خبر فوری

 
 
طعنه زنی خبرگزاری پاکستانی به ادامه حضور رزمندگان زینبیون در سوریه
کد خبر :2106346162

16:41 1399/01/05


برچسب ها : ادلب, ارتش ترکیه, ترکیه, تیپ زینبیون, خبرگزاری های پاکستان, داعش, سازمان اطلاعات پاکستان, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, سوریه,

پایگاه خبری شبکه تلویزیونی سماء با انتشار عنوانی در وبگاه خود مدعی پایان مبارزات علیه داعش و همچنین حفاطت از حرم حضرت زینب(س) شده است و ادامه حضور رزمندگان پاکستانی زینبیون در سوریه را مورد انتقاد قرار داده و آنان را «مدافعان اسد» نامیده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| یک خبرگزاری برجسته پاکستانی با انتشار مطلبی، ادامه حضور رزمندگان زینبیون که همه اعضای آن را شهروندان پاکستانی تشکیل می دهند را مورد انتقاد قرار داده است.

بر اساس جزئیات منتشر شده، پایگاه خبری شبکه تلویزیونی سماء با انتشار عنوانی در وبگاه خود مدعی پایان مبارزات علیه داعش و همچنین حفاطت از حرم حضرت زینب(س) شده است و ادامه حضور رزمندگان پاکستانی زینبیون در سوریه را مورد انتقاد قرار داده و آنان را «مدافعان اسد» نامیده است.

این خبرگزاری ابتدا به بازداشت دو نفر در جریان عملیات نیروهای مبارزه با تروریسم در شهر کراچی و ارتباط یکی از این افراد با گروه زینبیون(مدافعان حرم پاکستانی) اشاره می کند و سپس به نقل از یک مقام ارشد اداره مبارزه با تروریسم که خواست نامش فاش نگردد نوشت: کامران حیدر زیدی یکی از افراد بازداشت شده توسط نیروهای مبارزه با تروریسم علاوه بر آنکه در جنگ علیه داعش در سوریه حضور داشته است، در جذب نیرو از میان شهروندان شیعه پاکستانی جهت عضویت در گروه زینبیون نیز نقش موثری داشته است.

وی در ادامه مدعی شده است فرد بازداشت شده در جریان بازجویی ها نسبت به حضور نزدیک به 250 مبارز پاکستانی در سوریه اعتراف نموده است.

این مقام امنیتی سپس به تشریح گروه زینبیون می پردازد و می گوید: «گروه زینبیون با حضور مبارزان پاکستانی و حمایت همه جانبه ایران، اواسط سال های 2014 و 2015 میلادی به منظور حفاظت از حرم حضرت زینب(س) در سوریه تشکیل گردید».

وی در ادامه شرح آنچه که آن را اعترافات کامران حیدر زیدی می خواند افزود: «کامران حیدر زیدی در جریان اعترافات خود در مقابل بازجویان امنیتی اذعان نموده است که مبارزان پاکستانی ابتدا خود را به ایران می رسانند و سپس از طریق هواپیماهای خصوصی به سوریه انتقال داده می شوند».

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 4 الی 5 نفر با تابعیت پاکستانی در ایران حضور دارند که به جذب رزمندگان جهت عضویت در گروه زینبیون می پردازند، پذیرش کنندگان در جریان ثبت نام از جوانان پاکستانی بر واجب بودن حفاظت از مقامات مقدسه تاکید و آن را فریضه مذهبی عنوان می کنند و برای اثبات گفته های خود فتاوای شخصیت های مذهبی برجسته ایران را ارائه می کنند.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از فلیپ اسمیت از محققان «موسسه سیاست های خاور نزدیک واشنگتن» که به بررسی تحلیلی گروه های شبه نظامی تحت سرپرستی ایران می پردازد می نویسد: "تقریبا نزدیک به 800 الی 2500 جنگجوی پاکستانی عضو گروه زینبیون هستند و در جریان عملیات ماه گذشته نیروهای ترکی در استان ادلب سوریه نزدیک به 18 تن از اعضای زنبینون کشته شدند، کشته شدن این تعداد از جنگجویان پاکستانی این نکته را به اثبات می رساند که این افراد با هدف مبارزه با داعش در سوریه حضور ندارند."

فلیپ اسمیت در ادامه با رد نمودن اهمیت مقابله با داعش در تشکیل گروه زینبیون افزود: جنگجویان پاکستانی در حال حاضر به همراه نیروهای تحت حمایت بشار اسد رئیس جمهور سوریه علیه گروه های شبه نظامی تحت حمایت ترکیه از جمله احرار الشام الاسلامیه، شورشیان شامی و گروه های جهادی سنی مشغول مبارزه هستند.

خبرگزاری سماء در ادامه گزارش خود به نقل از دیگر تحلیل گران مسائل منطقه خاورمیانه می نویسد: «تمامی این تحلیل گران نیز بر این باورند که هدف از تشکیل گروه های شبه نظامی مختلف همچون زینبیون تامین اهداف و منافع ایران در منطقه است».

حسن عبدالله روزنامه نگار برجسته پاکستانی مقیم ترکیه که مدتی را به گزارشگری در استان ادلب سوریه نیز گذارنده است، با تایید کشته شدن جنگجویان زینبیون در جریان عملیات نیروهای ترکی در استان ادلب می گوید: علی رغم شکست داعش در عراق و سوریه جنگجویان پاکستانی زینبیون همچنان در سوریه حضور دارند.

در حال حاضر استان ادلب سوریه به پناهگاه گروه های شبه نظامی شورشی علیه بشار اسد تبدیل گشته است و درگیری ها در این استان شدت بیشتری به خود گرفته است و دولت ترکیه نیز به منظور مقابله با اقدامات ارتش سوریه، نیروهای خود را به این استان اعزام نموده است.

طبق گفته حسن عبدالله؛ دولت ترکیه تاکنون هیچگونه اظهار نظر رسمی در خصوص نقش جنگجویان پاکستانی در سوریه نداشته است و این به دلیل حساسیت بالای روابط اسلام آباد و آنکاراست.

حسن عبدالله در ادامه می گوید که خود وی نیز از مقامات مختلف ترکیه این پرسش را نموده است که آیا رجب طیب اردوغان در جریان دیدار با نخست وزیر پاکستان این مسئله را مطرح کرده است؟  بیشتر مقامات ترکیه در پاسخ های خود بر این نکته تاکید می کنند که آنکارا معتقد است که جنگجویان پاکستانی که علیه منافع ترکیه گام بر می دارند بر خلاف سیاست های دستگاه حکومتی پاکستان فعالیت می کنند.

حسن عبدالله معتقد است علی رغم این گونه موضع مقامات دولتی ترکیه، آنها از مقامات پاکستان درخواست خواهند کرد که رفت و آمد این جنگجویان را متوقف کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: رسانه های پاکستانی و بین المللی از چندین سال گذشته به پوشش خبری فعالیت های گروه زینبیون پرداخته اند اما رهبران و شخصیت های مذهبی هیچگاه به صورت عمومی در این باره به گفتگو نپرداخته اند و تنها در مجالس مذهبی و دسته های عزا در خصوص مبارزان زینبیون و کشته شدگان(شهدای) آن گفتگو نموده اند.

اخیرا یکی از شخصیت های برجسته مذهبی به نام علامه صادق رضا تقوی با ذکر نام یکی از رزمندگان زینبیون که در جریان حفاظت از حرم حضرت زینب(س) مجروح شده بود گفت: وی در لحظات آخر مرگ خود مشرف به دیدار حضرت زهرا(س) شد، این مجلس 23 فوریه سال جاری( 4 اسفند) در منطقه ای از کراچی برگزار شده بود و ویدئوی آن نیز در پایگاه رسانه ای یوتیوب موجوداست.

این خبرگزاری مدعی شده است زمانی که با علامه صادق رضا تقوی در خصوص این اظهارات به گفتگو پرداختیم، وی با رد این موضوع، آن را مربوط به 4 یا 5 سال گذشته عنوان نمود.

خبرگزاری سماء در ادامه به نقل از یک منبع آگاه می گوید: فردی که علامه تقوی در سخنرانی خود آن را ذکر نموده است، سجاد علی نام دارد که 2 سال پیش در جریان درگیری در سوریه مجروح شده و به پاکستان بازگشت و در فوریه سال جاری در منطقه ای به نام «پهلوان گوت» شهر کراچی جان باخت.

یک جوان که سجاد علی را می شناخت مجروح شدن سجاد علی در سوریه را تایید کرد.

وی که خواست نامش فاش نگردد در این باره خبر داد: صدها تن از شهروندان پاکستانی از مناطق مختلف کشور از جمله پاراچنار، بلوچستان و کراچی طی سال های گذشته عازم سوریه شده اند.

وی افزود: جذب نیرو جهت عضویت در گروه زینبیون کار بسیار دشواری نیست، زیرا بسیاری از اعضای خانوارهای شیعه در حملات تروریستی جان باخته اند و حضور در سوریه برای آنان فرصتی جهت انتقام را فراهم می سازد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده های تمامی جنگجویان توسط پذیرش کنندگان مورد حمایت مالی قرار می گیرند.

ارسال نظر

 
1