خبر فوری

 
 
علت قتل رئیس سابق دادگاه عالی بلوچستان توسط سازمان مسلح تجزیه طلب بلوچ
کد خبر :7192329

15:31 1401/07/25


برچسب ها : ارتش آزادی بخش بلوچ, ارتش پاکستان, افراد ربوده شده بلوچ, تیراندازی, جدایی طلب, دادگاه عالی بلوچستان, رئیس سابق دادگستری ایالت بلوچستان, سازمان اطلاعات پاکستان, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, شهر خاران, شهروندان بلوچ, قاضی, قاضی ارشد, گروه های مسلح بلوچ,

محمد نور مسکان زئی رئیس سابق دادگاه عالی بلوچستان جمعه شب هفته گذشته در حین ادای نماز در مسجد منطقه خاران توسط گروه جدایی طلبان مسلح بلوچ موسوم به ارتش آزادی بخش بلوچ(BLA) به قتل رسید.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| محمد نور مسکان زئی رئیس سابق دادگاه عالی بلوچستان جمعه شب هفته گذشته در حین ادای نماز در مسجد منطقه خاران توسط گروه جدایی طلبان مسلح بلوچ موسوم به ارتش آزادی بخش بلوچ(BLA) به قتل رسید.

ارتش آزادی بخش بلوچ از سازمان‌های مسلح جدایی طلب بلوچ که چند سال قبل به دو گروه اسلم اچهو و آزاد تقسیم شده است در بیانیه اولیه خود مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

آزاد بلوچ سخنگوی گروه آزاد ارتش آزادی بخش بلوچ در این بیانیه قاضی محمد نور مسکان زئی را از یک اهداف مهم خود عنوان نمود.

این گروه سپس در بیانیه‌ای مفصل که آن در کانال تلگرام منتشر نمود به تشریح علت قتل رئیس سابق دادگاه عالی بلوچستان پرداخت و نقش رئیس مقتول دادگاه عالی بلوچستان در کمیته تحقیقات اجساد یافت شده در منطقه توتک شهرستان خضدار که احتمال می‌رفت متعلق به افراد ربوده شده توسط نهادهای امنیتی باشد را علت این حمله عنوان نمود.

طبق این بیانیه، قاضی محمد نور مسکان زئی پیش از این نیز در سال 2015 میلادی در منطقه نوشکی هدف بمب گذاری قرار گرفته بود؛ اما در این حمله جان سالم به در برد.

حادثه توتک و گزارش کمیسیون متعلق به آن چیست؟

در ژانویه سال 2014 میلادی گور دسته جمعی در منطقه توتک شهرستان خضدار ایالت بلوچستان کشف گردید و اجساد 17 نفر که تحت شکنجه قرار گرفته بود از آن یافت شد.

اعضای خانواده افراد ربوده شده و انجمن‌ها و احزاب سیاسی بلوچ اجساد کشف شده را متعلق به افراد ربوده شده بلوچ دانستند و خواستار انجام تحقیقات در این خصوص شدند.

بلافاصله به دستور عبدالملک بلوچ وزیر ارشد وقت ایالت بلوچستان کمیسیون قضایی یک نفره شامل قاضی محمد نور مسکان زئی با هدف انجام تحقیقات در این خصوص تشکیل گردید، این کمیسیون گزارش تحقیقات خود را در ماه مه 2014 میلادی به دولت بلوچستان تقدیم کرد که در ابتدا مخفی نگاه داشته شد، بخشی از این گزارش سه ماه بعد در ماه اوت 2014 در یک بیانیه 3 صفحه‌ای برای عموم منتشر گردید.

در این گزارش نقش داشتن دولت، نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی پاکستان در خصوص پرونده گور دسته جمعی منطقه توتک به صورت کامل رد گردید و اعلام شد به جز یک شاهد هیچ کس علیه دولت و نهادهای امنیتی و مسلح به اظهار نظر نپرداخته است؛ اما با این حال کمیسیون قضایی، دولت را مرتکب غفلت در عمل به وظایف خود در حفاظت از جان و مال شهروندان دانست.

اعضای خانواده قاضی محمد نور مسکان زئی از اظهار نظر در خصوص بیانیه این سازمان جدایی طلب بلوچ خودداری نموده‌اند؛ اما گل خان مسکان زئی فرزند مقتول در این خصوص اظهار داشت: پدر ما زندگی رضایت بخشی را سپری نمود، نه او و نه هیچ یک از اعضای خانواده ما احساس خطر نداشتند، پدرم با توجه به وضعیت بد امنیتی در خاران تیم عادی حفاظتی را به همراه داشت.

قاضی محمد نور مسکان زئی یکم سپتامبر 1956 در منطقه کنری شهرستان خاران به دنیا آمد، وی در سال 1980 میلادی مدرک خود در رشته حقوق را از دانشکده حقوق دانشگاه کویته دریافت نمود و از سال 1981 میلادی فعالیت رسمی خود به عنوان وکیل و حقوق‌دان را آغاز نمود.

وی به عنوان دادستان ویژه و مشاور حقوقی چندین بخش دولتی به فعالیت پرداخت، دستیار دادستان کل بلوچستان، نایب رئیس شورای وکلای بلوچستان، رئیس کمیته اجرایی شورای وکلای بلوچستان از جمله سوابق کاری وی بود.

محمد نور مسکان زئی چند ماه قبل از به قتل رسیدن در مه سال جاری از دوره ریاست دادگاه فدرال شریعت را به پایان رسانده بود، وی مدت سه سال این منصب را عهده دار بود.

بخوانید: قتل رئیس سابق دادگستری ایالت بلوچستان در شهرستان خاران

ارسال نظر

 
1