خبر فوری

 
محقق آمریکایی: حل و فصل مسئله افغانستان بدون ایران، امکان پذیر نیست
کد خبر :2057848040

21:32 1398/12/07


برچسب ها : افغانستان, ایران, پاکستان و آمریکا, توافق صلح, کمیته امور خارجه,

سید ولی رضا نصر محقق آمریکایی و رئیس مدرسه مطالعات بین المللی پیشرفته " جانس هاپکینز" طی سفر به اسلام آباد و سخنرانی در نشست کمیته امور خارجه پاکستان، ضمن اشاره به اهمیت نقش ایران در مسئله افغانستان، با تاکید بر سیاست گذاران پاکستانی خواست تا با ایران در رابطه با مسئله افغانستان همکاری نزدیکی با ایران داشته باشند و ابراز داشت که بدون ایران، هیچ راه حلی امکان پذیر نیست.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سید ولی رضا نصر محقق آمریکایی و رئیس مدرسه مطالعات بین المللی پیشرفته " جانس هاپکینز" طی سفر به اسلام آباد و سخنرانی در نشست کمیته امور خارجه پاکستان، ضمن اشاره به اهمیت نقش ایران در مسئله افغانستان، با تاکید بر سیاست گذاران پاکستانی خواست تا با ایران در رابطه با مسئله افغانستان همکاری نزدیکی با ایران داشته باشند و ابراز داشت که بدون ایران، هیچ راه حلی امکان پذیر نیست.

وی افزود: پاکستان از نزدیکی بخصوصی با واشنگتن در جهت مسئله افغانستان و مولفه صلح در افغانستان بر خوردار است که این امر موجب گشوده شدن درب های جدید روابط میان پاکستان و آمریکا من جمله در زمینه روابط امنیتی شده است.

سناتور مشاهد حسین رئیس کمیته طی گفتگو در این بین ابراز داشت: موضع دیرینه پاکستان گفتگوی آمریکا با طالبان بود که بالاخره این امر با توافق صلح انجام پذیرفت و حال پاکستان از "حوزه استراتژیک" بیشتری برای استفاده از منافع سیاست خارجی خود برخوردار است.

وی افزود: نریندرا مودی به دلیل اشتباهاتش در کشمیر و هند مجبور به نگاه کردن به درون خود شده است، درحالی که وابستگی رئیس جمهور آمریکا بر پاکستان برای صلح افغانستان و وضعیت ایران و همسایه های آن در خلیج من جمله سی پیک، مسئله کشمیر و روابط با ایران، واشنگتن و افغانستان، فرصت ژئوپلیتیکی برای پاکستان بوجود آورده و آن را کمک به تضمین ، گسترش و جاری نگاه داشتن منافع سیاست های خارجی اش کرده است.

 

سناتور شیری رحمن در این راستا با تاکید بر ضرورت ایجاد ارتباطات پایدار و واقعی تر با صلاحیت امنیتی با آمریکا، گفت: زیرا "زمان" اقدام تسهیل آمیز پاکستان در مولفه صلح افغانستان را به فراموشی می سپارد.

سناتور سراج الحق با گفتگو در مورد خسارت وارد آمده به منطقه در راستای تنش های جاری طی دهه ها، گفت: در پی آن، نسل های آینده تحت تاثیر قرار خواهند گرفت همانطور که در ویتنام و کامبوج اتفاق افتاد، در نتیجه پاکستان باید خواستار جبران خسارات ناشی از جنگ ایالات متحده در منطقه شود.

سناتور انوار الحق از صلح بین ایران و کشورهای همسایه عربی اش ابراز امیدواری کرد، در حالی که دیگر اعضا با گفته کارشناس امور خارجه آمریکا توافق کردند که گفت: " رئیس جمهور آمریکا نه ایدئولوژیک است و نه سنتی بلکه وی بیش از نریندرا مودی، با عمران خان مطابقت دارد."

پروفسور ولی نصر گفت: دستور کار مودی در باقی مانده از مدت حکومتش پاک کردن سنت نهرو و تغییر شکل برنامه های محلی هند است، زیرا او رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ را به دلیل " حذف سیاسی مفمهوم و اصطلاح جنگ علیه تروریسم" مورد تحسین قرار داده بود، زیرا دیدگاه وی مخالف جنگ جدید در جهان اسلام و فقط درباره اقتصاد بود.

گفتنی است در نشست سناتور ها: جاوید عباسی، نزهت صادق، سیمی ایزدی، شیری رحمن، انوار الحق کاکر، سراج الحق، ستاره ایاز ، دکتر شهزاد وسیم و رابعه انور حضور داشتند.

ارسال نظر

 
1