خبر فوری

 
 
علت تشکیل پایگاه هوایی در بلوچستان و گمانه زنی های صورت گرفته در این زمینه
کد خبر :860796142

16:50 1400/03/04


برچسب ها : افغانستان, بلوچستان, پاکستان و آمریکا, پایگاه هوایی, حمله, طالبان افغانستان, گروه القاعده, نیروی هوایی ارتش پاکستان,

بی بی سی در گزارشی که امروز در وبسایت خود منتشر کرده است با پرداختن به موضوع صدور مجوز اسلام آباد برای واشنگتن جهت استفاده از حریم هوایی و مرزهای زمینی پاکستان برای دسترسی به افغانستان، نوشت:...


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| بی بی سی در گزارشی که امروز در وبسایت خود منتشر کرده است با پرداختن به موضوع صدور مجوز اسلام آباد برای واشنگتن جهت استفاده از حریم هوایی و مرزهای زمینی پاکستان برای دسترسی به افغانستان، نوشت: نیروی هوایی ارتش پاکستان برنامه ساخت پایگاه جدید هوایی در ایالت بلوچستان را تایید کرده است، درحالیکه معاون کمیسر شهرستان نصیرآباد اظهار داشت که نیروی هوایی برای دریافت زمین با دولت ایالت ارتباط گرفت که پس از آن، مقامات نیروی هوایی از زمین های منطقه نوتال شهرستان نصیر آباد بازدید کردند.

کمیسر در ادامه خاطر نشان کرد که این پیشنهاد برای یک پایگاه جدید نیست بلکه برای یک پایگاه عملیاتی است. طبق اطلاعات شخصی من، نیروی هوایی ارتش در این زمینه منطقه مسکونی، یک سایت عملیاتی یا نوعی ساخت و ساز انجام خواهد داد اما این یک پایگاه بزرگ نخواهد بود. ما از نیروی هوایی استقبال کرده و به آنها خوش آمدید گفته ایم زیرا با ورود آنها منطقه با رفاه و توسعه مواجه  خواهد بود.

براساس گزارش، این خبر در زمانی منتشر شده است که طبق گفته خبرگزاری AFP یک مقام پنتاگون از مجوز استفاده از حریم هوایی و مرزهای زمینی پاکستان به منظور پشتیبانی از ارتش واشنگتن در خاک افغانستان، خبر داده است.

به گفته ای اف پی، دیوید اف هلوی دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا برای هند و اقیانوس آرام هفته گذشته به کمیته خدمات مسلح سنا گفت که آمریکا طی همکاری با پاکستان به فعالیت خود ادامه خواهد داد زیرا پاکستان نقش بسیار مهمی در احیای صلح در افغانستان داشته است.

پس از منتشر شدن این اخبار، رسانه های داخلی پاکستان نیز مدعی شده اند که این پایگاه هوایی ارتش پاکستان که در منطقه نصیر آباد درحال ساخت است، درحقیقت به درخواست آمریکا ساخته می شود و توسط ایالات متحده آمریکا نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. درحالیکه سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان و سخنگوی نیروی هوایی ارتش پاکستان ضمن رد کردن چنین اظهاراتی، بیان داشتند که هیچگونه پیشنهادی در این زمینه دردست بررسی نیست.

سخنگوی نیروی هوایی ارتش پاکستان در گفتگوی خود با بی بی سی با امری معمولی عنوان کردن ساخت پایگاه جدید در بلوچستان، گفت که تاکنون هیچگونه تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است. به گفته سخنگو، درحال حاضر چهار سایت (منطقه) برای این پایگاه هوایی جدید در دست بررسی هستند اما تصمیم گیری نهایی همچنان باقی است.

وی افزود: اخبار در حال گردش در فضای مجازی در این زمینه که این پایگاه هوایی برای آمریکا ساخته می شود یا تحویل آنها داده خواهد شد بی اساس بوده و تنها شایعه هستند . اگر کار بر این فرودگاه آغاز شود، یک شبه ساخته نخواهد شد، بلکه پس از تصمیم نهایی و تصویب شروع می شود که مدت زمانی 8 تا 10 سال به طول خواهد انجامید.

 

از طرفی وزارت امور خارجه پاکستان ضمن رد کردن چنین گمانه زنی هایی، بیان کرد: نه نیروهای آمریکایی در پاکستان حضور دارند و نه چنین پایگاه هوایی  و نه پنین پیشنهادی در دست بررسی نیست. گمانه زنی های درحال انجام در این زمینه بی اساس و بی مسئولانه هستند که باید از آنها اجتناب کرد. (همکاری پاکستان با آمریکا) در بخش های زمینی و هوایی از سال 2001 میلادی ادامه دارد.

به گفته ای اف پی، مقام آمریکایی در پاسخ به یک سوال، افزود: پاکستان عملکرد بسیار عالی در افغانستان داشته است، پاکستان در زمینه ماموریت احیای صلح در افغانستان کمک کرده است و این کشور همچنین از طریق استفاده از سیستم هوایی خود برای رساندن کمک آمریکا به نیروهای خود در افغانستان نیز کمک کرده است.

براساس گزارش، منطقه نوتال شهرستان نصیرآباد یک منطقه دشتی است که بیشتر آن حاصلخیز نیست و در 25 کیلومتری دیره مراد جمالی قرار دارد. پس از خراب شدن اوضاع بلوچستان، برخی از مناطق نصیرآباد تحت تاثیر شورش (حملات نیروهای مسلح ملی گرای بلوچ) قرار داشته اند.

شایان ذکر است که مقامات نیروی هوایی ارتش پاکستان در ماه جاری میلادی از این منطقه بازدید کرده بودند.

سپهبد بازنشسته امجد شعیب طی گفتگو با خبرگزاری بی بی سی ضمن تاکید بر این مسئله که از سوی ارتش هیچگونه پایگاه هوایی به آمریکا داده نمی شود، گفت: درحال حاضر چنین تسهیلات و فرصتی در نصیرآباد وجود ندارد و این پایگاه از جهت سی پیک نیز حائز اهمیت است. درصورتیکه اگر هرگونه دسیسه ای علیه سی پیک صورت گیرد، از طریق این پایگاه هوایی خاتمه هرگونه فعالیت منفی امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: این پایگاه زیاد بزرگ نخواهد بود زیرا تنها وظیفه آن برقراری صلح و امنیت در منطقه جنوبی است. درصورت نیاز به آمریکا از مسیر جاده منتهی به چمن دسترسی داده خواهد شد و آمریکا از قبل درحال استفاده از این جاده است. اگر نیروهای آمریکایی نیاز به تامین تجهیزات داشته باشند می توان آن را از فرودگاه کراچی منتقل کنند، اما به گفته وی پس از خروج آمریکا از افغانستان، نیاز به چنین اقدامی کاهش یافته است.

وی در ادامه اظهاراتش در خصوص پایگاه نصیرآباد، گفت: درحال حاضر زمان پاسخ برای ریشه کن کردن هرگونه تروریسم بسیار طولانی است، هم اکنون ما باید از کویته (به هرگونه عملیات خرابکارانه) پاسخ دهیم. پایگاه جیکب آباد نیز نزدیک نیست. هرچند پایگاه جیکب آباد دور است اما درخصوص مرز هند این پایگاه اهمیت ویژه ای دارد.

یوسف کامران گزارشگر امور دفاعی پاکستان وابسته به خبرگزاری انگلیسی ایکسپریس تریبون به بی بی سی گفت: درحال حاضر آمریکا به هر نحوی حضور خود در منطقه را حفظ خواهد کرد و این خواسته مقامات نظامی پاکستان نیز است. مقامات نظامی بر این باور هستند که تازمانیکه آمریکا در منطقه حضور دارد، پاکستان نیز از برتری برخوردار خواهد بود، زیرا آمریکا احساس نیاز به پاکستان را خواهد داشت. به گفته وی: با نگاه به تاریخ نیز در می یابیم که پاکستان همواره چنین کمک هایی را به آمریکا داشته است. اما برای نجات از مخالفت های مردمی به طور فوری درمورد چنین معاهداتی چیزی گفته نمی شود.

به گفته یوسف کامران، امکانات توافق سری میان دو کشور برای ادامه دادن به چنین همکاری هایی وجود دارد. پس از حادثه 11 سپتامبر، ژنرال پرویز مشرف (فرمانده وقت ارتش پاکستان) دستور بی طرف ماندن را در نشست فرماندهان ارتش صادر کرده بود اما بعدا مشخص شد که پایگاه هوایی شمسی از قبل تحویل آمریکا داده شده بود.

ناگفته نماند که شاهد عزیز فرمانده سپاه (Corps Commander) در زمان پرویز مشرف، در کتاب خود به نام "این سکوت تا کجا" طی افشاگری گفته است که پرویز مشرف در اجلاس فرماندهان گفته بود که پاکستان در مورد آمریکا بی جانب خواهد ماند اما بعد از آن فرماندهان متوجه شدند که پایگاه هوایی شمسی قبل از این تحویل آمریکا داده شده بود.

طبق گفته کامران یوسف، زمانیکه ایوب خان در گذشته به آمریکا پیشنهاد پایگاه هوایی پیشاور علیه جماهیر شوروی را داده بود، آن زمان اوضاع به قدری متفاوت بود اما اکنون پاکستان نمی تواند چین را نادید گیرد و حتما مقامات پاکستان در این زمینه رضایت چین را جلب کرده اند.

 

 

گفتنی است جیکب آباد ایالت سند مرزهای مشترکی با ایالت بلوچستان دارد و مرزهای جنوب شرقی جعفرآباد بلوچستان متصل به نصیر آباد، مرزهای مشترک با جیکب آباد را دارد. پایگاه هوایی شهباز جیکب آباد یکی از پایگاه های بزرگ نیروی هوایی ارتش پاکستان است. فاصله بین نوتال تا جیکب آباد حدودا 70 کیلومتر است.

پایگاه هوایی جیکب آباد پس از حمله آمریکا به افغانستان، در عملیات های نیروهای امنیتی آمریکا علیه القاعده و طالبان در افغانستان مورد استفاده قرار گرفته است. همچون جیکب آباد، افغانستان در شمال منطقه نوتال در بلوچستان واقع است. نقاط هم مرز یا مشترک افغانستان با مناطق جنوب جیکب آباد و نوتال یا جنوب غربی پاکستان به دلیل مجاورت با افغانستان بیشترین آسیب را از این شورشیان می بینند.

براساس گزارش، یک پایگاه هوایی در شهرستان سبی و نزدیکی پایگاه هوایی نوتال قرار دارد، هرچند این پایگاه ساخت دوران اشغال انگلیس بسیار بزرگ یا به روز نیست، اما این پایگاه بجز هواپیماهای C1-30 توسط دیگر هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کدام یک از پایگاه های هوایی بلوچستان مورد استفاده آمریکا قرار گرفته اند؟

بلوچستان شش شهرستان هم مرز با کشور افغانستان به نام های ژوب، قلعه سیف الله، پشین، قلعه عبدالله ، نوشکی و چاغی دارد. این شهرستان ها در دوران حاکمیت انگلیس ها بخشی از بلوچستان بریتانیا بودند، جایی که انگلیسی ها برای جلوگیری از هرگونه پیشروی احتمالی آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی سابق، هواپیماهای کوچک بسیاری ساخته بودند. اما پس از استقلال پاکستان ، پایگاه های هوایی در دالبندین مناطق ژوب و چاغی ساخته شدند. هرچند به طور رسمی از استفاده شدن این پایگاه های هوایی توسط نیروی آمریکایی برای حمله به افغانستان چیزی گزارش نشد اما در رابطه با پایگاه هوایی شمسی شهرستان خاران متصل به چاغی گفته شده بود که این توسط آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. اما پس از حمله آمریکا به ایست بازرسی سلاله، آمریکا این پایگاه هوایی را تخلیه کرده بود.

گروه های سیاسی بلوچستان به دلیل عدم پرداختن روزنامه و خبرگزاری های داخلی بلوچستان به موضوع ساخت پایگاه جدید نیروی هوایی در نوتال واکنشی نشان نداده اند، اما جنبش ملی بلوچستان با این اقدام مخالفت خود را ابراز داشته است.

خلیل بلوچ رئیس حزب ملی بلوچستان در بیانیه ای که صادر کرد این اقدام را یک طرح بزرگ نظامی در بلوچستان خواند و افزود که هیئت حاکمه و تشکیلات نظامی آن درحال اجرای سریع سیاست خود برای طولانی تر کردن اشغال خود بر بلوچستان و تبدیل سرزمین بلوچستان به صورت کامل به یک پادگان نظامی، هستند. 

ارسال نظر

 
1