خبر فوری

 
 
مذاکرات پاکستان و افغانستان جهت کاهش تنش ها در زمینه های مختلف
کد خبر :794081939

10:12 1398/08/21


برچسب ها : ISI, پاکستان و افغانستان, سازمان اطلاعات پاکستان, سپهبد فیض حمید, شورای امنیت ملی افغانستان, مذاکرات,

مقامات دو کشور پاکستان و افغانستان به‌منظور کاهش تنش‌ها میان دو کشور در زمینه های مختلف، با یکدیگر به گفتگو و رایزنی پرداختند.


 

کابل: به گزارش راز نیوز| مقامات دو کشور پاکستان و افغانستان به‌منظور کاهش تنش‌ها میان دو کشور در زمینه های مختلف، با یکدیگر به گفتگو و رایزنی پرداختند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، سپهبد فیض حمید رئیس سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) و سهیل محمود معاون وزارت امور خارجه پاکستان که به‌منظور گفتگو و رایزنی با مقامات افغانستان در کابل حضور دارند، روز گذشته با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار کردند.

کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار داشت: مقامات امنیتی دو کشور مسائل مختلف دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داده و بر رفع تنش ها تأکید کردند.

طبق گفته وی در جریان این مذاکرات موضوعات مختلف از جمله موضوع تنش بر سر بازار افغان در پیشاور، تیراندازی در نقاط صفر مرزی از سوی خاک افغانستان و هراس افکنی علیه دیپلمات‌های دو کشور توسط افغانستان و پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است پس از آغاز تنش‌ها بر سر بازار افغان‌ها در شهر پیشاور پاکستان، دولت افغانستان نسبت به دخالت پلیس در این موضوع اعتراض نمود و کنسولگری خود در پیشاور را به نشانه اعتراض تعطیل نمود.

دولت پاکستان در شرح ماجرای این موضوع اعلام نمود که این یک موضوع مورد اختلاف میان یک شهروند پاکستان و بانک افغانی است و دادگاه مربوطه نیز در سال 1998 میلادی حکم را به نفع شهروند پاکستانی صادر نموده است.

کبیر حقمل در این باره خبر داد مقامات دو طرف در جریان این رایزنی‌ها، نسبت به تشکیل کمیته مشترک تحقیقاتی برای حل و فصل این موضوع ابراز رضایت نموده‌اند.

همچنین طی روزهای گذشته پس از مخالفت ارتش افغانستان با ساخت پاسگاه مرزی توسط ارتش افغانستان، نیروهای امنیتی دو طرف با یکدیگر به درگیری پرداختند و در جریان این درگیری نیروهای مرزی افغان مناطق شهرنشین چترال واقع در  خاک پاکستان را هدف قرار دادند که در اثر آن تعداد زیادی از افراد نظامی و غیرنظامی مجروح شدند.

پس از پایان این درگیری‌ها، دو طرف به هراس افکنی علیه دیپلمات‌های یکدیگر پرداختند و در ابتدا وزارت امور خارجه افغانستان مدعی شد سازمان اطلاعات پاکستان سفیر افغانستان در اسلام آباد را فراخوانده و این‌گونه اقدامات برخلاف موازین دیپلماتیک است.

پس از این اقدام، دولت پاکستان نیز مدعی شد دیپلمات‌های پاکستانی و کارمندان سفارت پاکستان در کابل در مسیر منزل به دفتر سفارت توسط افراد ناشناس مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند، دولت پاکستان در اعتراض به این موضوع با تعطیل نمودن بخش کنسولی خود در سفارت پاکستان در کابل صدور هرگونه روادید را تا اطلاع ثانوی لغو کرد.

این در حالی است که رحمت الله نبیل رئیس سابق سازمان اطلاعات افغانستان مدعی شد هدف از سفر هیئت پاکستانی به کابل، نهایی نمودن تبادل دو پروفسور آمریکایی با زندانیان طالبان است.

وی افزود: به اعتقاد من مهم‌ترین هدف سفر هیئت پاکستانی به کابل، نهایی نمودن توافقنامه تبادل زندانیان است که به‌زودی صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در ازای آزادی دو پروفسور آمریکایی، انس حقانی و مالی خازن زردان برادر و عموی سراج‌الدین حقانی و حافظ راشد برادر ملاعمر مبادله و آزاد خواهند شد.

ارسال نظر

 
1