خبر فوری

 
عمران خان: درگیری میان ایران و عربستان سعودی برای پاکستان فاجعه بار خواهد بود
کد خبر :1266531489

17:07 1398/10/27


برچسب ها : ایران وعربستان سعودی, پاکستان و ایران, پاکستان و عربستان سعودی, خبرگزاری آلمان, دویچه وله, عربستان سعودی, عمران خان, نخست وزیر پاکستان,

عمران خان نخست وزیر پاکستان با اشاره به تبعات فاجعه بار درگیری نظامی احتمالی میان تهران و ریاض برای پاکستان گفت: اسلام آباد در تلاش است تا روابط دو کشور بیش از پیش به وخامت نگراید.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| عمران خان نخست وزیر پاکستان با اشاره به تبعات فاجعه بار درگیری نظامی احتمالی میان تهران و ریاض برای پاکستان گفت: اسلام آباد در تلاش است تا روابط دو کشور بیش از پیش به وخامت نگراید.

بر اساس جزئیات منتشر شده، عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بین المللی دویچه وله آلمان در خصوص تنش میان ایران و عربستان سعودی اظهار داشت: ما در منطقه ای بحرانی و پر التهاب حضور داریم و باید اقدامات خود را مساوی و متوازن قرار دهیم و بر همین اساس هرگونه مناقشه نظامی میان ایران و عربستان سعودی به ضرر پاکستان تمام خواهد شد.

وی افزود: ما در تلاش هستیم تا روابط دو کشور بیش از پیش به وخامت نگراید، این منطقه ای است که شرایط آغاز جنگ جدید را در خود ندارد.

عمران خان در ادامه گفتگوی خود در خصوص موضوع صلح افغانستان خاطرنشان کرد: پاکستان تمام تلاش خود را برای به انجام رساندن روند صلح افغانستان خواهد کرد و ما دعا می کنیم تا طالبان ، ایالات متحده و دولت افغانستان با همکاری با یکدیگر در جهت ایجاد صلح در افغانستان گام بردارند.

نخست وزیر پاکستان در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات دولت هند علیه مسلمانان این کشور تصریح کرد: در سرتاسر کشور هند تفکر جدید افراطی گری با عنوان «هندوتوا» آغاز شده است، این تفکر از عقاید «راشتریه سویم سویک سینگ(آر اس اس) است که از تفکر نازی آلمان نشئت گرفته است و همچون تفکر نازی که بر اساس نفرت و بیزاری از اقلیت ها بنیان نهاده شده است، اساس و بنیان این نوع تفکر نیز مبتنی بر نفرت از اقلیت های مسلمانان و مسیحیان است.

وی ادامه داد: تسلط افراط گرایان هندو بر حکومت دهلی نو برای هند و همسایگان آن موضوعی قابل تفکر است، همان افراط گرایانی که اقدام به قتل مهاتما گاندی رهبر بزرگ هند نمود.

وی افزود: هند کشوری دارای تسلیحات هسته ای است که به دست افراط گرایان هندو افتاده است.

عمران خان گفت: اقدام یکطرفه دولت هند در جهت به کنترل درآوردن منطقه مورد مناقشه کشمیر، حاکم شدن تفکر افراط گرایی هندو بر حکومت هند را به اثبات رساند، در حالی که بر اساس چندین قطعنامه سازمان ملل متحد منطقه کشمیر از مناطق تحت مناقشه میان پاکستان و هند تعیین شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقض حقوق بشر در منطقه کشمیر آزاد(منطقه تحت کنترل پاکستان) گفت: تحقیق در مورد این موضوع بسیار ساده است، ما از تمامی دنیا برای سفر به پاکستان دعوت می کنیم، ابتدا از منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان بازدید نمایید و سپس منطقه تحت کنترل هند و خودتان قضاوت کنی، اما من میدانم ناظران بین المللی تنها قادر به سفر به منطقه کشمیر آزاد خواهند بود و اجازه سفر به منطقه کشمیر تحت کنترل هند نخواهند یافت.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به سکوت جامعه جهانی در خصوص مسئله کشمیر گفت: متاسفانه کشورهای غربی منافع تجاری و اقتصادی خود را در اولویت دیپلماسی خارجی خود قرار داده اند و هند بازار بزرگی برای این کشورهاست و این دلیل اصلی سکوت و بی تفاوتی کشورهای دنیا در قبال مسئله کشمیر و هشت میلیون مردم ساکن این منطقه است.

عمران خان گفت: اقدام هند در تجدید نظر در قانون اصالت تابعیت صراحتا علیه اقلیت های هند به ویژه 200 میلیون مسلمان این کشور می باشد، اما تمام جامعه جهانی به دلیل منافع تجاری خود، نسبت به این موضوع ابراز بی تفاونی نموده اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سکوت اسلام آباد در قبال مسلمانان منطقه ایلغور چین گفت: نخست اینکه آنچه در هند علیه مسلمانان در حال رخ دادن است را نمی توان با مسلمانان ایلغور مقایسه کرد، دوم اینکه چین همواره بهترین و صمیمی ترین دوست ما بوده است و در سخت ترین شرایط در کنار ما حضور داشته است و ما اینگونه موضوعات را به صورت خصوصی با چین مطرح و بررسی می کنیم اما در سطح عمومی و سیاسی سخنی از آن به میان نمی آوریم زیرا این موضوعات از حساسیت بالایی برخوردار هستند.

ارسال نظر

 
1