خبر فوری

 
 
قریشی: روابطمان با کشورهای ایران و عربستان سعودی در دولت جدید بیش از پیش بهبود یافته است
کد خبر :54768559

16:20 1399/11/14


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, پاکستان و افغانستان, پاکستان و ایران, پاکستان و عربستان سعودی, دولت پاکستان, سیاست خارجی, شاه محمود قریشی, مجلس سنای پاکستان, همسایه, وزیر امور خارجه پاکستان,

وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنانی در تشریح سیاست خارجی دولت در صحن مجلس سنای این کشور ابراز داشت: روابطمان با کشورهای همسایه به ویژه ایران و افغانستان نسبت به گذشته بهبود و رونق یافته است، عربستان سعودی نیز به عنوان شریک استراتژیک ما نقش ویژه ای در ایجاد ثبات اقتصادی کشور ایفا نموده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنانی در تشریح سیاست خارجی دولت در صحن مجلس سنای این کشور ابراز داشت: روابطمان با کشورهای همسایه به ویژه ایران و افغانستان نسبت به گذشته بهبود و رونق یافته است، عربستان سعودی نیز به عنوان شریک استراتژیک ما نقش ویژه ای در ایجاد ثبات اقتصادی کشور ایفا نموده است.

شاه محمود قریشی در صحن علنی مجلس سنای پاکستان اظهار داشت: تفکرات ما در بخش سیاست های خارجی باید فراتر از تصمیمات داخلی و درون حزبی باشد، زیرا تغییرات و رویدادهای منطقه تاثیرات مستقیمی را بر سیاست خارجی کشور به همراه دارند، در مدت دو سال و نیم از آغاز دولت حاکم با چالش های مختلفی در بخش سیاست خارجی مواجه شدیم، مسئولیت وضعیت فعلی کشور نه تنها بر عهده ما بلکه بر عهده تمام دولتمردانی است که چندین مرتبه زمام دولت را به دست گرفته اند و نزدیک به 12 سال مسئولیت کمیته کشمیر را بر عهده داشتند.

وی با اعتراض نسبت به اظهارات خانم شیری رحمان در خصوص ریاست حزب افزود: ایشان نسبت به سیاست های آمریکا به خوبی آشنا هستند، مواضع و نظریه روسای جمهور سابق و فعلی آمریکا نسبت به مسئله افغانستان یکسان و مشترک است.

وی با بیان اینکه ما می دانیم چه کسانی در حال ایفای نقش مخرب در افغانستان هستند گفت: ما با خطرات و چالش های موجود در افغانستان و راهکار برون رفت از آن برای پیشبرد برنامه های خود آشنا هستیم.

وزیر امور خارجه پاکستان تصریح کرد: جو بایدن وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اکنون زمام دولت این کشور را به دست گرفته است، دولت جدید واشنگتن خواهان ثبات و دوام موفقیت های کسب شده در صلح افغانستان و کاهش تنش و خشونت در این کشور است، اسلام آباد نیز همین اهداف را در افغانستان دنبال می کند و رایزنی هایی نیز با وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص صورت گرفته است.

قریشی در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی مجلس سنای پاکستان با اشاره به رویکرد مثبت دولت نسبت به کشورهای همسایه گفت: ما پیش از این به اشرف غنی اعلام نمودیم به دور از هرگونه بازی سیاسی و با کنار گذاشتن اتهام زنی ها مکانیزم های تعیین شده را دنبال کند و اکنون دولت کابل به نقش مثبت پاکستان در روند صلح افغانستان معترف است.

وی افزود: برخی در تلاش برای القای این موضوع هستند که پاکستان در بخش سیاست خارجه دچار انزوا شده است در حالی که این موضوع کاملا اشتباه و بر خلاف واقعیت است، دولت اسلام آباد هیچ گاه در سیاست خارجه منزوی نشده است، البته هند تلاش زیادی در این زمینه انجام داد اما با شکست مواجه شد.

وی در ادامه با اشاره به انتقادات شدید رسانه های غرب از سیاست های دولت هند گفت: این انتقادات در تاریخ دولت های اسبق هند بی سابقه بوده است، سیاست خارجی را نمی توان به تنهایی به عنوان معیار برای شکست دولت مورد سنجش قرار داد بلکه اوضاع داخلی کشورها نیز نشان دهنده میزان موفقیت و یا عدم موفقیت دولت ها در اعمال سیاست ها می باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی دولت فدرال پاکستان با بیان اینکه بهبود وضعیت اقتصادی شرایط بسیار خوبی را در امر سیاست خارجه و دیپلماتیک فراهم خواهد نمود گفت: ما نمی توانیم به تنهایی در این زمینه به فعالیت بپردازیم بنابراین نخستین اولویت ما دیپلماسی اقتصادی در تعامل با کشورهای خارجی است.

وی تصریح کرد: میزان صادرات ما به آفریقا با افزایش 7 درصدی مواجه بوده و ما در ماه جاری در حال رایزنی با نمایندگان اروپایی هستیم، اگر کشورهای دوست برای کمک ما به وارد عمل نمی شدند اقتصاد کشور دچار رکود شدید می شد.

وزیر امور خارجه پاکستان خاطرنشان کرد: روابط ما با علاوه بر افغانستان با ایران نیز بهبود و توسعه یافته است، شرایطی که در مقابل همگان قرار دارد، جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکنون شش مرتبه به پاکستان سفر داشته و مواضع قاطع خود را نسبت به مسئله کشمیر اعلام نموده است، در صورت روابط بد ما با ایران عملیات حصارکشی توسعه و گسترش پیدا نمی کرد.

وی همچنین به مناسبات اسلام آباد و پکن اشاره کرد و گفت: روابط و مناسبات میان دو کشور دوست بیش از پیش در حال گسترش است و ما در حال بررسی انتقال فناوری در فاز دوم پروژه عظیم سی پیک هستیم.

قریشی افزود: ما خواستار روابط عادی و به دور از تنش با دولت هند هستیم اما تاکنون هیچ پاسخ مثبتی از سوی دهلی نو دریافت نکرده ایم زیرا یک دولت متعصب و افراط گرا در آنجا حاکم است، بنابراین وزارت امور خارجه در چنین شرایطی چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟! روابط میان دو کشور همسایه پیش از این نیز به سردی گراییده بود اما علی رغم آن ما از افزایش تنش با هند اجتناب ورزیدیم، قشر قابل توجهی از مردم هند نسبت به سیاست های خارجی دولت مودی در خصوص مسئله کشمیر بی اعتماد هستند.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه اظهارات خود با اشاره به مناسبات اسلام آباد و ریاض تصریح کرد: روابط ما با عربستان سعودی از ابتدا تاکنون روابطی استراتژیکی بوده و خواهد بود، پاکستان اگر برای سرزمینی می تواند جانفشانی کند آن سرزمین مدینه خواهد بود، عربستان سعودی در ایجاد ثبات وضعیت اسفناک اقتصادی که ناشی از سیاست های غلط دولت های قبل بود همکاری شایان و قابل توجهی را با ما داشت، دولت های قبل برای برپا نگاه داشتن وضعیت اقتصادی خواستار همکاری و کمک دولت عربستان بودند که با پاسخ منفی ریاض مواجه شدند.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی در موقعیت ها و شرایط مختلفی با ما همکاری داشته است افزود: توافقنامه ما با عربستان سعودی برای مدت کوتاه و محدود بود، پس از بهبود وضعیت درآمدهای ارزی کشور، ما وام های دریافتی از عربستان را استرداد نمودیم و اکنون جای هیچگونه نگرانی در خصوص مناسبات اسلام آباد و ریاض وجود ندارد.

قریشی با اشاره به سفر اخیر خود به امارات متحده عربی گفت: مقامات اماراتی در سفر اخیر من به این کشور اعلام نمودند که ما به نوبه خود روابط ویژه ای با دولت هند داریم، آنان روابط خود را بر اساس مناسبات اقتصادی و بازار خود سیاست گذاری می کنند و تاکید داشتند روابط با دهلی نو به معنای حذف اسلام آباد نیست زیرا آنان نسبت به اهمیت و موقعیت پاکستان آگاه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز روابط دیپلماتیک چندین کشور مسلمان با دولت رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: آیا کسی احتمال می داد کشورهای بزرگ و مهم منطقه اسرائیل را به رسمیت بشناسند؟ اما اینگونه شد و قرار است نخست وزیر اسرائیل از امارات متحده عربی بازدید کند، اما ما باید بنگریم که چگونه می توان از منافع ملی پاکستان دفاع کنیم؟!

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین به موضوع بلوچستان و گروه های مسلح بلوچ در این ایالت پرداخت و افزود: ما 6 سال دیگر نیز به زمان نیاز داریم، دولت آینده ما در این زمینه به تصمیم گیری خواهد پرداخت، ما اسنادی در دست داریم که نشان دهنده نحوه حمایت هند از تروریست ها در بلوچستان است.

ارسال نظر

 
1