خبر فوری

 
 
محکوم شدن کنفرانس صلح لاهور پاکستان توسط مجلس سنای افغانستان
کد خبر :1061795448

15:44 1398/04/03


برچسب ها : افغانستان, پاکستان, لاهور, کنفرانس صلح,

مجلس سنای افغانستان در بیانیه ای با محکوم کردن کنفرانس صلح لاهور، گفت: پاکستان مجددا اشتباهات گذشته خود را تکرار می‌کند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از دی بلوچستان، مجلس سنای افغانستان در بیانیه ای با محکوم کردن کنفرانس صلح لاهور، گفت: پاکستان مجددا اشتباهات گذشته خود را تکرار می‌کند. تاریخ نشان داده است که کشور پاکستان هیچگاه از جهت خیرخواهی و دوستی برای برپایی صلح افغانستان تلاش نکرده است. چنین کنفرانسی زمانی قابل قبول خواهد بود که با حضور نمایندگانی از دولت افغانستان برگزار شود.

از طرفی حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در نشست صلح افغانستان که تحت عنوان "روند لاهور" در اسلام‌آباد برگزار شده است از پاکستان خواست تا به تعهداتی که در راستای تامین صلح و امنیت در افغانستان سپرده عمل کند.

رهبر تیم انتخاباتی "صلح و اعتدال" اظهار داشت: مقصر دانستن یکدیگر راه حل نیست، زمان آن رسیده است که پاکستان به تعهداتی که در گذشته بیان داشته است عمل کرده و به برقراری صلح در افغانستان کمک کند.

وی خاطرنشان کرد، در این نشست "صلح لاهور" رهبران سیاسی افغانستان درباره بهبود پیوندهای کابل و اسلام‌آباد و گفت‌وگوهای صلح افغانستان با مقام های پاکستانی صحبت کردند.

گفتنی است نشست صلح افغانستان توسط مرکز پژوهشی صلح لاهور و با همکاری وزارت خارجه پاکستان در اسلام‌آباد روز شنبه به مدت دو روز و با حضور 50 نفر از رهبران سیاسی افغانستان برگزار شد.

در این نشست مقام های پاکستانی و رهبران سیاسی افغانستان درباره بهبود روابط کابل و اسلام‌آباد و چگونگی پایان جنگ افغانستان با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

این در حالی است که دولت افغانستان و گروه طالبان که دو طرف اصلی جنگ در افغانستان به شمار می آیند برای شرکت در این نشست دعوت نشده بودند .

بازمحمد زرمتی، یکی از سناتورهای مجلس افغانستان گفت: «این جلسه، جفایی در قبال حکومت [افغانستان] است؛ چون کلید صلح، یا نزد حکومت است یا نزد طالبان.»

محمد رحیم حسنیار، سناتور دیگری نیز افزود: «امیدوارم این‌ها به واقعیت‌های عینی جامعه پی ببرند و هیچ وقت، دیگر گول پاکستان را نخورند.»

قابل ذکر است حدود ۵۰ سیاستمداران افغانستان به همراه، عطامحمدنور، حنیف اتمر، گلبدین حکمتیار، محمد محقق و کریم خلیلی در نشست صلح افغانستان در لاهور پاکستان شرکت کردند.

حنیف اتمر، در پایان این نشست، روز گذشته به خبرنگاران گفت که آ‌ن‌ها درباره صلح و بهبود روابط کابل و اسلام‌آباد گفت‌وگو کرده‌اند. او تأکید کرد که این نشست «متمم تلاش‌های صلح حکومت افغانستان است.»

فضل هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان روز گذشته (یکشنبه) گفت: این‌گونه نشست‌ها  باید از سوی حکومت مدیریت شوند: «حکومت باید از روش‌های انضباطی خود، کار بگیرد و در هر زمان به هرکس اجازه ندهد که در هر نشست شرکت کنند.»

در نشست لاهور هیچ نماینده ای از حکومت افغانستان حضور نداشت. طالبان هم در آن شرکت نکرده‌اند.

با این وجود، شماری از سناتورها امیدوارند که سیاستمداران کشور بتوانند مقام‌های پاکستان را متقاعد سازند تا دست از پشتیبانی از طالبان بردارند و یا هم آن‌ها را به میز گفت‌وگو با حکومت افغانستان بکشانند.

محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا گفت: «من امیدوارم که این سفر یا سفرهای دیگر، بتوانند پاکستان را متقاعد به همکاری صادقانه با افغانستان و جامعۀ بین‌المللی سازند.»

نشست لاهور زمانی برگزار شد که قرار است تا چند روز دیگر اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان به پاکستان سفر کند.

تقدیر گلبدین حکمت یار از نقش پاکستان در روند صلح افغانستان

شهریار آفریدی: افغانستان کشوری مستقل و خود مختار است که می تواند بدون دخالت های خارجی در زمینه امنیت تصمیم گیری نمیاد

ارسال نظر

 
1