خبر فوری

 
مشاور امنیت ملی پاکستان: "تسلط اجباری" در افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم
کد خبر :1382200828

15:40 1400/05/15


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, پاکستان و افغانستان, جو بایدن, صلح افغانستان, مذاکرات, مشاور امنیت ملی پاکستان, معید یوسف,

دکتر معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان ضمن جمع بندی مذاکرات انجام شده با مقامات مختلف ایالات متحده آمریکا در طول یک هفته، طی گفتگوی مطبوعاتی در سفارتخانه پاکستان در واشنگتن، گفت: "تسلط اجباری" در افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| دکتر معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان ضمن جمع بندی مذاکرات انجام شده با مقامات مختلف ایالات متحده آمریکا در طول یک هفته، طی گفتگوی مطبوعاتی در سفارتخانه پاکستان در واشنگتن، ضمن تاکید بر اینکه پاکستان "تسلط اجباری" در افغانستان را به رسمیت نخواهد شناخت، افزود: پاکستان در کشور جنگ زده تنها از راه حل سیاسی حمایت می کند.

وی ضمن تاکید بر این که تنها راه حل مسئله افغانستان "سیاسی" است، افزود: ما در این زمینه شفاف سازی کرده ایم که در کنار جامعه بین المللی هستیم به هر سمت که آنها بروند، اما جهان نیز باید بداند که آمریکا برای حل سیاسی کار می کند. رفتار تحریک آمیز دولت افغانستان در قبال پاکستان حفظ روابط خوب با همسایگان را غیرممکن می سازد. پاکستان از این بابت که افغانستان دانسته در تلاش است تا پاکستان را قربانی کند، نگران است، افغانستان به دنبال این است تا تمامی شکست های خود را به اسلام آباد نسبت دهد.

مشاور امنیت ملی پاکستان در ادامه اظهارات خود، با اشاره به این امر که پاکستان می خواهد روابط خوب با دولت افغان استوار کند اما متاسفانه اقدامات تحریک آمیز از سوی مقابل این امر را ناممکن می سازد، خاطر نشان ساخت: دو طرف دولت و طالبان افغان باید نرمی و انعطاف از خود نشان دهند و در زمینه راه حل مسالمت آمیز توافق کنند زیرا افراط گرایان به طور فزاینده ای از خروج آمریکا سود می برند. دولت کابل به رسمیت شناخته شده در سطح بین الملل باید از تلاش فتح نظامی اجتناب ورزد و در هرگونه مذاکرات آتی به طور گسترده ای تمامی جناح های افغان را شامل کند.

وی خاطر نشان کرد که براساس حقایق زمینی باید توافقی صورت گیرد اما تنش نیز متوفق شود.

معید یوسف ابراز داشت که همتای آمریکایی وی و دیگر مقامات دولت بایدن درخواست خاصی از پاکستان نکرده اند اما در این زمینه که "چقدر زود می توانیم تمامی طرفها را در اتاقی برای مذاکرات صادقانه گرد هم آوریم؟" صحبت شد.

مشاور امنیت ملی در ادامه ضمن رد کردن این تصور که اسلام آباد در مذاکرات متمایل به طالبان است، اظهار داشت: به هر اندازه ای که ما نفوذ و تاثیر داشتیم در حد نهایت از آن استفاده کردیم و اشاره داد که پاکستان درحال تشویق طالبان به مذاکرات با دولت افغانستان در دوحه است. اکنون پس از خروج نظامی اثر بیشتر از لحاظ منطقی تمام شده است.

وی در ادامه گفتگو با اصحاب رسانه با بیان اینکه پاکستان در وضعیت پذیرش پناهجویان بیشتر افغان نیست، درحالیکه هم اکنون 3.5 میلیون جمعیت پناهجو در پاکستان حضور دارند، افزود: برای ما هیچگونه سازشی در مورد صلح در افغانستان وجود ندارد، ما هرگز نمی توانیم بی ثباتی را ببینیم زیرا در گذشته آوار های آن بر سر پاکستان خراب شده است.

 

بخوانید:

ارسال نظر

 
1