خبر فوری

 
 
عمران خان: در جنگ علیه داعش در کنار ترکیه خواهیم ماند
کد خبر :967067687

11:22 1397/10/15


برچسب ها : پاکستان, ترکیه, داعش, رجب طیب اردوغان, عمران خان,

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست مشترک خبری اظهار داشت: پاکستان در جنگ علیه داعش در کنار ترکیه خواهد ماند.


 

آنکارا: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری جیو، عمران خان نخست وزیر پاکستان پس از دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در نشست مشترک خبری گفت: پاکستان در جنگ علیه داعش در کنار ترکیه خواهد ماند.

نخست وزیر پاکستان که در ترکیه به سر میبرد، روز گذشته با رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

مقامات دو کشور در این دیدار در خصوص موضوعات منطقه ای و جهانی به صورت تخصصی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

عمران خان سپس به همراه رجب طیب اردوغان به اقامه نماز جمعه پرداخت.

نشست مشترک خبری مقامات پاکستان و ترکیه

رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با نخست وزیر پاکستان در نشست مشترک خبری ضمن خوش آمد گویی به عمران خان و هیئت همراه اظهار داشت: پاکستان و ترکیه دارای روابط و مناسبات خوب با یکدیگر می باشند که رو به استحکام و افزایش است و صمیمیت خوبی میان روابط دو کشور مشاهده میگردد.

وی در ادامه تصمیم دیوان عالی پاکستان مبنی بر غیرقانونی خواندن فعالیت های انجمن ترکیه ای متعلق به فتح الله گولن را بسیار مثبت و خوشایند ارزیابی کرد.

وی گفت: عمران خان برای ایجاد تغییرات در پاکستان، تلاش بسیاری نموده است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست مشترک خبری اظهار داشت: پاکستان در جنگ علیه داعش در کنار ترکیه خواهد ماند.

وی گفت: ما همچون ترکیه، خواستار پیاده سازی نظام حکومتی مدینه در دوران صدر اسلام، در پاکستان هستیم.

وی افزود: طی پنج سال آینده تعداد 5 میلیون واحد مسکن ساخته خواهد شد و ما خواستار استفاده از تجارب شرکت های ترکیه در زمینه ساخت مسکن هستیم.

وی در ادامه خبر داد: به زودی اجلاسی با حضور مقامات کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه در استانبول برگزار خواهد شد، ما خواستار ثبات و امنیت در سطح افغانستان هستیم و نقش دولت های منطقه برای برون رفت از بحران افغانستان بسیار اساسی است.

وی بار دیگر با اظهار علاقه نسبت به گفتگو با دولت هند گفت: ما برای ایجاد امنیت در منطقه، خواستار مذاکره با دولت هند هستیم، اما موضوع اصلی اختلاف ما با دولت هند، منطقه کشمیر است، موضوعی که دهلی نو حاضر به گفتگو درباره آن نیست.

بیانیه مشترک سفر نخست وزیر پاکستان به ترکیه

بر اساس بیانیه مشترک سفر نخست وزیر پاکستان به ترکیه، این سفر دو روزه با دعوت رسمی رئیس جمهور ترکیه صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است که هیئت بلندپایه سیاسی نیز نخست وزیر پاکستان را در این سفر همراهی میکردند و نخست وزیر پاکستان به صورت رو در رو با رئیس جمهور ترکیه دیدار داشت و مذاکرات در سطح هیئت های سیاسی دو طرف نیز برگزار شد.

طبق این بیانیه در مذاکرات هیئت های سیاسی پاکستان و ترکیه، در خصوص مناسبات دوجانبه و موضوعات منطقه و بین المللی بحث و تبادل نظر شد، روابط بی نظیر دو کشور، سابقه دهها ساله دارد که اکنون به مشارکت استراتژیکی تبدیل گشته است، پاکستان و ترکیه در خصوص افزایش سطح روابط در تمام زمینه ها به توافق رسیدند، همچنین دو کشور در خصوص مبارزه با هرگونه تروریسم و مقابله با انجمن تروریستی فتح الله گولن نیز اظهار آمادگی نمودند.

دو کشور درباره همکاری در تمامی زمینه های بین المللی به توافق رسیدند و بر حل موضوع کشمیر از طریق مذاکره و قطعنامه های شورای امنیت تاکید کردند.

در ادامه این بیانیه، پاکستان از حمایت ترکیه مبنی بر عضویت در گروه تامین کنندگان هسته ای تقدیر نمود.

در انتهای این بیانیه تاکید گردیده است که امنیت و ثبات در افغانستان تنها از طریق مذاکره میان طرفین و صلح، امکان پذیر خواهد بود.

مذاکرات در سطح هیئت های سیاسی

علاوه بر دیدار رو در روی مقامات ترکیه و پاکستان، هیئت های سیاسی دو طرف نیز به مذاکره و گفتگو پرداختند.

در این مذاکرات، که وزرای خارجه دو کشور ریاست هیئت های سیاسی را بر عهده داشتند در خصوص روابط دو کشور از جمله روابط تجاری، بحث و تبادل نظر شد.

علاوه بر این، هیئت های دو طرف درباره افزایش فرصت های سرمایه گذاری و موضوعات منطقه و جهانی به رایزنی پرداختند.

پاکستان و ترکیه بر ادامه تلاش ها جهت حل فوری بحران افغانستان  تاکید کردند.

وزیر امور خارجه ترکیه در این گفتگو اظهار داشت: نقش پاکستان برای برپایی امنیت و ثبات در افغانستان، بسیار کلیدی و حائز اهمیت است.

مولود چاوش اوغلو گفت: ترکیه، تلاش های پاکستان برای ایجاد امنیت در افغانستان را قدر میداند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این مذاکرات اظهار داشت: مواضع یکسان ترکیه در خصوص موضوعات مختلف از جمله افغانستان و کشمیر بسیار خوشایند است.

وی گفت: روابط پاکستان و ترکیه محدود به روابط دولت ها نیست و در پشت پرده دوستی ما، فرهنگ، مذهب و دوستی ملت های دو طرف حاکم است.

ارسال نظر

 
1