خبر فوری

 
مجهز شدن زیر دریایی های پاکستان به سامان ضد اژدر ساخت ترکیه
کد خبر :1044888222

17:59 1400/10/28


برچسب ها : ارتش پاکستان, پاکستان و ترکیه, روابط نظامی, زیردریایی, سامانه دفاعی, ناوچه, ناوچه سبک, نیروی دریایی پاکستان, همکاری نظامی,

سهیل محمود معاون وزیر امور خارجه پاکستان روز جمعه 24 دی طی تماس تلفنی با همتای ترکیه ای خود در زمینه تقویت بیشتر روابط دوجانبه پاکستان و ترکیه، به رایزنی و تبادل نظر پرداخت. در این گفت و گوی تلفنی علاوه بر صحبت در زمینه امور دوجانبه، در خصوص ارائه سامانه مقابله با اژدر جهت تجهیز زیردریایی های پاکستان نیز توافق شد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سهیل محمود معاون وزیر امور خارجه پاکستان روز جمعه 24 دی طی تماس تلفنی با همتای ترکیه ای خود در زمینه تقویت بیشتر روابط دوجانبه پاکستان و ترکیه، به رایزنی و تبادل نظر پرداخت. در این گفت و گوی تلفنی علاوه بر صحبت در زمینه امور دوجانبه، در خصوص ارائه سامانه مقابله با اژدر جهت تجهیز زیردریایی های پاکستان نیز توافق شد.

گفتنی است دو کشور پاکستان و ترکیه از متحدان استراتژیکی دیرینه هستند که آنکارا علاوه بر حمایت مداوم از موضع اسلام آباد در خصوص کشمیر در سطح بین الملل، به همراه پروژه زیردریایی کلاس ملجم، پیشنهاد فراهم کردن تسلیحات را نیز به پاکستان کرده است که این امر نشان دهنده روابط عمیق استراتژیک میان دوطرف می باشد.

شایان ذکر است در تحولات اخیر، ترکیه تصمیم قبلی خود در سال 2019 میلادی مبنی بر تجهیز زیردریایی های پاکستان به سیستم مقابله با اژدر را دنبال کرده است. شرکت آسلان در سال یاد شده از تصمیم خود برای آمادگی جهت به روز رسانی زیردریایی های پاکستان خبر داده بود. به گفته سازنده دفاعی ترکیه آسلان، سیستم ضد اژدر "زارگانا" برای زیردریایی های کلاس "آگوستا 90B" نیروی دریایی پاکستان آزمایش های کارخانه ای را گذرانده است که این آزمایش راه را برای نصب سیستم بر روی زیردریایی نیروی دریایی پاکستان ساخت فرانسه باز می کند. ناگفته نماند پاکستان و ترکیه در سال 2016 میلادی قراردادی در زمینه ارتقای عمر میانی سه زیردریایی آگوستا پاکستان را امضا کرده بودند.

 

گزارش ها حاکی از ترمیم و تحویل ناو PNS حمزه به پاکستان، است، همچنین به روز رسانی یک زیردریایی دیگر نیز تکمیل شده است. از طرفی ناو PNS سعد نیروی دریایی پاکستان نیز به سیستم زارگانا مجهز خواهد شد.

شرکت دفاعی ترکیه آسلان سامانه ضد اژدر "زارگانا" را برای زیردریایی ها توسعه داده است که نسخه متفاوتی از سامانه داخلی مورد استفاده ترکیه و برای خریداران خارجی می باشد. پس از اندونزی، پاکستان دومین کشوری است که زارگانا را نصب می کند که بسیاری از کارشناسان این سیستم را برتر از رقبای جهانی آن می دانند. اما این نخستین بار نیست که ترکیه در زمینه به روز رسانی ناوگان نیروی دریایی پاکستان به کمک پاکستان شتافته است. اسلام آباد در ژوئیه 2018 میلادی به منظور خرید 4 ناوچه سبک کلاس "ملجم" از شرکت دفاعی ترکیه  به نام "اسفت ASFAT" قرارداد امضاء کرد که براساس این قرار داد تعیین شد تا دو فروند ناوچه سبک کوروت در ترکیه ساخته می شوند و دو عدد از دیگر ناوچه ها با انتقال فناوری ساخت به پاکستان در بندر کراچی ساخته خواهند شد.

بخوانید: نیازی : ساخت ناوچه های جنگی مجهز به سلاح های مدرن باعث افتخار است

 

سیستم ضد اژدر زارگانا چیست؟

این یک سیستم ضد اژدر است که حملات اژدر دشمن را منحرف می کند. سامانه مقابله با اژدر زیردریایی زارگانا با قابلیت های واکنش سریع و همچنین عملیات خودکار کنترل شده توسط اپراتور و پرتابگرهای بیرونی را برای اطمینان از بقای زیردریایی در برابر حملات اژدر فراهم می کند.  همچنین دارای قابلیت واکنش سریع، طراحی سلول پرتاب قابل تنظیم مطابق با نیاز کاربر با حداکثر 24 سلول پرتاب، قابلیت پرتاب تک و حجمی، سطح بالای افزونگی و راه اندازی بدون حباب است.

پارازیت ها و دکوهای آکوستیک زوکا توسط سیستم زارگانا استفاده می شود. پارازیت صوتی یک مولد نویز صوتی با توان بالا و پهنای باند است که تمام محدوده فرکانس عملیاتی اژدرهای کلاسیک و مدرن را غیرفعال، فعال و ترکیبی پوشش می دهد. طعمه های شنوایی به عنوان یک تکنیک کشتن نرم برای گیج کردن اژدرهای مقابل با شبیه سازی رفتارهای دینامیکی و صوتی زیردریایی استفاده می شود. هر دوی این سیستم ها به عنوان اقدامات متقابل در برابر اژدرهای متخاصم عمل می کنند.

ترکیه و پاکستان دوطرف رهبر خودخوانده جهان اسلام برای همکاری نظامی و تقویت روابط دوجانبه درحال همکاری می باشند. همچنین گمانه زنی می شود که احتمالا دو کشور سلاح های دیگر را نیز در آینده بایکدیگر تبادل می کنند که این تبادل می تواند شامل موشک های جدید و جنگنده ها باشد. اما همکاری ترکیه در زمینه نیروی دریایی با پاکستان از این لحاظ که این کشور تصمیم گرفته است حضور خود در دریای عرب را افزیش دهد، قابل توجه است.

 

بخوانید: ائتلاف نظامی چین، پاکستان و ترکیه در تلاش برای شکستن انحصار ساخت سلاح های نظامی توسط شرکت های غرب 

ارسال نظر

 
1