خبر فوری

 
 
مسدود شدن سه شبکه تلویزیونی در پاکستان به جرم پوشش کنفرانس خبری مریم نواز
کد خبر :1767683223

14:49 1398/04/18


برچسب ها : پاکستان, رسانه, شبکه تلویزیونی,

عصر روز دوشنبه سه شبکه تلویزیونی کیپیتل تی وی، اب تک تی وی و شبکه 24 به طور ناگهانی از دست خارج و مسدود شدند، نه تنها تاکنون علت این اقدام را مدیران و مسئولان شبکه های مسدود شده نمی‌دانند، بلکه اداره تنظیم مقررات رسانه های پاکستان (پیمرا) نیز از علت این اقدام چیزی بیان نکرده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز، عصر روز دوشنبه سه شبکه تلویزیونی کیپیتل تی وی، اب تک تی وی و شبکه 24 به طور ناگهانی از دست خارج و مسدود شدند، نه تنها تاکنون علت این اقدام را مدیران و مسئولان شبکه های مسدود شده نمی‌دانند، بلکه اداره تنظیم مقررات رسانه های پاکستان (پیمرا) نیز از علت این اقدام چیزی بیان نکرده است. پس از عدم انتشار پیامی از سوی پیمرا درخصوص علت مسدود سازی سه شبکه تلویزیونی، گمانه زنی هایی صورت گرفت که در آن علت از مسدود شدن شبکه های نامبرده را پوشش سخنرانی مریم نواز رهبر حزب مسلم لیگ (ن) بیان می‌کنند.
به گفته مسئولان شبکه "اب تک"، پیمرا تا اطلاع ثانوی شبکه را مسدود کرده است و ما از علت و این امر که به دستور چه کسی شبکه ها مسدود شده اند بی اطلاع هستیم.
شهاب محمود مدیر بخش خبری این شبکه در مصاحبه خبری ابراز داشت، اکنون از علت مسدود شدن شبکه توسط پیمرا اطلاعی نداریم و نسبت به این امر که شبکه به دستور چه کسی مسدود شده است نیز بی اطلاع هستیم.
وی افزود، درخصوص پوشش کنفرانس خبری مریم نواز، اطلاعیه ای از سوی پیمرا به دست ما رسیده بود اما بدون پاسخ ما، عصر دوشنبه شبکه به طور ناگهانی مسدود شد.
قابل ذکر است اداره تنظیم مقررات رسانه های پاکستان (پیمرا) روز شنبه اطلاعیه ای به 21 شبکه تلویزیونی پاکستان درخصوص پوشش کنفرانس خبری مریم نواز ارسال کرده بود. طبق اطلاعیه ارسال شده، پیمرا متذکر شده است که شبکه های تلویزیونی با پوشش بخش سخنرانی ضد دولت و نهادهای قانونی مریم نواز مرتکب نقض ضوابط اخلاقی شده اند.
مقامات شبکه کیپیتل نیز در پیام تویتری خطاب به عمران خان نخست وزیر پاکستان نوشتند: در دوران ریاست شما سه شبکه تلویزیونی بدون اعلام علت مسدود شده اند و این بدترین نوع سانسور است. تاریخ این اقدام را به خاطر خواهد سپرد.
گفتنی است درپی تعلیق پخش، مسئولان سه شبکه تلویزیونی به انجمن پی بی ای نماینده پخش کننده ها شکایت کرده اند. مسئولان در متن شکایت خود ابراز داشتند، شبکه های تلویزیونی بدون بیان علت و شنیدن پاسخ شبکه ها، مسدود شده اند.
انجمن رسانه های پاکستان در این راستا با محکوم کردن اقدام پیمرا و مسدود سازی شبکه های تلویزیونی، این امر را به عنوان نقض صریح آزادی بیان معرفی کرده است. این انجمن در بیانیه خود با درخواست از خارج کردن شبکه های تلویزیونی از حالت ممنوعیت پخش، اظهار داشت، درحالی‌که شکایتی مبنی بر نقض قوانین اخلاقی از سوی شبکه های مسدود شده صورت گرفته است باید آن را تحت قوانین پیگیری کرد. اما پیمرا تاکنون در این رابطه بیانیه ای صادر نکرده است.
نجم ستهی خبرنگار ارشد شبکه تلویزیونی 24 نیز طی گفتگوی خبری درباره سانسور و محدودیت های ضد رسانه ها گفت: درحال حاضر همه چیز را تحت کنترل خود درآورده اند، من در طول عمر خود چنین واقعه ای را مشاهده نکرده ام، در دوران قدرت نواز شریف نیز مشکلاتی بوجود می آمد اما این اقدام به نوبه خود تک است. مشکل اصلی درحال حاضر این است که معلوم نمی‌شود دستور از کجا صادر می‌شود. قبلا می‌گفتند علیه سازمان های امنیتی اطلاعاتی سخن نگویید و درباره دولت آزاد هستید، اما حال تحمل و انتقاد پذیری کاهش یافته و درصورت سخنرانی علیه دولت نیز واکنش نشان می‌دهند. درحال حاضر نقش رسانه ها در ذهن آنها حمایت از دولت است که باعث ایجاد دخالت در رسانه ها به طور 100% شده است.

پس از مسدود شدن شبکه های تلویزیونی خبرنگاران در فضای مجازی متحرک شده و سوالاتی را در این رابطه مطرح می‌کنند.
خبرنگار منزجهانگیر نوشت: چرا پیمرا به دلیل پوشش کنفرانس خبری مریم نواز و قبل از دریافت پاسخ، شبکه ها را مسدود کرده است؟
فریحه ادریس عضو شبکه اب تک نوشت:  من با سازمان و اداره های مربوطه تماس گرفتم اما کسی درباره علت این اقدام چیزی نمی‌گوید. قبل از این نیز شبکه تلویزیونی اب تک به دلیل پوشش راهپیمایی مریم نواز در شهر لاهور قبل از ماه رمضان به طور موقت مسدود شده بود.

بلاول بوتو

بلاول بوتو رئیس حزب پیپلزپارتی با محکومیت این اقدام، از فاش شدن اسرار دولت گفت و افزود، مسدود سازی شبکه های تلویزیونی از سوی دولت عمران خان فجیع ترین نوع سانسور است. نخست وزیری که بدون پیروزی در انتخابات به قدرت رسیده خواستار تعریف و تمجید از خود طی 24 ساعت در شبکه های تلویزیونی است، ما درکنار جامعه خبرنگاران هستیم، حزب پیپلزپارتی محدودیت ها علیه رسانه را تحمل نخواهد کرد. دولتمردان هوشیار شوند، مسدودیت شبکه ها را برطرف سازید.

 

اتحادیه خبرنگاران
 

از طرفی اتحادیه خبرنگاران کراچی، پیشاور، اسلام آباد، لاهور، کویته، ملتان نیز این اقدام را محکوم و ابراز داشتند که سرکوب صدای مردمی بی عدالتی است. جلوگیری از پخش به طور اجبار، ضد آزادی بیان است. در "پاکستان جدید" سعی بر سرکوب کردن صدای حقیقت و راستی را دارند.

 

فضل الرحمن

فضل الرحمن رهبر جمعیت علماء اسلام (ف) در این رابطه گفت: در "پاکستان جدید" رسانه نیز آزاد نیست. در دوران حکومت منتخب نشده هیچ اداره ای استقلال ندارد و حتی رسانه نیز از آزادی محروم است. دولت غیر منتخب می‌خواهد حقایق از طریق رسانه ها به گوش مردم نرسد، اما به هیچ عنوان محدودیت علیه رسانه ها را تحمل نخواهیم کرد.

ارسال نظر

 
1