خبر فوری

 
 
عملیات نظامی ایران در داخل خاک پاکستان / ادعاهای خبرگزاری امت در رابطه با گرو های تروریستی و ایران
کد خبر :91468357

19:18 1397/08/27


برچسب ها : اتهام, ایران, پاکستان, عملیات نظامی, مرز, میرجاوه,

ادعاهای bbc و خبرگزاری امت و ربط دادن مسائل خرابکارانه و تروریستی انجام شده در پاکستان به ایران


به گزارش راز نیوز به نقل از bbc ، هر از گاهی با ربوده شدن یا کشته شدن شماری از نیروهای نظامی و افراد غیرنظامی در نزدیکی مرزهای شرقی ایران، بحث امنیت آن مناطق دوباره مطرح می شود. حالا عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، می‌گوید پاکستان در مناطق مرزی با ایران خلاء امنیتی دارد. بیش از یک ماه پیش گروه جیش العدل ۱۴ نفر از نیروهای مسلح ایران را در نزدیکی میرجاوه ربود. پنج نفر از آنان آزاد شده‌اند و در اختیار مقام‌های پاکستانی هستند.

گفتنی است BBC این خبر را اینگونه پوشش داده است که : یک گروگان گیری دیگر در مرز مشترک با پاکستان، حکومت ایران در حمله اخیر پیکارجویان به نظامیان ایرانی فشار قابل توجهی بر دولت پاکستان آورده. وب سایت آسیا تایمز به قول یک منبع در استان بلوچستان پاکستان نوشته، فشار دولت ایران بر پاکستان شبیه آوار شدن فشار چند تن آجر بود که روی سر دولت پاکستان فرود آمد. این توصیف با سفری که مقامات ایرانی به اسلام آباد انجام داده اند هم خوانی دارد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به سرعت راهی پاکستان شد.
(به نقل سخنرانی محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان) : شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به همتای ایرانی خود گفت که مسئله را خیلی جدی گرفته است و تصویری از عملیات نظامیان پاکستانی برای جستجو جوی نظامیان ایرانی را به جواد ظریف ارائه کرد. او در رابطه هماهنگی ها با نهاد های نظامی و اطلاعاتی ایران هم به آقای ظریف توضیحاتی داد.

محمد پاکپور فرمانده زمینی سپاه هم به سرعت راهی پاکستان شد و تماس های تلفنی وزیر خارجه و ستاد کل نیروهای مسلح هم نشان دهنده ی حساسیت ایران نسبت به مسئله ربوده شدن مرزبانانش بود. پاکستان اگر برای هند، ایران و افغانستان یک چیز مشترک داشته باشد، این است که خاکش برای حمله به همسایگانش مورد استفاده قرار می‌گرفته و می‌گیرد. اما تنها این آمریکا بوده که از موضع برتر گروه های مورد نظر خود مثل شبکه حقانی را زیر ضربه می‌گرفته. با وجود اینها برخی مقامات رسمی و دیگران هر از گاهی از ورود به خاک پاکستان برای عملیات نظامی حرف می‌زنند. مثل حرف های جدید وزیر کشور ایران که دقیقا شبیه حرف های 4 سال قبل اوست.

مرز شرقی ایران در مناطق سیستان و بلوچستان از 16 سال پیش که گروه جندالله اعلام موجودیت کرد با حملات گاه و بی گاه آنان مواجه بوده است. تا حالا ده ها نفر نظامی و غیر نظامی در این حملات جان خود را از دست داده اند و شماری دیگر به گروگان گرفته شده اند. گروه جندالله خود را طرفدار حقوق اقلیت سنی در ایران معرفی می‌کند. بحث محرومیت مردم سیستان و بلوچستان هم برکسی پوشیده نیست. حکومت ایران هم در طول دهه های گذشته توجه خاصی به مسئله امنیت مرزهای شرقی خود داشته است. این حساسیت با افزایش تنش در روابط ایران و عربستان سعودی که خود را رهبر جهان سنی مذهب معرفی می‌کند بیش تر هم شده. ضرباتی هم که نیروهای مسلح و امنیتی حکومت ایران به گروه جندالله وارد کرده اند پرشمار بوده و اعدام کادر رهبری این گروه از جمله عبد المالکی ریگی نقطه اوج این ضربات بوده است. ولی با نظر به طول مرزهای شرقی و دشوار بودن محیط جغرافیایی بعید می توان دانست که این حملات به صفر برسند.


 


به نقل از خبرگزاری امت، ایران تهدید به عملیات نظامی درپاکستان کرده است. به گفته وزیر داخلی ایران، عملیات در خاک پاکستان ضروری است. نظامیان ایران برای عملیات آماده هستند. عملیات باید با اجازه پاکستان و زیر نظر او انجام شود.

به گفته ایران، به کمک پاکستان 5 تن از نظامیان ربوده شده آزاد شدند. تهدید ایران به عملیات در بهره زمانی اعلام شده است که چندی پیش معاون رئیس پلیس طاهر خان داور پس از ربوده شدن از اسلام آباد در افغانستان به قتل رسید. این درحالی است که دولت افغانستان حاضر به همکاری با دولت پاکستان نبود. مقامات افغانستان ابتدا از تحویل دادن جسد طاهر خان معاون رئیس پلیس ربوده شده به دولت پاکستان امتناع ورزیده و در تلاش برای تحویل دادن آن به گروه های نژاد پرست پختون بودند. گفتنی است گروه های نژاد پرست و برادر مقتول با عدم مقبولیت بررسی های دولت پاکستان در این رابطه، خواستار تحقیقات جهانی شده اند. گفتنی است دادگاه با همراه کردن برادر و خانواده مقتول تصمیم به بازرسی از اول گرفته است که درآن دوربین های اسلام آباد بازبینی خواهند شد.

براساس گزارشات ایران مجددا برای باری دیگر تهدید به عملیات نظامی برای بازیابی نظامیان خود کرده است. وزیر کشور عبد الرضا رحمانی فاضلی به همراه سرلشکر علی جعفری با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی در روز شنبه اظهار داشتند : به عنوان مسئول امنیت داخلی ایران و عضو کابینه اعلام میدارم، ارتش ایران برای بازیابی نظامیان ایرانی ربوده شده آماده عملیات در خاک پاکستان است.

 


وزیر داخلی ایران افزود، ایران آماده انجام عملیات است اما این عملیات زمانی اجرایی خواهد شد که پاکستان آماده همکاری در این زمینه نشود. عملیات زیر نظر پاکستان و با اجازه او انجام خواهد شد. سابقا نیز ما برای احترام به مختار بودن پاکستان عملیات های برون مرزی را انجام نداده ایم. ایران و پاکستان باید روابط مرزی، همکاری و روابط اطلاعاتی خود را بیش از پیش افزایش دهند.

به گفته سرلشکر علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب ایران، برای آزادی 5 تن از نظامیان آزاد شده، پاکستان به طور کامل همکاری کرد. وزیر داخلی ایران نیز افزود، پاکستان باید روابط مرزی و امنیت مرز خود با ایران را افزایش دهد. مقامات ایرانی مدعی هستند که تروریست های گروه جیش العدل ایرانی سنی در اواسط ماه اکتوبر نظامیان ایرانی را از هنگ مرزی میرجاوه استان سیستان و بلوچستان ربوده و به منطقه ای در پاکستان منتقل کرده اند. طبق اظهارات جیش العدل، این گروه به دلیل رفتار نامناسب دولت با اهل سنت مجبور به، به دست گرفتن اسلحه شده است. این نکته قابل ذکر است که ارتش ایران در مناطق مرزی نزدیک به پاکستان عملیات هایی را علیه تروریست ها انجام می‌دهد. طی این عملیاتها اکثرا روستاهای مرزی پاکستان هدف بمباران نظامیان ایرانی قرار می‌گیرند.

در تاریخ 11 آوریل سال جاری جیش العدل در مبارزه با نظامیان ایرانی در هنگ مرزی میرجاوه 11 تن از نظامیان ایرانی را کشته بود. ایران مدعی است پس از این حمله شبه نظامیان جیش العدل به داخل خاک پاکستان فرار کردند.


دولت ایران که بی صبرانه منتظر انجام عملیات در خاک پاکستان است، هرگز تلاش جدی برای حذف نگرانی های پاکستان انجام نداده است. طبق گزارشات منابع خبری، هم اکنون نیز گروه فعال زیر نظر افسر سازمان اطلاعاتی هند (راو) به نام کل بهوشن، همچنان در بندر چابهار فعال است. مرکز گروه های جدایی طلب بلوچ نیز در چابهار فعالیت می‌کنند و باوجود دستگیر کردن افسر راو توسط پاکستان همچنان گروه های مورد نظر در حال فعالیت در خاک ایران و بندر چابهار هستند. تروریست های گروه متحده لندن و برخی گروه های تفرقه افکن مذهبی نیز در بندر چابهار زندگی می‌کنند. طبق گزارشات منابع خبری خبرگزاری امت، گروه های تروریستی مذکوره درحال برنامه ریزی برای عملیاتی خرابکارانه درپاکستان هستند.

گفتنی است دولت پاکستان برای دفعات متعدد توجه حکومت ایران را به سوی فعالیت و حضور این گروه های تروریستی در بندر چابهار متمرکز کرده است اما با این وجود نیز ایران عملیاتی علیه آنان انجام نداده است.

به گفته این وب سایت خبرگزاری، طبق اظهارات عزیز بلوچ در مقابل JIT پاکستان، سازمان های مخفی ایران، علاوه بر گروه آزادی خواه بلوچستان، گروه های تفرقه افکن را در پاکستان را رهبری و تامین مالی میکند .

این درحالی است که معاون بازرس کل پلیس محمد نعیم کاکر نیز در روز شنبه مورد تیراندازی قرار گرفت، زمانیکه وی درحال رفتن به مسجد برای ادای نماز عشا بوده است. به گفته بازرس کل کویته ،نمی توان این اقدام را ترور نامید، درحال بررسی بیشتر این موضوع هستیم. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله و تیراندازی را به عهده نگرفته است. محمد نعیم کاکر در سمت های مهم بلوچستان بوده اند. [لازم به ذکر است که وب سایت مذکوره درحال تلاش برای ربط دادن این عملیات‌های تروریستی اخیر به ایران است.]

ارسال نظر

 
1