونه اقدام عملی در این خصوص را انجام نداده است و نمونه واضح آن حجم تجاری 20 میلیارد دلاری ایران با ترکیه و تجارت 50 میلیارد دلاری میان ایران و چین را میتوان برشمرد.

پاکستان و ایران از فرصت های بی نظیری برای گسترش همکاری های تجاری برخوردارند اما به علت عدم وجود مکانیزم بانکی میان دو کشور، این فرصت ها در حال از دست رفتن است.

ارسال نظر

 
1