خبر فوری

 
ماموریت وزرای خارجه عربستان سعودی و امارات متحده عربی طی سفر یک روزه به اسلام آباد
کد خبر :1202407719

18:41 1398/06/23


برچسب ها : آمریکا و هند, ارتش اسرائیل, امارات متحده عربی, پاکستان, رژیم صهیونیست, عربستان سعودی, وزیر امور خارجه, کشمیر,

وزرای خارجه عربستان و امارات طی سفر یک روزه خود به اسلام آباد با مقامات ارشد سیاسی و نظامی دیدار و گفتگو کردند. طبق گزارش های منتشر شده از اصل این دیدارها، دوستان عربی اسلام آباد برای پاکستان روشن کردند که کشمیر منطقه بحث برانگیز بین دو کشور هند و پاکستان است و نباید آن را به عنوان مسئله امت مسلمان نمایش یا ارائه داد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز، وزرای خارجه عربستان و امارات طی سفر یک روزه خود به اسلام آباد با مقامات ارشد سیاسی و نظامی دیدار و گفتگو کردند. طبق گزارش های منتشر شده از اصل این دیدارها، دوستان عربی اسلام آباد برای پاکستان روشن کردند که کشمیر منطقه بحث برانگیز بین دو کشور هند و پاکستان است و نباید آن را به عنوان مسئله امت مسلمان نمایش یا ارائه داد. نمی‌توان این خبر را به عنوان افشای خبر منتشر کرد، زیرا شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و فواد چودری از مدت ها در تلاش بودند تا این موضوع را برای شهروندان پاکستانی توضیح دهند و آنها توانستند این موضوع را در طول تماس های سطح بالا درک کنند. به همین علت دولت عمران خان این خبر را تکذیب نکرد. سفر وزرای امور خارجه امارات و عربستان به پاکستان پس از اعطای نشان افتخاری دولتی به نریندرا مودی نخست وزیر هند از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی افکار عمومی پاکستان تحت تاثیر اهدای نشان افتخار به نریندرا مودی توسط شیوخ امارات قرار گرفته بودند و از طرفی نیز باید مشخص می‌شد که امارات با انجام این اقدام خود درپی ایجاد دشمنی با پاکستان نیست، و علت سوم، نزدیک شدن زمان اجرای اقدام رئیس جمهور آمریکا در مورد تنش میان اسرائیل و فلسطین است. باید مسئله فلسطین نیز درکنار موضوع کشمیر مورد بررسی قرار گیرد، زیرا موضع اعراب در خصوص فلسطین همچون کشمیر نیز تغییر کرده است.
وزیر خارجه پاکستان افکار عمومی پاکستان در مورد شیوخ امارات را از قبل درجهت مثبت قرار داده بود. تا آنجایی که موضوع مربوط به پایان دادن به تاثیر دشمنی می‌شود، این یک امر ضروری و اجباری برای شیوخ امارات است. این ضرب المثل به عنوان بخشی از دیپلماسی و حقیقت جهانی است که اگر نمی توانی دشمنت را شکست دهی، شریک آن شوید. مهم نیست که امارات به چه اندازه از پروژه سی پیک و گوادر ناراضی است، این یک واقعیت است که چین نه از سی پیک خارج می‌شود و نه اجازه خواهد داد تا گوادر شکست بخورد. هرچند که کشور امارات از این دو پروژه بیمناک است، اما این را نیز می‌داند که در وضعیتی قرار ندارد که بتواند از این پروژه ها جلوگیری کند، برای همین او درحال عمل به نکات گفته شده در مورد دیپلماسی است. امارات زمینه ای برای ایجاد دشمنی با پاکستان را ندارد و از طرفی نیز منافع او با هندوستان نیز وابسته هستند، برای همین این کشور به طور واضح گفته است که روابط و همکاری ها در همه موضوعات به جز کشمیر یکسان خواهند بود. هدف از انجام سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به همراه همتای اماراتی خود به پاکستان ایفای نقش میانجیگری نیز بوده است. از طرفی دو کشور امارات و عربستان در جنگ یمن در حال تبدیل شدن از یک ائتلاف به یک حریف هستند، اما سعودی به امید دست کشیدن امارات از حمایت شورای جدایی طلب در جنوب یمن درحال ادامه همکاری با او است. طرح صلح اسرائیل_فلسطین اندکی پس از نتایج انتخابات 17 سپتامبر اسرائیل رونمایی می‌شود و نه تنها استعفای جیسن گرین بلات نماینده خصوصی رئیس جمهور آمریکا برای خاورمیانه نمی تواند به عنوان مانعی در این مسیر قرار گیرد، بلکه این امر می‌تواند نشان دهنده و بیانگر اتمام این عمل باشد. پس از حل و فصل شدن احتمالی تنش اسرائیل_فلسطین، موضوع به رسمیت شناختن اسرائیل مطرح خواهد شد. بحث در این رابطه را از قبل در عربستان سعودی و پاکستان شروع کرده اند. روزنامه نگاران دولت سعودی استدلالاتی در این رابطه مطرح کرده و موجب نرم شدن افکار عمومی در این مورد شده اند. از طرفی کامران خان روزنامه نگار و پیشکسوت پاکستانی یک روز پس از دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان ضمن تسکین کار دولت، تویتی در مورد ایجاد روابط با اسرائیل زد که زمان آن نیز مهم بود. همچنین اهدای مدال افتخار دولتی توسط امارات به صدر اعظم هند نیز ایجاد فضایی برای بحث درمورد روابط پاکستان با اسرائیل را آسان تر کرد. گفتگو در مورد روابط پاکستان و اسرائیل موضوع جدیدی نیست، بلکه پرویز مشرف طی مصاحبه ای با خبرگزاری اسرائیلی در سال 2012 میلادی، گفته بود که ما از تشکیل پاکستان تاکنون از فلسطین حمایت کرده ایم، اما من به بررسی واقع بینانه و حقیقت اعتقاد دارم، از آن زمان اتفاقات زیادی رخ داده و از طرفی نیز سیاست ها همیشه یکسان نبوده اند. بسیاری از کشورهای عربی روابط پنهانی و آزادانه ای با اسرائیل دارند، اسرائیل یک واقعیت غیر قابل انکار است و پاکستان نیز باید موضع خود نسبت به اسرائیل را تغییر دهد.
گفتنی است پرویز مشرف تفکر موجود در سیستم حاکمیت پاکستان را منعکس کرده بود. اکنون که مجددا این بحث بوجود آمده است، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز با شرکت در این بحث ابراز داشت که امارات قدرت تصمیم گیری در منافع ملی خود را دارد و روابط بین المللی بر دین حائز اهمیت هستند. فواد چودری وزیر علم و فناوری نیز تویتی با چنین مضمونی منتشر کرد که: سفر دوستان عرب به دلیل تغییر منافع استراتژیک در خاورمیانه بود، مسئله به رسمیت شناختن اسرائیل نیز در این منافع استراتژیکی دارای اهمیت است.
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از قبل تلاش برای اندازه گیری احساسات عمومی را آغاز کرده است. وی سال گذشته طی مصاحبه با مجله آتلانتیک، اظهار داشت: عربستان سعودی و اسرائیل منافع مشترک زیادی دارند و در صورت برقراری صلح در منطقه، منافع اسرائیل و کشورهای سازمان همکاری خلیج فارس نیز مشترک خواهند شد.
با شرکت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس خاورمیانه در ورشو در سال جاری، وزرای امور خارجه بحرین و امارات به ایراد استدلال به نفع بقا و دفاع از اسرائیل پرداختند که ویدیوی این گفتگو توسط دفتر نخست وزیر اسرائیل منتشر شده بود. این اجلاس نیز بیانگر نمونه بارزی از روابط گرم و صمیمانه بین اسرائیل و کشورهای عربی است. روابط کشورهای امارات، بحرین و عمان با اسرائیل آشکار شده اند. عربستان سعودی نیز با اجازه دادن به شرکت های هواپیمایی هند برای استفاده از فضای هوایی اسرائیل، نشانه واضحی را ارائه کرده است. عربستان سعودی در ماه مه اجازه قانونی اقامت و کار عرب های اسرائیلی در کشورش را صادر کرده بود. مجوزهای ویژه ای به بازرگانان اسرائیلی داده خواهند شد که پس از آن، آنها بدون نشان دادن گذرنامه خود حق عبور و داخل شدن به عربستان را خواهند داشت. کشور عربستان سعودی برای واردات گاز از اسرائیل مذاکرات کرده است. این خط لوله از شهر ساحلی ایلات اسرائیل واقع در نزدیکی دریای عرب به عربستان سعودی کشیده خواهد شد که با خلیج اردن تنها 40 کیلومتر فاصله دارد. حدود 10 سال قبل ذخایر بزرگ گازی در محدوده آب‌های اسرائیل کشف شد، اما 80% درصد از آن به دلیل عدم وجود خریدار غیر قابل استفاده مانده اند. عربستان می‌تواند به دلیل افزایش تقاضای برق مقرون به صرفه، به خریدار اصلی گاز اسرائیل تبدیل شود.

ارسال نظر

 
1